Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ КОМПОНЕНТИ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВ МЕРЕЖЕВИХ СТРУКТУР: МЕЙНСТРІМ ТА АЛЬТЕРНАТИВИ РОЗВИТКУ

FORMATION OF THE COMPONENT OF ORGANIZATIONAL CULTURE ENTERPRISES OF NETWORK STRUCTURES: MAINSTREAM AND DEVELOPMENT ALTERNATIVES

  Сторінки 203-206. Номер №1, 2020 (261)

Автори:

ГЕВКО В. Л.
Народний депутат Верховної Ради України

GEVKO V.
Member of the Ukrainian Parliament

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-278-1-35
Надійшла / Paper received: 25.01.2020
Надрукована / Paper Printed: 10.03.2020

Анотація мовою оригіналу.

У статті досліджено організаційну культури підприємств мережевих структур країни в сучасних трансформаційних умовах. Обґрунтовано перелік завдань, на основі яких формується компонента організаційної культури. Як результат наукових досліджень, ідентифіковано мейнстрім та сформовано основні вектори розвитку компоненти організаційної культури підприємств мережевих структур.

Розширена анотація англійською мовою.

Modern scientific research points to the fact that without a properly formed organizational culture of enterprises at network structures it is impossible to achieve a high level of economic efficiency. In this context, it is quite relevant to study the components of organizational culture the enterprises at network structures in modern conditions of operation. The article substantiates the conceptual and applied aspects of the organizational culture at network structures. It is established that the formation of organizational culture of enterprises at network structures should be identified functionally into separate parts (subsystems), each of which contains both implicit and explicit elements. It is investigated that the organizational culture of enterprises at network structures is a system that includes certain subsystems connected by close links of direct and inverse nature. On the basis of which it is established that the main key tasks the component of organizational culture at enterprises are considered by the heads of enterprises at network structures. Scientific research points to the fact that the organizational culture at network structures takes into account the mainstream in the formation of project activities. It is noted that organizational culture makes it possible to achieve the following practical results: on the basis of knowledge about the features organizational culture, you can make predictions; comparison of results the study of organizational culture makes it possible to determine areas for improving organizational culture. It is established that the formation of component the organizational culture of enterprises at network structures forms the following vectors of development: to act more efficiently and effectively; counteract stereotypes; to realize the
involvement of employees in collective activities; to build a positive image of enterprises at network structures; determine the correct system of employee motivation; to establish the mission and goals of enterprises at network structures, to build organizational values and ideals; understand individual and collective behavior.

Ключові слова: організаційна культура підприємств, підприємства мережевих структур, компонента організаційної культури, мейнстрім, вектори розвитку.

References.

1. Bala O. I. Korporatyvna kultura: funktsii ta zavdannia / O. I. Bala, R. D. Bala // Upravlinnia u sferi finansiv, strakhuvannia ta kredytu : tezy dopovidei Vseukr. nauk.-prakt. konf. – Lviv : Vydavnytstvo NU “Lvivska politekhnika”, 2007. – S. 48–49.
2. Vivchar O. I. Teoretychni aspekty bezpekoznavstva v umovakh pidpryiemstv (fundamentalni zahrozy v suchasnomu sotsiohumanitarnomu prostori) / O. I. Vivchar // Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava. – Ternopil, 2017. – Vyp. (1) 16. – S. 24–31. – URL : http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2017/17voissp.pdf
3. Haidai Yu. V. Formuvannia orhanizatsiinoi kultury pidpryiemstv torhivli : dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.0 / Haidai Yu. V. – Kyiv, 2014. – 250 s.
4. Sichkarenko K. O. Merezheva orhanizatsiia innovatsiinoi diialnosti : naukova dopovid / Sichkarenko K. O. / NAN Ukrainy, DU “Instytut ekonomiky ta prohnozuvannia NAN Ukrainy”. – K., 2015. – 48 s.
5. Ustynov R. H. Obhruntuvannia vzaiemozviazku kultury pidpryiemstva ta yoho konkurentospromozhnosti / R. H. Ustynov // Visnyk Donetskoho derzhavnoho universytetu upravlinnia. Seriia “Ekonomika”. – 2018. – № 4(81). – S. 85–92.
6. Kharchyshyna O. V. Formuvannia orhanizatsiinoi kultury v systemi menedzhmentu pidpryiemstv promyslovosti : monohrafiia / Kharchyshyna O. V. – Zhytomyr : Vyd-vo Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu im. I Franka, 2011. – 289 s.

Post Author: npetliaks

Translate