Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЧИННИКИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ У КОНТЕКСТІ ОПРАЦЮВАННЯ ПОВЕДІНКОВОГО ПІДХОДУ В СИСТЕМАХ ЇХНЬОГО УПРАВЛІННЯ

FACTORS OF  INCREASING THE EFFICIENCY OF AGRICULTURAL ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF DEVELOPING THE BEHAVIORAL APPROACH IN THEIR MANAGEMENT SYSTEMS

Сторінки: 244-248. Номер: №2, 2020 (280)

Автори:
КВАША С. М.
Національний університет біоресурсів і природокористування України
ІВАНЬКО А. В.
Відокремлений підрозділ Національного університету  біоресурсів і природокористування України
«Ніжинський  агротехнічний інститут»

KVASHA S.
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
IVANKO A.
Separated Subdivision of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine “Nizhyn Agrotechnical Institute”

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-280-2-43
Надійшла / Paper received : 26.03.2020
Надрукована / Paper Printed : 06.05.2020

Анотація мовою оригіналу

Наголошено на важливості підвищення ефективності сільськогосподарських підприємств шляхом опрацювання поведінкового підходу їхнім топ-менеджментом. Узагальнено сукупність взаємовідносин сільськогосподарських підприємств із виокремленням груп внутрішніх та зовнішніх стейкхолдерів та з характеристикою їхніх переважних потреб та мотивів у діяльності. Визначено чинники підвищення ролі кожної групи стейкхолдерів у процесі формування та реалізації управлінських рішень в сільськогосподарських підприємствах. Перспективи подальших досліджень полягають в обґрунтуванні системи відносин між різними групами стейкхолдерів та визначенні документів для їхнього закріплення.
Ключові слова: сільськогосподарські підприємства; система управління; внутрішні та зовнішні стейхолдери; поведінковий підхід; топ-менеджмент; ефективність.

Розширена анотація англійською мовою

Іn market conditions, the determining factor that determines the competitive position of economic entities in the market is the profitability of their results. At the same time, a prerequisite for ensuring the effective work of business entities is a sound strategy for their development and detailed operational plans for the stages of its implementation. An integral part of success is the formation of a reliable team of top managers and the establishment of close relationships with internal and external stakeholders of enterprises. This determines the relevance of the study of needs and motives in the activities of different groups of stakeholders and their consideration in improving the efficiency of the management system.
Emphasis should be placed on the importance of establishing close links between the governance system and the civil society in the business area and with civil society organizations. In this case, the community can be considered as a set of all external stakeholders for the company.
The significance of increasing the efficiency of agricultural enterprises by developing a behavioral approach in their top-management  is underscored in the article. The set of relations of agricultural enterprises with the separation of groups of internal and external stakeholders and with characteristics of their predominant needs and motives are generalized. Factors of increasing the role of each of stakeholders groups in the process of formation and realization of management decisions in agricultural enterprises are determined. Perspectives of the further researches are concluded in the substantiation of relation system between different groups of stakeholders and determining of documents for it.
Key words: agricultural enterprises, management systems, internal and external stakeholders, behavioral approaches, top-management, efficiency.

References

  1. Andriichuk V. H. Ekonomika pidpryiemstv ahropromyslovoho kompleksu : pidruchnyk. K. : KNEU, 2013. 779 s.
  2. Kaneman D., Slovyk P., Tversky A. Pryniatye reshenyi v neopredelennosty: Pravyla y predubezhdenyia. Kharkov: Humanytarnыi tsentr, 2005. 632 s.
  3. Kaneman D., Tversky A. Ratsyonalnыi vыbor, tsennosty y freimы. Psykholohycheskyi zhurnal.  2003. T. 24. № 4. S. 31−42.
  4. Kvasha S.M., Chornyi H.M., Pavlenko O. M. Nevidkladni problemy teorii upravlinnia v ahrobiznesi z pozytsii menedzhmentu KhKhI stolittia. Ekonomika APK. 2006. № 4. S.100-106.
  5. Kovalenko Yu. S. Silskohospodarske pidpryiemstvo v rynkovomu seredovyshchi. Kyiv : IAE UAAN, 2000. 204 s.
  6. Lamben Zh.-Zh. Menedzhment, oryentyrovannыi na rыnok / Zh.-Zh. Lamben; per. s anhl. SPb. : Pyter, 2007. 800 s.
  7. Meskon M. Kh., Albert M., Khedoury F. Osnovы menedzhmenta : per. s anhl. Moskva : Delo, 1992. 702 s.
  8. Opysanye modely MAZ-5551. URL : http://www.autoopt.ru/auto/encyclopedia/truck/maz/mark/maz-5551/.
  9. Taler R. Novaia povedencheskaia эkonomyka. Pochemu liudy narushaiut pravyla tradytsyonnoi эkonomyky y kak pry эtom zarabotat. «ЭKSMO», 2017. 368 s.
  10. Chernov V. Nemaie dorohy – nemaie tsyvilizatsii. Holos Ukrainy. 2019. 31 lypnia. URL: http://www.golos.com.ua/article/319970
  11. Benn S., Abratt R., OLeary B. (2016) Defining and identifying stakeholders: Views from management and stakeholders. South African Journal of Business Management.47(2):1-11. (doi: 10.4102/sajbm.v47i2.55).
  12. Freeman R. E. Strategic Management : A Stakeholder Approach − First Edition. Boston: Harpercollins College Div, January 1984. 275 p.

Post Author: npetliaks

Translate