Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ІННОВАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДУВАННЯ

INNOVATIVE ACTIVITY AS A FACTOR IN INCREASING THE COMPETITIVENESS OF MACHINE-BUILDING ENTERPRISES

Сторінки: 231-235. Номер: №2, 2020 (280)

Автори:
ГАМОВА О. В.
Інженерний інститут Запорізького національного університету

GAMOVA O.
Engineering Institute of Zaporizhia National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-280-2-41
Надійшла / Paper received: 12.04.2020
Надрукована / Paper Printed : 06.05.2020

Анотація мовою оригіналу

В умовах сьогодення підприємства зазнають впливу факторів внутрішнього та зовнішнього середовища, численних загроз і ризиків, що позначається на результатах господарської діяльності, рівні конкурентоспроможності. Також на внутрішніх і зовнішніх ринках спостерігається посилення конкуренції і тому підприємства машинобудування повинні виробляти якісну продукції, тобто конкурентоспроможну. Визначено, що задля підвищення конкурентоспроможності продукції слід впроваджувати інновації, що сприятиме використанню сучасного обладнання, технологій, інформаційного забезпечення. Крім того, результатом інноваційної діяльності є збільшення обсягів виробництва та збуту продукції, скорочення витрат, розширення номенклатури продукції, охоплення нових ринків збуту, підвищення прибутковості. Обґрунтовано, що кожне підприємство машинобудування також повинно впроваджувати інформаційні технології та здійснювати заходи щодо автоматизації, механізації виробництва, створювати безпечні умови роботи, налагоджувати відносини з постачальниками, аналізувати роботу конкурентів, корегувати стратегію розвитку, налагоджувати зв’язок між керівництвом та персоналом. Вищеозначене сприятиме зростанню конкурентоспроможності, формуванню конкурентних переваг, розширенню ринків збуту та є передумовою підвищення ефективності діяльності. Встановлено доцільність впровадження нових інноваційних технологій та покращення інноваційної діяльності, здійснення чого дозволить підвищити конкурентоспроможність, визначити напрямки подальшого розвитку.
Ключові слова: конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, інновації, інноваційна діяльність, машинобудування.

Розширена анотація англійською мовою

In today’s conditions, the growth of competitiveness of machine-building enterprises is one of the factors that confirms the success of their operation. One of the competitors is the factor that stimulates the company to improve product quality, expand the association, promote production capacity, research and meet customer needs, analyze the activities of competitors, reduce costs and implement modern software. Therefore, the successful development of enterprises is possible provided a sufficient level of competitiveness, as the financial condition, the efficiency of operation depend on competitive positions in the market. Along with this, for the sake of further successful development, conquest of new markets, maintenance of leading positions, there is a need to introduce innovative technologies into production, ie the development of innovative activities.

In today’s conditions, enterprises are affected by factors of internal and external environment, numerous threats and risks, which affects the results of economic activity, levels of competitiveness. Also in domestic and foreign markets there is increased competition and therefore machine-building enterprises must produce quality products, ie competitive. It is determined that in order to increase the competitiveness of products it is necessary to introduce innovations that will promote the use of modern equipment, technologies, information support. In addition, the result of innovative activities is to increase production and sales, reduce costs, expand the range of products, cover new markets, increase profitability. It is substantiated that every machine-building enterprise should also implement information technologies and implement measures for automation, mechanization of production, create safe working conditions, establish relations with suppliers, analyze the work of competitors, adjust development strategy, establish communication between management and staff. The above will contribute to the growth of competitiveness, the formation of competitive advantages, the expansion of markets and is a prerequisite for improving efficiency. The expediency of introduction of new innovative technologies and improvement of innovative activity is established, implementation of which will allow to increase competitiveness, to define directions of further development.
Keywords: competition, competitiveness, competitive advantages, innovations, innovative activity, mechanical engineering.

References

  1. Artemenko L. P. (2014). Formuvannia konkurentospromozhnosti innovatsiino-aktyvnykh pidpryiemstv [Forming to the competitiveness innovative active enterprises]. Economics and organization of management, no. 1 (17) – 2 (18), рр. 19-26.
  2. Boiarynova K. O., Korzhov Ye. O. (2020). Ctratehuvannia ta operuvannia innovatsiinym rozvytkom pidpryiemstv mashynobuduvannia [Strategying and operation of innovative development of machine-building enterprises]. Business, innovation, management: problems and prospects. Retrieved from: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/201189/201326.
  3. Halchuk A. A. (2015). Innovatsii yak chynnyk konkurentospromozhnosti ekonomiky [Innovations, as a factor increase competitiveness of economy]. Economy and state, no. 9, pp. 136–138.
  4. Lahutin V., Yasko Yu. (2013). Vplyv konkurentsii na innovatsiinyi rozvytok ta konkurentospromozhnist ekonomiky [Effect of competition on innovative development and competitiveness of economy]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv, Vol. 10 (151), рр. 22-26.
  5. Ladunka I. S., Bratanov M. I. (2016). Doslidzhennia faktoriv vplyvu na konkurentospromozhnist vitchyznianykh pidpryiemstv [Study of factors influencing the competitiveness of domestic enterprises]. Economy and society, Vol. 5, pp. 189-194. Retrieved from: http://www.economyandsociety.in.ua/journal-5/12-stati-5/367-ladunka-i-s-bratanov-m-i.
  6. Lazaryshchak S. Ya., Zhyvenkov Ye. S. (2015). Vplyv innovatsiinoi diialnosti na pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv molokoproduktovoho pidkompleksu. [Influence of innovative activity is on increase of competitiveness of enterprises of milk subcomplex]. Global and national economic problems, Vol. 7, pp. 38-41. Retrieved from: http://global-national.in.ua/issue-7-2015/15-vipusk-7-veresen-2015-r/1179-lazarishchak-s-ya-zhivenkov-e-s-vpliv-innovatsijnoji-diyalnosti-na-pidvishchennya-konkurentospromozhnosti-pidpriemstv-molokoproduktovogo-pidkompleksu.
  7. Niskhodovska O. Yu. (2017). Innovatsii yak faktor zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv iz vyroshchuvannia zerna krupianykh kultur [Innovation as a factor of providing competitiveness of enterprises on the growth of grains of growth culture]. Economy and society, Vol. 11, рр. 283-287. Retrieved from: http://www.economyandsociety.in.ua/journal-11/18-stati-11/1224-niskhodovska-o-yu.
  8. Ofitsiinyi sait Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [Official site State Statistics Service of Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/.
  9. Okhota V. I. (2013). Innovatsii yak osnova konkurentospromozhnosti TNK [Innovation as a basis for competitiveness of TNC]. Sustainable Economic Development: International Research and Production Journal, no. 5’[22], рp. 216-224.
  10. Yamnenko H. Ye. (2016). Innovatsiini aspekty zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Agent-based model of intelligent information control systems in economics]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economy, Vol. 1 (178), рр. 47-52. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2016_1_10.

Post Author: npetliaks

Translate