Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ДОСЛІДЖЕННЯ ВЕКТОРІВ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ В СФЕРІ МІСЬКОГО ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ

RESEARCH OF VECTORS OF USING INTERNET MARKETING IN THE FIELD OF URBAN PUBLIC TRANSPORT

Сторінки: 130-134. Номер: №2, 2020 (280)

Автори:
ПРОЦИШИН Ю. Т., БОРИСОВА Т. М.
Тернопільський національний економічний університет

PROTSYSHYN Y., BORYSOVA T.
Ternopil National Economic University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-280-2-24
Надійшла / Paper received : 01.04.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.05.2020

Анотація мовою оригіналу

Актуальність дослідження полягає у необхідності виявити сучасні тренди розвитку цифрового маркетингу у сфері міського громадського транспорту. Потреба застосувати методи цифрового маркетингу у сфері міського громадського транспорту проявляється у забезпеченні можливості збільшити цінність для споживачів таких послуг через зменшення їх витрат часу на очікування транспортного засобу, оптимізації маршруту, отримання корисної інформації та додаткових послуг. Стаття присвячена мережевій комунікації, а саме використанню інструментів інтернет-маркетингу у діяльності підприємств-надавачів послуг таксі. Проаналізовано ефективність використання інструментів інтернет-маркетингу та присутність тернопільських служб таксі у мережі Інтернет. Автори дійшли висновку, що рівень використання інструментів інтернет-маркетингу досліджуваними службами можна охарактеризувати як середній. Встановлено, що досліджувані служби таксі мають свої акаунти в соціальних мережах, YouTube-канали та сайти, проте слабкою ланкою є періодичність їх наповнення корисним та цікавим фото та відео-контентом, комунікація з цільовою аудиторією. Запропоновано шляхи покращення інтернет-маркетингової діяльності досліджуваних служб таксі.
Ключові слова: інтернет-маркетинг, маркетинг соціальних мереж, міський громадський транспорт, таксі.

Розширена анотація англійською мовою

Permanent global economic production is transforming and using the digital economy, which has a significant result in all economic entities that exist in the national economy. It is projected that by the end of 2020, the intensive use of digital technologies may add 1.36 trillion dollars. USA. This, with its help, relevantly studies the adoption of digital tools of enterprises and organizations that do not belong to a large number, economic economies, stages of development of the development cycle and others. Active use of digital techniques and technology will allow to compete at the appropriate level in the world economy. In turn, this poses a challenge for marketers to realize the need for new and state-of-the-art skills to develop their knowledge in digital, internet marketing and search marketing.
The purpose of the article is to study the main tools of Internet marketing and the level of their use in the marketing activities of taxi services as providers of public transport. The relevance of the study lies in the need to identify current trends in digital marketing in the field of urban public transport. The need to use digital marketing methods in the field of urban public transport is manifested in the opportunity to increase the value for consumers of such services by reducing their time spent waiting for the vehicle, optimizing the route, obtaining useful information and additional services. The article is devoted to network communication, namely the use of Internet marketing tools in the activities of enterprises providing taxi services. The effectiveness of the use of Internet marketing tools and the presence of Ternopil taxi services on the Internet are analyzed. The authors concluded that the level of use of Internet marketing tools by research services can be described as average. It was found that the studied taxi services have their accounts on social networks, YouTube channels and sites, but the weak link is the frequency of their filling with useful and interesting photo and video content, communication with the target audience. Ways to improve the Internet marketing activities of the studied taxi services are proposed.
Keywords: Internet marketing, social media marketing, urban public transport, taxi.

References

  1. Missing The Mark: The Digital Marketing Skills Gap In The USA, UK & Ireland. URL: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/missing-the-mark-the-digital-marketing-skills-gap-in-the-usa-uk-ireland.
  2. Kotler F. Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho / Filip Kotler, Hermavan Katardzhaia, Yivan Setiavan ; per. z anhl. K. Kunytskoi ta O. Zamaievoi. – K. : Vyd. hrupa KM-BUKS, 2018. – 208 s.
  3. Hollensen S. Global Marketing / Svend Hollensen. – 6th edition. – Edinburgh : Pearson Education Limited, 2014. – 792 p.
  4. Hryshchenko O.F. Sotsialnyi media marketynh yak instrument prosuvannia produktu pidpryiemstva / O. F. Hryshchenko, A.D. Niesheva // Marketynh i menedzhment innovatsii. Seriia: Innovatsii u marketynhu. – 2013. – № 4. – S. 86–98.
  5. Illiashenko N.S. SEO-optymizatsiia yak suchasnyi instrument Internet-marketynhu [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2012_3_63_74.pdf.
  6. Mozghova V.H. Instrumenty Internet-marketynhu ta yikh perevahy dlia suchasnykh ukrainskykh pidpryiemstv / H.V. Mozghova // Efektyvna ekonomika. – 2013. – № 10. – S. 79–86.
  7. Starytskyi T.M. Vykorystannia sotsialnoho media marketynhu yak efektyvnoho zasobu prosuvannia produktsii / T.M. Starytskyi // Innovatsiina ekonomika. – 2015. – № 4. – S. 221–226.
  8. Uspenskyi Y. V. Ynternet-marketynh [Эlektronnыi resurs] : [ucheb.] / Y. V. Uspenskyi. – Rezhym dostupa : http://www.aup.ru/books/m80/.
  9. Tsyfrovyi marketynh – model marketynhu KhKhI storichchia : monohrafiia / avt. kol. : M.A. Oklander, T.O. Oklander, O.I. Yashkina [ta in.] ; za red. M.A. Oklandera. – Odesa : Astroprynt, 2017. – 292 s.
  10. Lytovchenko I. L. Internet-marketynh : navchalnyi posibnyk / Lytovchenko I. L. – K. : Tsentr uchbovoi literatury, 2011. – 332 s.
  11. Tielietov O.S. Marketynhovi doslidzhennia v systemi miskykh pasazhyrskykh perevezen / O.S. Tielietov, O.A. Vasylieva // Marketynh i menedzhment innovatsii. – 2012. – № 2. – S. 13–21.
  12. Borysova T.M. Otsinka yakisnykh parametriv posluh nadavachiv miskoho hromadskoho transportu Ternopolia : rezultaty empirychnoho doslidzhennia / T.M. Borysova // Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky. – 2017. – Tom 2. – № 3. – S. 8–15.
  13. Borysova T.M. Marketing innovation activity of urban public transport: results of the empirical study [Elektronnyi resurs] / T.M. Borysova, H.L. Monastyrskyi // Marketynh ta menedzhment innovatsii. – 2018. – № 3. – S. 229–240. – Rezhym dostupu : https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/68744/1/Borysova_marketing_innovation.pdf.
  14. Borysova T. Innovation Activity Development of Urban Public Transport Service Providers: Multifactor Economic and Mathematical Model / T. Borysova, G. Monastyrskyi, A. Zielinska, M. Barczak // Marketing and Management of Innovations. – 2019. – 4. – R. 98–109. – URL : http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-08.
  15. Borysova T.M. Internet-doslidzhennia komunikatsiinoi aktyvnosti nadavachiv posluh miskoho hromadskoho transportu Ukrainy / T.M. Borysova, H. Monastyrskyi, A. Krulevskyi // Ekonomichnyi analiz. – Ternopil, 2019. – T. 29.  – № 1. – S.  7–12.
  16. Google doslidyv osoblyvosti povedinky ukrainskykh internet-korystuvachiv [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://zik.ua/news/2017/10/02/google_doslidyv_osoblyvosti_povedinky_ukrainskyh_internetkorystuvachiv_1178461.

Post Author: npetliaks

Translate