Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

УДОСКОНАЛЕННЯ ІНСТРУМЕНТІВ РОБОТИ З DataBases У ТУРИСТИЧНОМУ СЕКТОРІ

IMPROVING TOOLS OF USING DataBases IN TOURISM SECTOR

Сторінки: 125-129. Номер: №3, 2020 (282)

Автори:
РОМАНОВА А. А.
Київський національний економічний університет ім.В.Гетьмана

ROMANOVA A.
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman, Kyiv, Ukraine

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-282-3-23
Надійшла / Paper received : 07.04.2020
Надрукована / Paper Printed : 06.06.2020

Анотація мовою оригіналу

У роботі надано визначення поняттю DataBases у туризмі; проаналізовано основні та альтернативні методи збору та аналізу у туристичному секторі; подано класифікацію DataBases туристичних даних у залежності від джерел за трьома видами: статистичні, дані маркетингових досліджень; дані інтернет-моніторингу (Big Data). Проаналізовано можливості застосування DataBases  суб’єктами туристичної індустрії. Наведено приклад збору та аналізу даних розвитку туристичної індустрії містом Львів. Надано рекомендації щодо удосконалення інструментів роботи з DataBases у туристичному секторі.
Ключові слова: DataBases, бази даних, туристична індустрія, маркетингові дослідження.

Розширена анотація англійською мовою

In the context of globalization processes and external challenges (economic crisis, coronavirus pandemic), Ukrainian cities and regions have faced the need for a strategic approach and crisis management to the development of the tourism industry. Most stages of the tourism development strategy require an analysis of the current state of development of the tourism sector within a specific destination. Unfortunately, the Ukrainian system of data collection and analysis in the development of the tourism industry was marked by its imperfections. However, if this destabilizing factor did not play a role in a stable period of economic development, the global crisis shocks necessitated the improvement of tools for creating and working with DataBases in tourism as a way to make more efficient use of limited resources.
The aim of the research – to explore the possibility of using DataBases  in tourism sector on the defferent levels including regiomal, national and global management. The research has defined the term of DataBases in tourism sector; majority and alternative methods of collection and analysis in the tourism sector has been analyzed. The classification of tourism DataBases according to three types of information sources has been presented: 1) statistical data; 2) marketing survey data; Internet monitoring data (Big Data). The possibilities of using DataBases by the subjects of the tourism industry has been analyzed. An example of collecting and analyzing data on tourism industry development in Ukrainian city Lviv has been given. Recommendations of improving the DataBases tools in the tourism sector have been made.
The main propositions for representatives of travel and tourism sector were increase using Big Data to gather new information from actual tourists to calculate and analyze for effective strategic planning.
Keywords: DataBases, Big Data, 338.48:31(075.8) tourism industry, marketing research.

Referenses

  1. European Cities Marketing. Managing Tourism Growth in Europe. The ECM Toolbox [Elektronnyy resurs] / European Cities Marketing. 2018. URL: https://www.europeancitiesmarketing.com.
  2. New York Times Travel Show official website. URL: http://nyttravelshow.com.
  3. Tourism Satellite Account: Recommended Methodological Framework. Series F, No.80 / Rev.1. Luxembourg, Madrid, New York, Paris, 2010.
  4. Lviv uviyshov do TOP 100 turystychnykh mist Yevropy. Pershyy sered mist Ukrayiny! / To ye Lviv. 2018. URL: https://inlviv.in.ua/lviv/lviv-uvijshov-top-100-turystychnyh-mist-yevropy-pershyj-sered-mist-ukrayiny.
  5. Mylashko O.H. Statystyka turyzmu. Navchalnyy posibnyk. Odesa: ODEU; Rotaprynt, 2010. 168 s.
  6. Pidhornyy A. Z., Mylashko O. H. Statystyka turyzmu: Navchalnyy posibnyk. Odesa : ONEU, rotaprynt, 2014. 204 s.
  7. Rabiychuk O. Analiz statystychnykh danykh – osnova efektyvnoho upravlinnya v sferi turyzmu. Dosvid Lvova / Olha Rabiychuk. Lʹviv: LKP «Tsentr rozvytku turyzmu», 2017. 24 s.
  8. Romanova A. A. Turystychna industriya: stratehiya rozvytku ta upravlinnya. Chernihiv, 2018. 400 s.
  9. Turysty u Lvovi. Zvit 2016-2017 rr. Lʹviv: LKP «Tsentr rozvytku turyzmu». URL: www.touristinfo.lviv.ua.
  10. Uhryn D. Analiz system nakopychennya ta obroblennya danykh u turyzmi. Bukovynskyy universytet. 2008. URL: http://vlp.com.ua/files/27_10.pdf

Post Author: npetliaks

Translate