Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНИХ ПІДХОДІВ У ФОРМУВАННІ СТРАТЕГІЧНОГО ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ

SYSTEMATIZATION OF THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES IN THE FORMATION OF STRATEGIC INNOVATIVE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES

Сторінки: 103-109. Номер: №3, 2020 (282)

Автори:
НИЖНИК О. В.
Хмельницький національний університет

Nyzhnyk O.
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-282-3-18
Надійшла / Paper received : 17.04.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.06.2020

Анотація мовою оригіналу

Розглянуто науково-методичні підходи вчених до формування і реалізації стратегічного інноваційного розвитку підприємств. Еволюційно досліджено етапи виникнення концепцій формування стратегій інноваційного розвитку підприємств. Визначено елементи формування стратегії та побудовано структурну модель стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства.
Ключові слова: теоретико-методичні підходи, формування стратегії, інноваційний розвиток підприємств, складові елементи, структурні моделі.

Розширена анотація англійською мовою

The innovative strategy of enterprise development envisages long-term targets aimed at increasing efficiency through the rational and balanced use of resources and production and technical capabilities. Scientific and methodological approaches of scientists to the formation and implementation of strategic innovative development of enterprises has been considered. The stages of emergence of concepts of strategies formation of innovative development of enterprises has been evolutionarily investigated. The elements of strategy formation are determined and the structural model of strategic management of innovative development of the enterprise has been built. A comprehensive approach has been proposed, based on which should be developed a model of strategic management, which unlike the existing ones, should include its specific and special elements and processes. It is proved that the strategic management of enterprise development on an innovative basis should be based on an appropriate combination of systemic, situational and targeted approaches to its activities as an open socio-economic system. Strategic planning of innovative development of enterprises should focus on the collection and use of strategic information databases, which will: predict certain consequences of management decisions; influence the situation through appropriate allocation of resources; establish effective relationships and create strategic behavior of staff; apply certain tools, principles, criteria and methods. The main types of strategies for innovative development of enterprises include: pricing; interaction of the enterprise with the markets of strategic resources; the behavior of the enterprise in the markets of money and securities; reduction of transaction costs; reduction of production costs; investment and innovation activities; staff incentives; prevention of financial insolvency; commodity strategy of the enterprise.
Key words: theoretical and methodological approaches, strategy formation, innovative development of enterprises, constituent elements, structural models.

References

  1. Ansoff I. Strategicheskij menedzhment / I. Ansoff. – Sankt-Peterburg : Piter, 2009. – 344 s.
  2. Beltyukov E. A. Vybor strategii razvitiya predpriyatiya / E. A. Beltyukov, L. A. Nekrasova. – Odessa : NOPU, 2002. – 279 s.
  3. Vihanskij O. S. Strategicheskoe upravlenie : uchebnik / O. S. Vihanskij. – [2-e izd., prerab. i dop.]. – Moskva : Gardariki, 2008. – 296 s.
  4. Goldrat E. M. Cel. Process nepreryvnogo sovershenstvovaniya / E.M. Goldrat, Dzh. Koks. – Minsk : Popurri, 2009. – 496 s.
  5. Dojl P. Menedzhment: strategiya i taktika / P. Dojl. – Sankt-Peterburg : Piter, 1999. – 485 s.
  6. Kaplan R. Strategicheskie karty. Transformaciya nematerialnyh aktivov v materialnye rezultaty / R. Kaplan, D. Norton ; per. s angl. – Moskva : Olimp-Biznes, 2005. – 512 s.
  7. Karloff B. Delovaya strategiya / B. Karloff ; per. s ang. – Moskva : Ekonomika, 1991. – 239 s.
  8. Kovalchuk S. V. Marketynhovi stratehii innovatsiinoho rozvytku promyslovykh pidpryiemstv : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia d-ra ekon. nauk : 08.00.04 / S. V. Kovalchuk. – Khmelnytskyi : KhNU, 2013. – 39 s.
  9. Kristensen K. Reshenie problemy innovacij v biznese. Kak sozdat uspeshnyj biznes i uspeshno podderzhivat ego rost / K. Kristensen, M. Rejnor ; per. s angl. – Moskva : Alpina Biznes Buks, 2004. – 290 s.
  10. Meskon M. H. Osnovy menedzhmenta / M. H. Meskon, M. Albert, F. Hedouri ; [per. s angl.]. – [2-e izd.]. – Moskva : Delo, 2004. – 799 s.
  11. Mincberg G. Strategicheskoe safari: ekskursiya po debryam strategij menedzhmenta / G.Mincberg, B. Alstrend, Dzh.Lempel – Sankt-Peterburg : Piter, 2001. – 336 s.
  12. Porter M. Konkurentnaya strategiya: Metodika analiza otraslej i konkurentov / M. Porter ; [per. s angl.]. – Moskva : Alpina Biznes Buks, 2005. – 454 s.
  13. Rohoza M. Ye. Stratehichnyi innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: modeli ta mekhanizmy : monohrafiia / M. Ye. Rohoza, K. Yu. Verhal. – Poltava : RVV PUET, 2011. – 136 s.
  14. Stadnyk V. V. Innovatsiinyi menedzhment : [navch. posib.] / V. V. Stadnyk, M. A. Yokhna. – Kyiv : Akademvydav, 2006. – 463 s.
  15. Tompson A. Strategicheskij menedzhment. Koncepcii i situacii dlya analiza / A. Tompson-ml., A.Dzh. Striklend ; [per. s angl.]. – Moskva : Vilyams, 2007. – 928 s.
  16. Fedulova L. I. Kontseptualni zasady formuvannia innova-tsiinoi systemy pidpryiemstv [Elektronnyi resurs] / L. I. Fedulova // Aktualni problemy ekonomiky. – 2014. – № 10. – S. 195–205. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ape_2014_10_26.
  17. Khrushch N. A. Konkurentni stratehii: protsesy stvorennia ta realizatsii : monohrafiia / N. A. Khrushch, M. V. Zhelikhovska ; [za nauk. red. N. A. Khrushch]. – Kyiv : Osvita Ukrainy, 2010. – 316 s.
  18. Sharko V.V. Stratehichnyi innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: marketynhovi ta lohistychni mekhanizmy zabezpechennia : monohrafiia / V. V. Sharko ; [za nauk. red. V.M. Nyzhnyka]. – Vinnytsia : FOP Rohalska I.O., 2020. – 455 s.
  19. Shulhina L. M. Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstv: formuvannia stratehii : monohrafiia / L. M. Shulhina, V. V. Yukhymenko. – Kyiv : Univest PrePress, 2015. – 212 s.
  20. Boddy D. Management: An Introduction. 4 edition / D. Boddy. – New York : Financial Times, Prentice Hall, 2007. – 728 p.
  21. Hamel G. Competing for the Future / G. Hamel, C. K. Prahalad. – New York : Harvard Business School Press, 1996. – 384 р.
  22. Hofer C. Strategy formulation: Analytical concepts / C. Hofer, D. Schendel. – Saint Paul : West Pub. Co., 1978. – 219 p.
  23. Logan D. Micro strategies: The key to successful planning in uncertain times / D. Logan, H. Fischer-Wright // Leader to Leader. – 2009. – № 54. – P. 45–52.
  24. Meyer C. Relentless growth: how Silicon Valley innovation strategies can work in your business / C. Meyer. – New York : Free Press, 1998. – 347 p.
  25. Nonaka I. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation / I. Nonaka, H. Takeuchi. – New York : Oxford University Press, 1995. – 304 p.
  26. Quinn R. E. Organizational life cycles and shifting criteria of effectiveness: Some preliminary evidence / R.E. Quinn, K. Cameron // Management Science. – 1983. – Vol. 29. – Р. 33–51.
  27. Scott D. Mapping Your Innovation Strategy / D. Scott, M. Eyring, L. Gibson // Harvard Business Review. – May 2006. – URL : http://hbr.org/2006/05/mapping-your-innovation-strategy/ar/1.
  28. Wood R. Managing complexity / R. Wood. – London : Economist in association with Profile Books, 2000. – 310 р.
  29. Wright P. Strategic Management: Text and Cases / P. Wright, C Pringle, M. Kroll – Boston : Allyn & Bacon Inc, 2009. – 560 p.

Post Author: npetliaks

Translate