Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ШЛЯХИ ТА НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МАШИНОБУДУВАННЯ В КОНТЕКСТІ СТРАТЕГІЧНОГО РОЗВИТКУ

WAYS AND DIRECTIONS OF INCREASING THE COMPETITIVENESS OF MACHINE-BUILDING ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF STRATEGIC DEVELOPMENT

Сторінки: 11-15. Номер: №3, 2020 (282)

Автори:
Гамова О. В.
Інженерний інститут Запорізького національного університету

GAMOVA O.
Engineering Institute of Zaporizhia National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-282-3-2
Надійшла / Paper received : 25.04.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.06.2020

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена дослідженню питання підвищення конкурентоспроможності підприємств машинобудування. Визначено, що для обраних підприємств існує нагальна потреба в підвищенні конкурентоспроможності, формуванні конкурентних переваг, визначенні сильних та слабких сторін. При підвищенні конкурентоспроможності слід враховувати вплив факторів внутрішнього та зовнішнього середовища, аналізувати роботу конкурентів. У роботі проаналізовано підходи до визначення впливу факторів на рівень конкурентоспроможності. Також розглянуто шляхи, напрями підвищення конкурентоспроможності та економічно обґрунтовано формування таких напрямів для підприємств машинобудування. Визначено, що реалізація таких напрямів дозволить сформувати конкурентні переваги, зміцнити конкурентні позиції, реалізувати стратегію розвитку, що позначиться на ефективності господарської діяльності, фінансовому стані, результатах виробництва, задоволенні потреб споживачів та дозволить скоротити витрати, підвищити прибутковість. Крім того, сучасний ринок характеризується постійними змінами та обумовлює невизначеність, виникнення загроз, ризиків і тому доцільно постійно слідкувати за станом конкурентної боротьби, що дозволить забезпечити конкурентні переваги, своєчасно реагувати на всі зміни. Доведено, що основним напрямом фінансово-економічної та виробничо-збутової стратегії є підвищення конкурентоспроможності, що залежить від впливу ринкового середовища, конкурентного потенціалу, специфіки роботи підприємств, стратегічних завдань, ефективності управлінської діяльності, фінансового забезпечення, рівня організації, маркетингової діяльності, комунікацій, технологій. Впровадження інструментів управління конкурентоспроможністю на підприємствах машинобудування, тобто системи або механізму дозволяє досягти єдності дій, прийняти ефективні рішення, корегувати конкурентну політику, зміцнити конкурентний потенціал, визначити додаткові конкурентні переваги.
Ключові слова: конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, управління, стратегія розвитку, підприємства машинобудування, ринкове середовище.

Розширена анотація англійською мовою

The article is devoted to the study of increasing the competitiveness of mechanical engineering enterprises. It is determined that for the selected enterprises there is an urgent need to increase competitiveness, the formation of competitive advantages, identification of strengths and weaknesses. At increase of competitiveness it is necessary to consider influence of factors of internal and external environment, to analyze work of competitors. The paper analyzes the approaches to determining the influence of factors on the level of competitiveness. The ways, directions of increasing competitiveness are also considered and the formation of such directions for machine-building enterprises is economically substantiated. It is determined that the implementation of such areas will create competitive advantages, strengthen competitive positions, implement a development strategy that will affect business efficiency, financial condition, production results, customer satisfaction and reduce costs, increase profitability. In addition, the modern market is characterized by constant changes and causes uncertainty, threats, risks and therefore it is advisable to constantly monitor the state of competition, which will provide a competitive advantage, respond in a timely manner to all changes. It is proved that the main direction of financial-economic and production-sales strategy is to increase competitiveness, which depends on the influence of market environment, competitive potential, specifics of enterprises, strategic tasks, management efficiency, financial support, level of organization, marketing, communications, technologies. The introduction of competitiveness management tools in machine-building enterprises, ie systems or mechanisms allows to achieve unity of action, make effective decisions, adjust competition policy, strengthen competitive potential, identify additional competitive advantages.
Keywords: competition, competitiveness, competitive advantages, management, development strategy, machine-building enterprises, market environment.

References

  1. Vinichenko I.I., Makhovsky D.V. (2014). Napriamy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv z pererobky silskohospodarskoi produktsii [Directions of increase of competitiveness of the enterprises for processing of agricultural products]. Efficient economy, No. 12. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3602.
  2. Dolzhansky I.Z., Zagorna T.O. (2006). Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: navchalnyi posibnyk [Competitiveness of the enterprise: textbook]. Kyiv: Center for Educational Literature.
  3. Kravets A. (2013). Osoblyvosti vprovadzhennia stratehichnoho upravlinnia na mashynobudivnykh pidpryiemstvakh Ukrainy [Features of strategic management in Ukraine machine-building enterprise]. Efficient economy, No. 12. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2565.
  4. Litvinova Y. O. (2012). Problemy zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva v suchasnykh umovakh. [Problems of ensuring the competitiveness of the enterprise in modern conditions]. Development management, No. 9, рр. 35–37.
  5. Melnychuk L. S., Khiznichenko O.O. (2016). Shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ukrainskykh pidpryiemstv [Ways to improve competitiveness of ukrainian enterprises]. Scientific works [Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex]. Series: Economics, volume 275, issue 263, pp. 102-105. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduec_2016_275_263_18.
  6. Prodius Y.I., Rozhok O.O. (2013). Shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti produktsii pidpryiemstva v umovakh ZED (na prykladi TOV “SEDNA S” [Ways to increase the competitiveness of enterprise products in terms of foreign economic activity (for example, LLC “SEDNA C”]. Economics: the realities of time, No. 1 (6), рр. 112-116. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/econrch_2013_1_22.
  7. Stanislavyk O., Kovalenko O. (2017). Aktualni shliakhy ta faktory pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vitchyznianoho pidpryiemstva [Actual ways and factors of domestic enterprise competitiveness increase]. Economic forum, No. 2, pp. 223–231. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecfor_2017_2_39.
  8. Khalimon T.N. (2017). Napriamy ta instrumenty pidvyshchennia konkurentospromozhnosti telekomunikatsiinykh pidpryiemstv [Directions and instruments for increasing competitiveness of telecommunication enterprises]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: International Economic Relations and the World Economy, issue 16, part 2, рp. 138-142. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_16%282%29__32.
  9. Kharchenko M.O., Starchenko L.V., Lozitskay J.A. (2015). Praktychni pidkhody shchodo pidvyshchennia otsinky konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Practical Approaches to Improving Valuation of Enterprise Competitiveness]. Mechanism of Economic Regulation, No. 4, рр. 162-171.
  10. Sharko M.V., Vasilchenko E.G. (2015). Shliakhy ta napriamy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti [Ways and directions of increase the competitiveness of food industry enterprises]. Economics of the food industry, No. 1 (25), рp. 38-41.

Post Author: npetliaks

Translate