СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ПРИДУНАВ’Я У ПОВОЄННИЙ ПЕРІОД
CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS OF THE UKRAINIAN DANUBE REGION IN THE POST-WAR PERIOD
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №6 (324). C. 138-145
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 324, №6. pp. 138-145
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-324-6-23
Наталія КУХАРСЬКА
Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку
https://orcid.org/0000-0001-7396-0545
e-mail: kuharska.nat@gmail.com
Nataliia KUKHARSKA
State University of Intellectual Technologies and Communication
Анотація мовою оригіналу
У статті дано економічний аналіз розвитку портової та логістичної інфраструктури Українського Придунав’я, а саме Ізмаїльському МТП, Ренійському МТП, Усть-Дунайському МТП до початку воєнної агресії росії (2021 р.) та за 2022 р. Підкреслено їх особливе значення після виходу російської федерації з «зернової угоди». Показано руйнація портової інфраструктури в результаті російських повітряних атак на українські дунайські порти. Представлено важливі напрямки розвитку Дунайського регіону у повоєнний період. Окреслено головні заходи, на базі яких можливо створення сучасних логістичних центрів, які забезпечать стійкі транзитні вантажопотоки між Європою та Азією.
Ключові слова: Українське Придунав’е, Ізмаїльський морський торгівельний порт, Ренійський морський торгівельний порт, Усть-Дунайський морський торгівельний порт, військова агресія російської федерації.
Розширена анотація англійською мовою
There is an economic analysis of the development of the port and logistics infrastructure of the Danube region of the Odessa region, through which the following objects passes: the Pan-European International Transport Corridor (ITC) No. 7 (along the Danube River); MTC “Europe-Caucasus-Asia” (TRACECA); deep-sea shipping route “Danube – Black Sea”; The free economic zone (FEZ) “Reni” is located on the basis of the Reni ICC, the Euroregion “Lower Danube”. After the beginning of Russia’s full-scale war against Ukraine and the blocking of the ports of “Great Odesa” (Odesa, Chernomorsk, Yuzhny), where the trade turnover decreased twice, the ports of the Danube region became an alternative, that in 2022 increased their trade turnover by 3 times compared to 2021 (including Izmail – 2.2 times, Reni – 6.5 times, Ust-Danube – 12.2 times), making it possible to diversify the main routes of Ukrainian agricultural exports (grain, corn, sunflower oil , rapeseed) and import of finished products. The destruction of the infrastructure of the Danube ports is shown as a result of air attacks by the Russian Federation after withdrawing the “grain agreement” in order to completely remove Ukraine from the world grain markets and thereby gain a monopoly on them. To improve the functioning of the Danube region in the post-war period, important directions for the development of ports are presented, which consist in strengthening the security of existing infrastructure facilities, as well as during the design and construction of new facilities; construction of a new Izmail-Reni railway section to ensure stable freight traffic between the two international transport hubs; construction of a bridge across the Danube in the area of the Orlovka-Isaccea ferry crossing from the point of view of diversifying transport routes for road transport on the border with Romania; strengthening cross-border cooperation with Romania, including the integration of the region with the Galati and Reni SEZs. The main activities have been outlined on the basis that makes possible to create modern logistics centers that will ensure sustainable transit cargo flows between Europe and Asia through the territory of Ukraine.
Keywords: Ukrainian Danube region, Izmail Sea Trade Port, Reni Sea Trade Port, Ust-Danube Sea Trade Port, military aggression of the russian federation.