Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МАРКЕТИНГОВА МОДЕЛЬ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАТИВНОСТІ ПРОЦЕСІВ ЕНЕРГОСЕРВІСНОГО РИНКУ

MARKETING MODEL OF ENSURING INFORMATIVENESS OF ENERGY SERVICE MARKET PROCESSES

Сторінки: 46-50. Номер: №4, Том 1, 2020 (284)

Автори:
Брич Б. В.
Західноукраїнський національний університет

Brych B.
Western Ukrainian National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4-8
Надійшла / Paper received : 06.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

На сьогодні маркетингова модель забезпечення інформативності процесів є ключовим моментом для збору і якісної оцінки того чи іншого ринкового сектора. Енергосервісний ринок на даний момент динамічно розвивається, з чого виникає актуальне питання щодо розробки маркетингової моделі забезпечення інформативності процесів енергосервісного ринку. Мета статті: розробити дієву маркетингову стратегію для забезпечення інформативності суб’єктів діяльності на енергосервісному ринку. Висновки: визначено і охарактеризовано стратегію маркетингової діяльності на енергосервісному ринку шляхом створення моделі та алгоритму реалізації даної стратегії.
Ключові слова: маркетинг, енергосервісний ринок, модель, стратегія.

Розширена анотація англійською мовою

To build a marketing model to ensure the informativeness of energy market processes, it is necessary to be based on a common sales management system.
The approach to assessing the effectiveness of marketing strategy is fully focused on the sales management system, not taking into account other business processes of the company, which can have both positive and negative impact on sales results. The problems of internal communications between departments, which in practice are often the main causes of inefficient sales, are not taken into account.
The analysis of the literature showed that the most widespread in practice among enterprises was the approach based on the analysis of sales results in the dynamics, ie identifying problems by their manifestation, expressed in reduced sales, falling customer loyalty (transition to competitors) or reducing profitability .
Currently, the marketing model to ensure the informativeness of processes is a key point for the collection and quality assessment of a market sector. The energy service market is currently developing dynamically, which raises the urgent question of developing a marketing model to ensure the informativeness of the energy service market. The purpose of the article: to develop an effective marketing strategy to ensure the informativeness of the subjects of activity in the energy service market. Conclusions: defined and characterized the strategy of marketing activities in the energy market was defined and characterized by creating a model and algorithm for implementing this strategy.
Key words: marketing, energy service market, model, strategy.

References

  1. Dimitriadi N.A. Analiz osnovnykh typiv system upravlinnia prodazhamy v suchasnykh kompaniiakh / N.A. Dimitriadi // Oblik i statystyka. – 2019. – № 1 (25). – S. 60–64.
  2. Zoltners A.A. Stratehiia prodazhiv. Orhanizatsiia produktyvnoi roboty torhovoho personalu / A.A. Zoltners, P. Sinkha, S.E. Lorimer. – Dnipro : Balans Biznes Buks, 2015.
  3. Lukych R. Upravlinnia viddilom prodazhiv. Instrumenty efektyvnoho menedzhera / Lukych R. – M. : Dobra knyha, 2019.
  4. Pidvyshchennia efektyvnosti viddilu prodazhiv [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://upinc.ru/povyshenie-effektivnosti-otdela-prodazh/
  5. Upravlinnia prodazhamy : [navchalno-metodychnyi posibnyk / uklad. I.V. Filimonenko]. – Krasnoiarsk : Syb. Feder. Un-t, 2017. – 130 s.
  6. Rudenko I.V. Upravlinnia prodazhamy: vytoky, sutnist, pidkhody / I.V. Rudenko // Visnyk Omskoho universytetu. Seriia «Ekonomika». – 2017. – № 4. – S. 21–25.
  7. Sun Yu. Upravlinnia prodazhamy tovariv na pidpryiemstvi / Yu. Sun // Molodyi vchenyi. – 2019. – № 20. – S. 417–418.
  8. Kotler F. Marketynhovyi menedzhment / F. Kotler, K.L. Keller, A.F. Pavlenko ta in. – K. : Vydavnytstvo «Khimdzhest», 2008. – 720 s.
  9. Metody upravlinnia ryzykamy enerhopostachalnoi kompanii : monohrafiia / [V.Ia. Brych, O.L. Shpak, Z.I. Dombrovskyi, A.M. Tybin, M.Z. Dombrovskyi]. – Ternopil : TNEU, 2013. – 304 c.
  10. Brych V. Orhanizatsiino-ekonomichni peredumovy reinzhynirynhu biznes-protsesiv na rynku komunalnoi teploenerhetyky Ukrainy / V. Brych, M. Fedirko, I. Yanik // Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, 2016. – № 2. – S. 7–19.

Post Author: npetliaks

Translate