Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ОСНОВНИМИ ЗАСОБАМИ ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ

MANAGEMENT MECHANISM OF FIXED ASSETS FOR TRANSPORT ENTERPRISES

Сторінки: 56-66. Номер: №4, Том 2, 2020 (284)

Автори:
Тюріна М. М.
Державний університет інфраструктури та технологій, м. Київ, Україна

Tiurina M.
State University of Infrastructure and Technology, Kyiv, Ukraine

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(2)-10
Надійшла / Paper received : 22.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

Основні засоби є найбільш значущою складовою активів транспортних підприємств. Від наявності і технічного стану транспортних засобів залежить не тільки можливість здійснення операційної діяльності (перевезення вантажів, пасажирів і багажу), а й фінансові результати транспортних підприємств, рівень їхньої фінансової стійкості. Тому необхідно удосконалювати систему управління основними засобами, зокрема в частині створення ефективного механізму. Метою статті є дослідження теоретичних основ формування механізму управління основними засобами транспортних підприємств в умовах нестабільного середовища. В процесі дослідження використовувалися такі наукові методи: аналіз та синтез (при описі транспортних підприємств як відкритих систем та особливостей їхнього функціонування), групування (при визначенні підходів до сутності поняття «механізм»), узагальнення (при формуванні системи принципів управління основними засобами), формалізації (при визначенні критеріїв реалізації окремих принципів), графічний (для представлення схеми механізму управління основними засобами транспортних підприємств). У статті розглянуто функціонування транспортних підприємств як відкритих систем і показана їхня висока залежність від зовнішнього середовища. Визначені особливості виробничої діяльності і транспортної продукції. Проаналізовані підходи до визначення поняття «механізм» і виділені три підходи до трактування його сутності: як сукупність методів і засобів впливу на економічні процеси, як ресурсне забезпечення процесу для виконання функцій цього процесу, система економічних важелів і методів, які реалізують вплив керуючої системи на керовану. Обґрунтовано, що основні засоби, їхній технічний стан є одним із основних факторів, що визначають можливість сталого функціонування транспортних підприємств в умовах нестабільного середовища. Розроблено систему принципів управління основними засобами, яка включає принципи оптимальності та якості. Запропоновано механізм управління основними засобами транспортними підприємствами, впровадження якого дозволить оптимізувати склад і покращити технічний стан основних засобів, а також забезпечити стійке функціонування в умовах нестабільного середовища. Подальші дослідження мають бути спрямовані на вивченні можливостей використання інструментів і процедур податкового планування для збільшення внутрішніх ресурсів удосконалення основних засобів.
Ключові слова: основні засоби, управління, принципи управління, механізм управління, стійке функціонування, транспортні підприємства.

Розширена анотація англійською мовою

Fixed assets are the most significant part of the assets of transport enterprises. The availability and technical condition of vehicles determines not only the possibility of carrying out operational activities (transportation of goods, passengers, and luggage), but also the financial results of transport enterprises, the level of their financial stability. Therefore, it is necessary to improve the management system of fixed assets, in terms of creating an effective mechanism. The aim of the article is to study the theoretical foundations of the formation of a mechanism for managing fixed assets of transport enterprises in an unstable environment. In the course of the study, the following scientific methods were used: analysis and synthesis (to describe transport enterprises as open systems and the peculiarities of their functioning), groupings (to define approaches to the essence of the concept of “mechanism”), generalization (form a system of principles for managing fixed assets), formalization (determine the criteria for the implementation of individual principles), graphical (to represent a diagram of the mechanism for managing fixed assets of transport enterprises). The article examines the functioning of transport enterprises as open systems and shows their high dependence on the external environment. The features of production activities and transport products are determined. Approaches to the definition of the concept of “mechanism” are analysed and three approaches to the interpretation of its essence are highlighted: as a set of methods and means of influencing economic processes, as resource support for the process to perform the functions of this process, a system of economic levers and methods that implement the influence of the control system on the controlled one. It has been substantiated that the fixed assets, their technical condition are one of the main factors that determine the possibility of sustainable operation of transport enterprises in an unstable environment. A system of principles for managing fixed assets has been developed, which includes the principles of optimality and quality. A mechanism for managing fixed assets by transport enterprises is proposed, the introduction of which will optimize the composition and improve the technical condition of fixed assets, as well as ensure stable operation in an unstable environment. Further research should be aimed at exploring the possibilities of using tax planning tools and procedures to increase internal resources for improving fixed assets.
Key words: fixed assets, management, management principles, management mechanism, sustainable operation, transport enterprises.

Література

  1. Геєць В. М. Нестабільність та економічне зростання: монографія / В. М. Геєць. – К.: ДУ «ІЕП НАНУ», 2000. – 344 c.
  2. Городянська Л. В. Відтворення основних засобів на підприємствах України: теорія і практика обліку і аналізу: монографія./ Л. В. Городянська. – К.: КНЕУ, 2008. – 224 с.
  3. Кленін О. В. Ефективність відтворення основного капіталу підприємств: монографія / О. В. Кленін.– Донецьк: ІЕП НАНУ, 2006. – 196 с.
  4. Левицька І. В. Відтворення основних засобів: теорія і практика: монографія / І. В. Левицька. – К.: НУХТ, 2010. – 280 с.
  5. Рєпіна І. М. Активи підприємства: таксономія, діагностика та управління: монографія / І. М. Рєпіна. – К.: КНЕУ, 2012. – 274 с.
  6. Концева В. В. Проблеми оновлення основних засобів дорожніх підприємств / В. В. Концева, А. І. Харченко // Економіка та управління на транспорті. – 2018. – Вип. 7. – С. 36–43.
  7. Бідняк М. Н. Виробничі системи на транспорті: теорія і практика: монографія / М. Н. Бідняк, В. В. Біліченко. – Вінниця: УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2006. – 176 с.
  8. Ареф’єва О. В. Теоретичні основи управління конкурентоспроможністю авіатранспортного підприємства / О. В. Ареф’єва, Н. М. Кравчук, М. Я. Катан // Проблеми економіки. – 2018. – № 4. – С. 127–134.
  9. Ярмоліцька О. В. Фактори впливу на інноваційно-інвестиційне відтворення основних засобів вітчизняних залізниць / О. В. Ярмоліцька // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2015. – № 2. – С. 140–149.
  10. Кравченко О. О. Сценарне фінансове планування і прогнозування на залізничному транспорті: теорія і практика: монографія / О. О. Кравченко. – К.: ДЕТУТ, 2013 – 300 с.
  11. Бабина О. Є. Антикризовий менеджмент на підприємствах водного транспорту / О. Є. Бабина, О. О. Карпенко, М. В. Ковбатюк, В. В. Шкляр. – К.: КВІЦ, 2015. – 240 с.
  12. Маркс К. Капитал. / К. Маркс. – М.: Политиздат, 1960. – 444 с.
  13. Gurvits, L. The theory of economic mechanisms (Nobel Prize in Economics 2007, Part No. 1). – Режим доступу: http://institutiones.com/theories/259- 2007-1.html/.
  14. Кульман А. Экономические механизмы / А. Кульман. – М.: Прогресс, 1993. – 189 с.
  15. Чаленко А. Ю. О понятийной неопределенности термина «механизм» в экономических исследованиях / А. Ю. Чаленко // Економіка промисловості. – 2010. – № 3. – С. 26–33.
  16. Економічна енциклопедія. В 3 т. Т. 2 / За ред. С. В. Мочерного. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001. – 848 с.
  17. Райзберг Б. А. Современный экономический словарь / Б. А. Райзберг, Л. Ш. Лозовский, Е. Б. Стародубцева. –М.: Инфра-М, 2017. – 512 с.
  18. Садеков А. А. Управление предприятием в условиях кризиса: монография / А. А. Садеков, В. В. Цурик. – Донецк: ДонГУЭТ, 2006. – 178 с.
  19. Пономаренко В. С. Механизм управления предприятием: стратегический аспект: монография / В. С. Пономаренко, Е. Н. Ястремская, В. М. Луцковский. – Харьков: ХГЭУ, 2002. – 252 с.
  20. Современный экономический словарь. – Режим доступу: http://slovari.yandex.ru/dict/economic/article/ses2/ses5884.htm?text=%D0%BC%D0%B5%D1%85%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%BC&encid=economic&stpar3=1.8/.
  21. Согомонова Н. А. Формирование экономического механизма управления предприятием / Н. А. Согомонова // Економіка транспортного комплексу. – 2003. – Вип. 6. – С. 56-60.
  22. Иванова С. Л. Кредитный рейтинг в системы управления кредитным риском. Понятие и структура экономического механизма предприятия / С. Л. Иванова. – 2010. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/12_KPSN_2010/Economics/63511.doc.htm.
  23. Герцик В. А. Ієрархічна структура організаційно-економічного механізму управління розподілом підприємства / В. А. Герцик // Культура народов Причерноморья. – 2009. – № 172. – С. 22–24.
  24. Круглова Н. Ю. Стратегический менеджмент / Н. Ю. Круглова, М. И. Круглов. – М.: Издательство РДЛ, 2003. – 464 с.
  25. Бреусов Ю. Г. Оборот основных производственных фондов: методологические и теоретические аспекты интенсификации / Ю. Г. Бреусов. – Самара: Издательство Саратовского университета, Самарский филиал, 1991. – 151 с.
  26. Подсорин В. А. Экономический механизм управления основными средствами в транспортном холдинге / В. А. Подсорин, А. В. Харитонова // ЭТАП: экономическая теория, анализ, практика. – 2012. – №. 5 – С. 121–132.
  27. Ньютон И. Математические начала натуральной философии / И. Ньютон. –М.: Наука, 1989. – 688 с.
  28. Никсон Ф. Роль руководства предприятия в обеспечении качества и надежности / Ф. Никсон. – М.: Издательство стандартов, 2000. – 231с.

Post Author: npetliaks

Translate