АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ НА СУЧАСНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
ASPECTS OF USING TOOLS OF MARKETING STRATEGY OF MANAGEMENT AT MODERN ENTERPRISES
Сторінки: 78-84. Номер: №1, 2021 (290)
Автори:
Мартинюк О. В., Адасюк І. П.
Національний університет водного господарства та природокористування
Martyniuk O. Adasyuk I.
National University of Water Management and Nature Recourses Use
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-15
Надійшла / Paper received : 04.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 05.03.2021
Анотація мовою оригіналу
Сучасний рівень розвитку систем управління підприємствами характеризується роз’єднаністю використання методологій стратегічного управління і маркетингового орієнтування. Актуальність теми дослідження випливає з об’єктивної потреби синтезу концепцій маркетингу і стратегічного управління для формування ефективного інструментарію, здатного допомогти підприємству забезпечити ефективність маркетингових заходів. Для розробки і реалізації маркетингової стратегії підприємство повинно бути гнучким, здатним до розуміння та адаптації до будь-яких умов, а також повинно навчитися впливати на ринкові механізми, використовуючи різні маркетингові інструменти. Метою статті є абстрактно-теоретичний аналіз маркетингових стратегій управління діяльністю підприємства, визначення переваг та недоліків їх імплементації на основі застосування системного підходу. Проведене дослідження передбачало використання наступних методів: аналізу, синтезу, наукової абстракції (при уточненні категоріально-понятійного апарату дослідження); системного аналізу (теоретичні та методологічні узагальнення, визначенні переваг та недоліків імплементації інструментів маркетингової стратегії управління). Результати дослідження: узагальнено теоретичні підходи до визначення поняття «маркетингова стратегія управління», досліджено зміну пріоритетів використання інструментів стратегічного управління серед світових компаній; визначено предметну сферу використання інструментів маркетингової стратегії управління на сучасних підприємствах; сформовано переваги та недоліки імплементації інструментів маркетингової стратегії управління. Практична цінність отриманих результатів полягає в розвитку теорії та практики маркетингової стратегії управління на основі впровадження сучасних інструментів, які є ключовими в умовах сучасності.
Ключові слова: маркетинг, маркетингова стратегія, стратегічне управління, конкурентні переваги, інструменти маркетингового управління.
Розширена анотація англійською мовою
The current level of development of enterprise management systems is characterized by the separation of the use of methodologies of strategic management and marketing orientation. The relevance of the research topic stems from the objective need to synthesize the concepts of marketing and strategic management for the formation of effective tools that can help the company to ensure the effectiveness of marketing activities. To develop and implement a marketing strategy, the company must be flexible, able to understand and adapt to any conditions, and must learn to influence market mechanisms using various marketing tools. The purpose of the article is an abstract theoretical analysis of marketing strategies for managing the activities of the enterprise, determining the advantages and disadvantages of their implementation based on the application of a systematic approach. The study involved the use of the following methods: analysis, synthesis, scientific abstraction (specifying the categorical-conceptual apparatus of the study); system analysis (theoretical and methodological generalizations, determining the advantages and disadvantages of implementing the tools of marketing management strategy). The results of the research: the theoretical approaches to the definition of the concept of “marketing management strategy” are generalized, the change of priorities of using the tools of strategic management among the world companies is investigated; the subject sphere of use of tools of marketing strategy of management at the modern enterprises is defined; the advantages and disadvantages of implementing the tools of marketing management strategy are formed. The practical value of the obtained results lies in the development of theory and practice of marketing management strategy based on the introduction of modern tools that are key in today’s conditions.
Keywords: marketing, marketing strategy, strategic management, competitive advantages, marketing management tools.
References
- Ustik T.V. Formation of marketing strategy as an instrument of effective management of agricultural enterprises / T.V. Ustik // Visnyk of KhNAU. Series: Economic Sciences. – 2018. – № 3. – P. 327-336. – Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkhnau_ekon_2018_3_35
- Khrupovich S.E., Ivanechko N.R. Tools for creative marketing management. Herald of Khmelnytskyi Natonal University: Economic Sciences. 2020 (261). Number №1. Pp. 138-142. DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-278-1-24
- Tereshchenko I.O., Kibalnyk V.O. Marketing aspects of strategic enterprise management. Investments: practice and experience. 2019. № 20. S. 56–60. DOI: 10.32702 / 2306-6814.2019.20.56
- Shulga L.V., Tereshchenko I.O., Sharlay O.V. Modern marketing strategies for enterprise management. Efficient economy. 2020. № 9. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192. DOI: 10.32702 / 2307-2105-2020.9.63
- Marchuk O.O. Digital marketing as an innovative management tool. Economy and society. 2018. № 17. – URL: http://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/issue/view/5. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-43
- Voitovich S.Ya. The essence and content of the concept of “marketing strategy / S.Ya. Войтович, І.П. Potapyuk // Economy and region. – 2011. – № 4 (31). – P. 77–81. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN= UJRN & IMAGE_FILE_DOWNLOAD = 1 & Image_file_name = PDF / econrig_2011
- Bilodeau B. Management Tools & Trends (2015) Available at: http://www.bain.com/ publications / articles / management-tools-and-trends-2015.aspx (Accessed 25 March 2015).
- Marica B. (2019) The Decision Driven Organization, Harvard Business Review, June, pp. 55-62.
- Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J. and Wong, V. (2002) Principles of Marketing. 3rd European Edition, Prentice-Hall, London.
- Romanenko O.O. Analysis of modern methods and tools of strategic management of enterprises / Scientific publication ECONOMIC NOBEL BULLETIN, № 1 (8) 2015.p. 93-100
- Tassabehji, R., Isherwood, A. (2014). Management use of strategic tools for innovating during turbulent times. Strategic Change, 23 (1−2), 63−80.
- Powell, T.C. (2001). Competitive advantage: logical and philosophical considerations. Strategic Management Journal, 22 (9), 875−888.
- Ansoff I. Strategic management. Moscow: Economics, 1989. 454 p.
- Drucker P. Management. Moscow: LLC “I. D. Williams », 2010. 704 p.
- Kotler F, Keller K. Marketing – management. SPb .: Piter, 2015. 800 s.
- Laburtseva O.I. Strategic marketing. Kyiv: KNUTD, 2012. 31 p.
- Mishchenko A.P. Strategic Management. Kyiv: Center for Educational Literature, 2004. 336 p.
- Porter M. Competition strategy and methods of analysis of industries and competitors. Kyiv: Osnovy, 2007. 451 p.
- Turchenyuk M.O. Marketing. Kyiv: Znannia, 2011. 320 p.
- Thomas Bush (2016) 5 Modern Marketing Strategies You Should Know. Retrieved from: https://pestleanalysis.com/modern-marketing-strategies/