Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ МАРКЕТИНГОВО-ЛОГІСТИЧНОЇ СЛУЖБИ ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА

FORMATION OF MARKETING AND LOGISTICS SYSTEM OF INDUSTRIAL ENTERPRISE

Сторінки: 12-17. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:

НИЖНИК В. М.
Хмельницький національний університет
ШАРКО В. В.,
ORCID: 0000-0001-5830-8911.
e-mail: Vorfahr@ukr.net
ГРОМОВА О. Є.
ORCID: 0000-0003-3326-4742
e-mail: kuprienkoolga80@gmail.com
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ

Victor NYZHNYK
Khmelnytsky National University
Vitaliy SHARKO,
Olga GROMOVA
Vinnytsia Institute of Trade and Economics, KNUTE

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-2

Надійшла / Paper received : 24.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

 Анотація мовою оригіналу

     У статті представлено основні критерії взаємозв’язку маркетингу і логістики. Наводиться механізм формування маркетингово-логістичної служби на підприємстві. Сформульовано рекомендації щодо організації збалансованої маркетингово-логістичної системи на підприємстві за функціональною ознакою.

     Ключові слова: промислове підприємство, маркетинг, логістика, маркетингово-логістична служба

Розширена анотація англійською мовою

     Marketing and logistics are two such areas, the synergy of achieving the goals of which opens up competitive potential for the company, increases the profit margin and keeps the company’s brands in the field of customer loyalty.

Modern European, American and domestic scientific developments have been thoroughly proven and disclosed in numerous publications by scientists and practitioners. However, given the globalization process, resource constraints, automation and other features of today’s Ukrainian business environment, management tools of American and European practitioners can not fully meet the needs of entrepreneurship in Ukraine.

The article reveals the basic criteria of relationship between marketing and logistic. The formation mechanism of marketing and logistic system at the enterprise is provided. The recommendations of organization balanced marketing and logistic system at the enterprise for a functional sign are formulated.

It is proved that the introduction of marketing and logistics services at the enterprise is most appropriate to carry out the joint efforts of enterprise management and consultants. Moreover, the task of consultants should include, on the one hand, methodological support for the restructuring of sales, marketing, logistics, and on the other hand – training the management team to modern approaches and methods of implementing marketing and logistics system in the enterprise as a whole.

 Key words: industrial enterprise, marketing, logistics, marketing and logistics service.

References

  1. Hertsyk V.A. Upravlinnia rozpodilom produktsii pidpryiemstva : [monohrafiia] / V.A. Hertsyk. – Luhansk : SNU, 2011. – 239 s.
  2. Kovalchuk S.V. Marketynhovi doslidzhennia diialnosti pidpryiemstv lehkoi promyslovosti / S.V. Kovalchuk, O.S. Petrytska // Ekonomika: naukovyi zhurnal. – Rivne, 2010. – №3 (47). – Ch.2. – S. 19-25.
  3. Krasnorutskyi O.O. Systemy upravlinnia zbutovoiu diialnistiu ahrarnykh pidpryiemstv: stratehiia, mekhanizmy, instrumentarii : [monohrafiia] / O.O. Krasnorutskyi. – Kherson : Hrin, 2012. – 347 s.
  4. Krykavskyi Ye.V. Lohistychna transformatsiia innovatsii pid chas stvorennia spozhyvchoi vartosti / Ye.V. Krykavskyi, N.I. Chukhrai // Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Lohistyka. – Lviv : NU «Lvivska politekhnika», 2002. – № 446. – S. 114-120.
  5. Oklander M.A. Konturы эkonomycheskoi lohystyky / M.A. Oklander. – Kyev : Naukova dumka, 2000. – 175 s.
  6. Terletska V.O. Marketynhova ta lohistychna diialnist avtomobilebudivnykh pidpryiemstv URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/44570/2/2018n892_Terletska_V_O-Marketing_and_logistic_189-195.pdf
  7. Chorna L.O. Upravlinnia tsinoutvorenniam v kanalakh realizatsii produktsii pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti : [monohrafiia] / L.O. Chorna. – Kyiv : Natsionalnyi universytet kharchovykh tekhnolohii, 2006. – 239 s.
  8. Christopher M. Marketing Logistics / M. Christopher, H. Peck. – Second Edition. – Oxford : Elsevier Butterworth-Heinemann, 2003. – 168 p.

Post Author: npetliaks

Translate