Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

УМОВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ І РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ НА РИНКУ ПРОДУКЦІЇ БДЖІЛЬНИЦТВА

CONDITIONS OF FUNCTIONING AND DEVELOPMENT OF ENTERPRISES IN THE MARKET OF BEEKEEPING PRODUCTS

Сторінки: 95-102. Номер: №5, Том 2, 2021 (298)

Автори:

ВІНІЧЕНКО С. А.
ORCID ID: 0000-0002-3101-3168
e-mail: vinichenko.s.a@gmail.com
Національний університет біоресурсів і природокористування України

SERHII VINICHENKO
National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-15
Надійшла / Paper received : 17.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті проаналізовано умови функціонування і розвитку підприємств на ринку продукції бджільництва. Бджільництво є доволі привабливою сферою економічної діяльності господарств населення вже протягом кількох тисячоліть. Таким чином, розвиток і спеціалізація бджільництва в Україні сформувалися історично під впливом кліматичних і природних умов. Для кожної природно-кліматичної зони характерний свій окремий напрям ведення господарської діяльності. Поглиблений аналіз кон’юнктури ринку меду та інших продуктів бджільництва в Україні є передумовою формування та розвитку ефективної стратегії й тактики маркетингу для підприємств цієї галузі. Обсяги світового виробництва меду зростають за останнє десятиліття, що свідчить про посилення попиту на мед. Ринок меду України належить до таких, де пропозиція майже повністю формується господарствами населення. Головний ринок збуту для українського меду – країни ЄС та США. Виявлено перешкоди на шляху досягнення високої конкурентоспроможності та ефективності функціонування підприємств-виробників меду: експорт меду переважно як сировини; відсутність державної підтримки та смертність бджіл. За сприятливих умов Україна найближчими роками має можливість збільшити виробництво меду на третину, але для цього потрібні діючі державні програми підтримки бджільництва та об’єднання пасічників.

      Ключові слова: ринок продукції бджільництва, підприємства галузі бджільництва, кон’юнктура ринку меду, експорт.

Розширена анотація англійською мовою

      The article analyzes the conditions of functioning and development of enterprises in the market of beekeeping products, including economic, legal, social conditions, historical traditions of activity in this field. Beekeeping has been a very attractive sphere of economic activity of households for several millennia. Thus, the development and specialization of beekeeping in Ukraine was formed historically under the influence of climatic and natural conditions. Each natural and climatic zone is characterized by its own direction of economic activity. The beekeeping market in Ukraine is characterized by the presence of about 2.6 million bee colonies, producing 69.9 thousand tons of natural honey. In-depth analysis of the market of honey and other beekeeping products in Ukraine is a prerequisite for the formation and development of effective strategies and tactics marketing for businesses in this industry. Ukraine is among the top ten honey-producing countries in the world and is one of the leaders in terms of exports of bee products. Domestic honey is exported mainly to the United States and EU countries. World honey production has been growing over the last decade, indicating growing demand for honey. The honey market of Ukraine belongs to those where the supply is almost entirely formed by households. According to expert estimates, about 80-100 thousand beekeepers are honey producers in our country. The main market for Ukrainian honey is the EU and the USA. The analysis of the world situation on the honey market shows that the world market of beekeeping products has potential, there is a trend of rising prices for products, which makes this market attractive. Obstacles to achieving high competitiveness and efficiency of honey-producing enterprises have been identified: honey exports mainly as raw materials; lack of state support and bee mortality. Under favorable conditions, Ukraine has the opportunity to increase honey production by a third in the coming years, but this requires existing state programs to support beekeeping and beekeepers’ associations.

      Keywords: market of beekeeping products, beekeeping enterprises, honey market conditions, export.

References

  1. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (data zvernennia: 15.10.2020)
  2. Dudar T. H. Rozvytok bdzhilnytstva v Ukraini; dosiahnuti uspikhy, neobkhidnist marketynhovoi kooperatsii v haluzi, stratehiia medovoho biznesu. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu. 2020. ¹ 2. S. 36-49.
  3. Zapasy medu v Ukraini stanovliat polovynu vid zahalnoho shchorichnoho obsiahu vyrobnytstva ta provodzhuiut zbilshuvatysia. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/630271.html (data zvernennia: 13.08.2020)
  4. Zubets M. V., Sytnyk V. P., Krut V. O., Hukov Ya. S. Naukovi osnovy ahropromyslovoho vyrobnytstva v zoni Polissia i Zakhidnoho rehionu Ukrainy. Kyiv : Urozhai, 2004. 560 s.
  5. Zubets M. V., Sytnyk V. P., Krut V. O., Hukov Ya. S. Naukovi osnovy ahropromyslovoho vyrobnytstva v zoni Lisostepu Ukrainy. Kyiv : Lohos, 2004. 776 s.
  6. Zubets M. V., Sytnyk V. P., Krut V. O., Hukov Ya. S. Naukovi osnovy ahropromyslovoho vyrobnytstva v zoni Stepu Ukrainy. Kyiv : Ahrarna nauka, 2004. 844 s.
  7. Perspektyvna haluz: yak Ukraini staty svitovym liderom z eksportu medu. URL: https://bakertilly.ua/news/id38632 (data zvernennia: 01.06.2020)
  8. Yatsenko O. M. Problemy ta perspektyvy rozvytku rynku produktsii bdzhilnytstva Ukrainy. Zb. nauk. prats Tavriiskoho ahrotekhnolohichnoho universytetu. 2016. # 7. S. 334-340.
  9. Official site of FAOSTAT. URL: https://www.fao.org/faostat/ru/#data
  10. Trade statistics for international business development. URL: https://www.trademap.org/Bilateral_TS.aspx (data zvernennia: : 15.12.2019)

Post Author: Кравчик Юрій

Translate