Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПРОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОГО ХАРЧОВОГО ПРОДУКТУ: АСПЕКТИ ЦІЛЬОВОГО РИНКУ

PROMOTION OF AN INNOVATIVE FOOD PRODUCT: ASPECTS OF THE TARGET MARKET

Сторінки: 158-162. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
САВИЦЬКА Н. Л.
http://orcid.org/0000-0001-6569-6772
natalisavitska2010@gmail.com
ОЛІНІЧЕНКО К. С.
http://orcid.org/0000-0002-0028-7676
olinichenko.katerina@gmail.com
ПРЯДКО О. М.
http://orcid.org/0000-0002-1065-5567
oliaprydko9598@gmail.com
Державний біотехнологічний університет

Nataliia Savytska, Kateryna Olinichenko, Olha Priadko
State Biotechnological University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-26
Надійшла / Paper received : 29.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті наведено результати аналізу розвитку ринку ковбасних виробів в динаміці: визначено основні тенденції, фактори, проблеми розвитку. Результати проведеного дослідження дозволили визначити фактори споживчого вибору варених ковбас, готовність споживачів змінювати звички в харчуванні; місця реалізації продукції (супермаркети, спеціалізовані магазини) та критерії, на які слід звертати увагу під час розробки товару. Опрацювання даних опитування щодо найбільшої цінності для споживачів, яку для них представляють ковбасні вироби, дозволило пріоритетність емоційних над раціональними мотивами споживчого вибору. Розроблено профіль цільової аудиторії та засоби просування вареної ковбаси збагаченої на кальцій на ринок. Одержані результати можуть бути корисними під час формування маркетингової політики підприємств, що працюють на ринку м’яса та  м’ясопродуктів у сегменті ринку здорового харчування, а також для формування інструментів комплексу маркетингу для виведення їх на ринок.

      Ключові слова: ринок харчових продуктів, просування, інновації, цільова аудиторія.

Розширена анотація англійською мовою

      The article presents the results of the analysis of market development in dynamics: the main trends in the market, factors of influence, development problems are identified. Analyzing, systematizing and summarizing the scientific works of many scientists, theoretical and applied aspects of marketing innovations, researches on the formation of consumer properties of food products have been considered. The markets of meat and meat products, sausages of Ukraine are analyzed. The main features of these markets, development trends and main drivers are identified. The peculiarities of consumer behavior in the market are studied, the main consumer tendencies are determined. In order to identify potential demand for innovative products, a marketing study was conducted, namely a survey of potential consumers using online technologies on the Google Forms platform and developed recommendations for the introduction of products on the market. In order to study the consumer market in Kharkiv, a questionnaire was developed, which consisted of interrelated, posed in a logical sequence of questions. The sample consisted of 300 respondents. The motives and criteria for choosing products of consumers of sausages of Ukraine are singled out. Criteria for consumer segmentation in the sausage market are proposed. The factors of supply and demand in the market of sausage products of Ukraine are determined. The competitive environment on the market is analyzed, the list of the most important producers of sausages of Ukraine is formed. Marketing tools for launching a new product based on the results of research of competitors and potential consumers have been developed, which contributes to the development of a successful concept of a new product in accordance with market needs and market conditions. The profile of the target audience and means of promotion of cooked sausage enriched with calcium on the market have been developed. According to the results of the study, conclusions were drawn, the investment attractiveness of the industry was studied.

      Key words: food market, promotion, innovation, target audience.

References

  1. Afanasieva O. P., Abraamian A., Korsun S. Povedinka spozhyvachiv yak osnova formuvannia popytu na innovatsiini produkty kharchuvannia. Marketynh ochyma molodi: Zbirnyk statei molodykh vchenykh ta studentiv za pidsumkamy tretoi vseukrainskoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii 04 chervnia 2020 roku., za red. prof. S.V. Kovalchuk / Khmelnytskyi: KhNU, 2020. S. 108–113.
  2. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.ukrstat.gov.ua
  3. Zhehus O. V. Transformatsiia pryntsypiv marketynhu v umovakh revoliutsiinykh zmin. Informatsiini tekhnolohii: nauka, tekhnika, tekhnolohiia, osvita, zdorov’ia. MicroCAD-2020 : tezy dopovidei KhXVIII mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii MicroCAD-2020, 28-30 zhovtnia 2020 r.: u 4 ch. Ch. III. za red. prof. Sokola Ye.I. / Kharkiv : NTU «KhPI». S. 116.
  4. Priadko O. M., Tarasov I. Yu. Marketynhovi zasoby prosuvannia innovatsiinoho produktu kharchuvannia na rynok. Povnotsinne kharchuvannia: trendy enerhoefektyvnoho vyrobnytstva, zberihannia ta marketynhu: kolektyvna monohrafiia / Kharkiv : Vyd-vo Ivanchenka I.S., 2020. S. 636–656.
  5. Rynok kovbasnykh vyrobiv v Ukraini – analitychnyi ohliad – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/rynok-kolbasnyh-izdelij-v-ukraine-analiticheskij-obzor
  6. Savytska N. L., Afanasieva O. P., Zhehus O. V. , Morozov I. Marketynh kharchovykh produktiv: trendy ta vyklyky. Povnotsinne  kharchuvannia: trendy enerhoefektyvnoho vyrobnytstva, zberihannia ta marketynhu: kolektyvna monohrafiia / za red. prof. V.V.  Yevlash, prof. V.O. Potapova, prof. N.L. Savytskoi, dots. L.F. Tovma. Kh. : NANHU, 2020. S. 486–516.
  7. Savytska N., Zhehus O., Chmil H. Marketynhove obgruntuvannia vyvedennia na rynok innovatsiinoi kharchovoi produktsii. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: «Ekonomichni nauky». 2018. Vyp. 31. S. 56–60.
  8. Savytska N., Afanasieva O. Segmentation of niche markets of meat and meat products (by the example of local market) / Marketing and Management of innovations. 2017. №1. С. 42-51. https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2017_1_42_51.pdf
  9. Marketynhove obgruntuvannia vyvedennia na rynok fortyfikovanoho kharchovoho produktu /Savytska N. ta insh. // Marketynhove testuvannia rynkovykh perspektyv tovarnykh innovatsii: kolektyvna monohrafiia. Sumy
  10. Ukrainskyi rynok miasa i kovbasy: analiz – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://koloro.ua/ua/blog/issledovaniya/ukrainskiy-rynok-myasa-i-kolbasy-analiz.html

 

Post Author: npetliaks

Translate