Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЗАСТОСУВАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ HR-МАРКЕТИНГУ В ОЦІНЮВАННІ ФАКТОРІВ ЯКОСТІ ТРУДОВОГО ЖИТТЯ

APPLICATION OF HR-MARKETING TOOLS IN ASSESSMENT OF FACTORS OF QUALITY OF WORKING LIFE

Сторінки: 148-151. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
ТЕЛЬНОВ А. С.
https://orcid.org/0000-0002-1859-106X
tas201@ukr.net
РЕШМІДІЛОВА С. Л.
https://orcid.org/0000-0003-1540-4019
rlsvetlana@ukr.net
Хмельницький національний університет

Anatoliy ТELNOV, Svitlana RESHMIDILOVA
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-24
Надійшла / Paper received : 04.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

        У статті обґрунтовано необхідність застосування інструментів HR-маркетингу в оцінюванні факторів якості трудового життя на підприємстві. Здійснено аналіз сучасних трендів у розвитку HR-процесів. За результатами анкетування працівників стосовно задоволеністю різними факторами якості трудового життя визначено ті з них, які здійснюють позитивний (негативний) вплив на співробітників та результати їх праці. За результатами дослідження запропоновано заходи щодо підвищення якості трудового життя та задоволеності працівників соціально-трудовою сферою підприємства.

       Ключові слова: персонал, HR-маркетинг, HR-маркетинговий підхід, HR-фахівець, HR-маркетолог, HR-бренд, якість трудового життя, задоволеніть працівників, трудова активність.

Розширена анотація англійською мовою

      The purpose of the article is to substantiate the tools of HR-marketing in assessing the factors of quality of working life.

The article substantiates the need to use HR-marketing tools in assessing the factors of quality of working life at the enterprise. The quality of working life as a degree of satisfaction of personal needs and interests of employees through work in the enterprise, an indicator of well-being, free realization of intellectual and creative potential of the individual is the object of study of HR-marketing. The analysis of modern trends in the development of HR-processes is carried out. One of the areas of HR-marketing at the company is the periodic assessment of factors that shape the quality of working life. Its purpose is to identify factors that have a positive or negative impact on employee performance. According to the results of the survey of employees on satisfaction with various factors of quality of working life, those of them are identified that have a positive (negative) impact on employees and the results of their work. The results of the expert assessment showed the following hierarchy of factors of quality of working life: material incentives, favorable psychological climate in the team, training and professional development, provision of information and communication networks and digital technologies of the workplace, favorable working conditions, social security. An integrated indicator of satisfaction with the quality of working life indicates a fairly high level of employee satisfaction with factors of quality of working life. According to the results of the study, measures are proposed to improve the quality of working life and employee satisfaction with the social and labor sphere of the enterprise.

      Keywords: staff, HR-marketing, HR-marketing approach, HR-specialist, HR-marketer, HR-brand, quality of working life, satisfy employees, work activity.

References

  1. Diadyk T.V. Neobkhidnist HR-marketynhu na suchasnomu rynku pratsi / T. V. Diadyk // Infrastruktura rynku. – 2019. – Vyp. 33. – S. 246-253.
  2. Hryshchenko D. H. Doslidzhennia vzaiemozviazku HR-marketynhu ta efektyvnosti diialnosti pidpryiemstva / D. H. Hryshchenko // Innovatsiina ekonomika. – 2014. – # 3. – S. 172-179.
  3. Premiia HR-brend Ukraina [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://grc.ua/article/28170
  4. Puchkova S. I. HR-marketynh yak instrument marketynhovoho upravlinnia personalom pidpryiemstva / Puchkova S. I. // Marketynhova osvita v Ukraini : zb. materialiv III Mizhnar. nauk.-prakt. konf., 12–13 kvit. 2016 r., DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana». – Kyiv : KNEU, 2016. – S. 60–62.

 

Post Author: npetliaks

Translate