Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОСОБЛИВОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ У ЮВЕЛІРНІЙ ГАЛУЗІ

FEATURES OF MARKETING STRATEGY IN THE JEWELLERY INDUSTRY

Сторінки: 118-123. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
КОБЕЦЬ Д. Л.
https://orcid.org/0000-0002-4822-2951
asstejnnki@gmail.com
Хмельницький національний університет

Dmytro KOBETS
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-19
Надійшла / Paper received : 11.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      Спосіб залишитися на ринку та збільшити результати продажів – використовувати потенціал сучасних маркетингових стратегій У статті розглянуто сутність поняття маркетингової стратегії як елемента конкурентної боротьби на ювелірному ринку. Протягом останніх років власники ювелірних підприємств значно збільшили кількість своїх франчайзингових магазинів, з’явилися нові бренди. Відбулися якісні зміни на роздрібному ювелірному ринку, що в свою чергу вплинуло на маркетингові стратегії як ювелірних гігантів, так і малих виробників. Проаналізовано виклики, які постали перед ювелірною промисловістю внаслідок пандемії COVID-19 і зміни в маркетинговій стратегії які в результаті цього відбулись. Гравці в ювелірній галузі не можуть просто вести справи як завжди і розраховувати на зростання прибутку; вони повинні бути пильними і реагувати на важливі тенденції та події, інакше вони ризикують залишитися позаду більш гнучких конкурентів. Проаналізовано маркетингові стратегії. Акцент і складність у просуванні зміщуються з традиційних каналів на нові – переважно Інтернет та його рекламні можливості. Особливу увагу приділено стратегії 4С, яка на думку автора найбільше підходить для ювелірної промисловості. У ювелірній галузі думка клієнта є найважливішою. Найчастіше ювелірні вироби купує індивідуальний клієнт, і його рішення залежать переважно від елементів, що становлять весь маркетинг 4С. Досліджено особливості поведінки покупця при виборі ювелірних виробів: які потреби задовольняє покупець, коли шукає прикраси; що найчастіше потрібно клієнту при виборі прикрас; зручність покупки. Розглянуто бренди національного та світового рівня, особливість їх позиціонування на ювелірному ринку. З’ясовано, що у минулому основне зростання брендових ювелірних виробів відбувалося за рахунок розширення відомих ювелірних брендів та появи нових учасників. Майбутнє зростання брендових ювелірних виробів, ймовірно, виходитиме від гравців, що не належать до ювелірних виробників, а працюють у суміжних категоріях, таких як елітний одяг або вироби зі шкіри.
      Ключові слова: маркетингові стратегії, підприємства ювелірної галузі, 4C Marketing, ювелірні бренди, поведінка покупця.

Розширена анотація англійською мовою

      The way to stay on the market and increase sales results is to use the potential of modern marketing strategies. The article discusses the essence of the concept of marketing strategy as an element of competition in the jewellery market. In recent years, the owners of jewellery enterprises have increased the number of their franchise shops and new brands have appeared. There has been a qualitative change in the retail jewellery market, which in turn has influenced the marketing strategies of both the jewellery giants and small producers. The challenges facing the jewellery industry as a result of the COVID-19 pandemic and the changes in marketing strategy that have occurred as a result were analyzed. Players in the jewellery industry can not just do business as usual and expect to grow their profits; they must be vigilant and respond to important trends and events, otherwise they risk remaining behind more flexible competitors. The marketing strategies are analyzed. The emphasis and complexity in promotion shift from traditional channels to new ones – mainly the Internet and its advertising opportunities. Particular attention is paid to the 4C strategy, which in the opinion of the author is most suitable for jewellery industry. In the jewellery industry, the customer’s opinion is the most important. Most jewellery products are bought by an individual client, and its solutions depend mainly on elements that make up the entire 4C marketing. The peculiarities of the behavior of the buyer in choosing jewellery products are investigated: what needs satisfy the buyer, when looking for jewellery; what is most often required by the client when choosing jewellery; convenience of purchase. The national and world-class brands, their special positioning on the jewellery market are considered. It is clear that in the past the main growth of brand jewellery was due to the expansion of well-known jewellery brands and the emergence of new participants. The upcoming growth of brand jewellery is likely to come from players, who do not belong to jewellery manufacturers but who work in related categories such as elite clothing or leather products.
      Keywords: marketing strategies, jewellery industry, 4C Marketing, jewellery brands, buyer behavior.

References

  1. Kak prodavat yuvelirnyie izdeliya v Internete: vse, chto vam nuzhno znat, chtobyi nachat yuvelirnyiy biznes – market reading [Elektronniy resurs] // Kak prodavat yuvelirnyie izdeliya v Internete: vse, chto vam nuzhno znat, chtobyi nachat yuvelirnyiy biznes – market reading. – Rezhim dostupu: https://marketreading.com/ru/jewelry-business.html (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  2. Buduschee yuvelirnyih izdeliy: struktura otrasli v epohu COVID-19 [Elektronniy resurs] // Rough&Polished. – Rezhim dostupu: https://www.rough-polished.com/ru/expertise/120142.html (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  3. Balabanova L. V. UpravlInnya zbutovoyu polItikoyu / L.V. Balabanova – 2007. -448 s.
  4. KItchenko O. M. Formuvannya optimalnogo asortimentu pIdpriEmstv yuvelIrnoYi galuzI / O. M. KItchenko, A. O. Zozulya // InformatsIynI tehnologIYi: nauka, tehnIka, tehnologIya, osvIta, zdorov’ya (MicroCAD–2016) : nauk. vid. : tezi dop. 24-Yi mIzhnar. nauk.-prakt. konf., [18-20 travnya 2016 r.] : u 4 ch. Ch. 3 / red. E. I. Sokol. – HarkIv : NTU “HPI”, 2016. – S. 168. – Rezhim dostupu: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35201
  5. Kolesnik O. V. MarketingovI strategIYi upravlInnya zbutom na yuvelIrnomu rinku / O. V. Kolesnik. // TehnologIYi ta dizayn. – 2014. – # 4. – Rezhim dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2014_4_14.
  6. Ushnitskaya G. I.. Razrabotka marketingovoy strategii vertikalno-integrirovannogo predpriyatiya na rossiyskom yuvelirnom ryinke : dissertatsiya … kandidata ekonomicheskih nauk : 08.00.05 / Ushnitskaya Galina Ivanovna. – Moskva, 2009.- 133 s.
  7. Bolkunova, O.N. Yuvelirnaya roznitsa. Prakticheskie instrumentyi / O.N. Bolkunova, I.A. Imshenetskaya, I.V. Orlova, T.G. Shikalovich. – M.: 6 karat, 2011. – 128 s.
  8. Andreeva A.N., Bogomolova L.N. Marketing roskoshi. – SPb.: Vyisshaya shkola menedzhmenta, SPbGU, 2014. – 336 s.
  9. Jaggi, Shamily & Bahl, Sanjay. Effective Modes of Advertising for Marketing of Jewellery Sector. // Our Heritage, Vol-67-Issue-10-December-2019 – Rezhim dostupu: https://www.researchgate.net/publication/ 343789030_Effective_Modes_of_Advertising_for_Marketing_of_Jewellery_Sector
  10. Matricano, Diego & Vitagliano, Giorgio. International Marketing Strategies in the Jewellery Industry: Are They Standardised, Adapted or Both?. // International Journal of Marketing Studies. – 2018. – Rezhim dostupu: https://www.researchgate.net/publication/322923646_International_Marketing_Strategies_ in_the_Jewellery_Industry_Are_They_Standardised_Adapted_or_Both
  11. Graff | Extraordinary Fine Diamond Jewellery and Swiss Watches [Elektronniy resurs] // Graff | Extraordinary Fine Diamond Jewellery and Swiss Watches. – Rezhim dostupu: https://www.graff.com/international-en/home/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  12. BOUTIQUE OTTOMAN | Exclusive & Classic Turkish Jewelry Store [Elektronniy resurs] // Boutique Ottoman Jewelry Store. – Rezhim dostupu: https://www.boutiqueottoman.com/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  13. Fine Italian Jewellery, Watches and Luxury Goods | BVLGARI [Elektronniy resurs] // Bvlgari. – Rezhim dostupu: https://www.bulgari.com/en-int/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  14. Cartier® Official Website – Jeweler and Watchmaker since 1847 [Elektronniy resurs] // Cartier® Official Website – Jeweler and Watchmaker since 1847. – Rezhim dostupu: https://www.en.cartier.com/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  15. Mejuri | Everyday Fine Jewelry | Online Jewelry Shop [Elektronniy resurs] // Everyday Fine Jewelry | Online Jewelry Shop | Mejuri. – Rezhim dostupu: https://mejuri.com/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  16. Handmade sterling silver ethnic jewelry PreGomesh by Sirusho [Elektronniy resurs] // Pregomesh. – Rezhim dostupu: https://pregomesh.com/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  17. YuvelIrniy magazin Oniks [Elektronniy resurs] // YuvelIrniy magazin Oniks. – Rezhim dostupu: https://oniks.ua/ua/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  18. Internet magazin “Zolotiy VIk” [Elektronniy resurs] // Internet magazin “Zolotiy VIk”. – Rezhim dostupu: https://zolotoyvek.ua/ua/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  19. Ukrzoloto [Elektronniy resurs] // Ukrzoloto. – Rezhim dostupu: https://ukrzoloto.ua/uk/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  20. The Pandora story [Elektronniy resurs] // Pandora. – Rezhim dostupu: https://pandoragroup.com/ about/pandora-in-brief/the-pandora-story (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.
  21. Yuvelirnaya otrasl i digital-kanalyi – Think with Google [Elektronniy resurs] // Think with Google. – Rezhim dostupu: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/ru-ru/marketing-strategies/data-and-measurement/jewelry/ (data zvernennya: 01.12.2021). – Nazva z ekrana.

Post Author: npetliaks

Translate