Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ

STRATEGIC DIRECTIONS OF MARKETING TECHNOLOGIES DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF GLOBAL DIGITALIZATION OF ECONOMY

Сторінки: 7-15. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
Ковальчук С. В.
ORCID ID: 0000-0001-9535-8678
e-mail: sveta_marketing@ukr.net
Хмельницький національний університет

Svitlana Kovalchuk
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-1
Надійшла / Paper received : 21.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      В статті узагальнено існуючі погляди щодо дефінування поняття цифровий маркетинг, дано його авторське визначення як ефективного поєднання інструментів і  методів традиційного маркетингу з сучасними інформаційними, цифровими, інтерактивними технологіями, задля просування товарів та послуг підприємства, а також формування його ділової репутації у сучасному комунікативно-інформаційному просторі.  Визначено тенденції у сфері цифрового маркетингу, що сформувалися, у тому числі, під впливом COVID-19, а саме: тенденції рекламного ринку; тенденції ринку соціальних мереж; тенденції розвитку ринку SEO; тенденції у сфері автоматизації і штучного інтелекту. Визначено ландшафт цифрового маркетингу. Встановлені основні складності, з якими зіткнувся цифровий маркетинг у 2021 р.. Окреслено напрями подальшого розвитку маркетингу в умовах глобальної цифровізації економіки.
       Ключові слова: маркетинг; маркетингові технології; цифровий маркетинг; цифрова економіка;глобалізація економіки.

Розширена анотація англійською мовою

     The turbulent and innovative nature of development is demonstrated today by the digital economy, the basis for which is the formation of powerful technological changes in the creation of digital space for storage, processing and transmission of information. The pandemic caused by COVID-19 accelerated the global transition to the use of modern Internet technologies. Thus, according to the expert assessment of the United Nations Telecommunication Union (ITU), in 2021 the number of Internet users increased from 4.1 to 4.9 billion compared to 2019. In the first year of the pandemic alone, the number of people using the Internet increased by 10%, the largest annual increase in a decade. The same trends are characteristic of the Ukrainian market: in 2020 there were 2 million more Internet users in Ukraine, at the beginning of 2021 there were about 30 million. The number of Ukrainians who use social networks has increased significantly – 26 million people against 19 million in 2020. Users of the World Wide Web account for 60% of the total population, since 2020 their number has increased by 20%.
The article summarizes the existing views on the definition of digital marketing, gives its author’s definition as an effective combination of tools and methods of traditional marketing with modern information, digital, interactive technologies to promote goods and services, as well as building its business reputation in modern communication and information space. The tendencies in the field of digital marketing which have been formed, including under the influence of COVID-19, are defined, namely: tendencies of the advertising market; social network market trends; SEO market development trends; trends in automation and artificial intelligence. The landscape of digital marketing is defined. The main difficulties faced by digital marketing in 2021 are identified. The directions of further development of marketing in the context of global digitalization of the economy are outlined.
      Keywords: marketing; marketing technologies; digital marketing; digital economy, globalization of the economy.

References

  1. Mavridu V. Yu. Internet-tekhnolohii v marketynhovii diialnosti pidpryiemstva / V. Yu. Mavridu // Sotsialno–ekonomichnyi rozvytok rehioniv v konteksti mizhnarodnoi intehratsii. – 2016. – № 22 (11). – S. 39-42.
  2. Oklander M. A. Spetsyfichni vidminnosti tsyfrovoho marketynhu vid internet-marketynhu / M. A. Oklander, O. O.Romanenko // Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI». – 2015. – Vyp. 12. – S. 362–371.
  3. Plius 2 mln korystuvachiv. Chym ukraintsi zaimaiutsia v interneti u 2021 rotsi (infohrafika) [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://bit.ly/3GDeuii
  4. Romanenko L.F. Tsyfrovyi marketynh: sutnist ta tendentsii rozvytku / L.F. Romanenko // Scientific Notes of Lviv University of Business and Law. – 2019. – № 23. – S. 80–84.
  5. Ruban V.V. Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu // Visnyk KhDU. Seriia «Ekonomichni nauky». – 2018. – T. 1. – № 30. – S. 143–146.
  6. Savytska N. L. Nova paradyhma marketynhu v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky / L. N. Savytska, H. L. Chmil. // Visnyk Sumskoho ahrarnoho universytetu. – 2020. – Vyp. 2 (84). – S. 81-87
  7. U 2021 rotsi kilkist korystuvachiv Internetu zrosla do 4,9 miliarda [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://bit.ly/3nxsxP6
  8. Yankovets T.M. Tsyfrovi tekhnolohii pidvyshchennia vartosti brendiv / T. M. Yankovets // Visnyk KNTEU. – 2019. – № 4 (126). – S. 85–100.
  9. Yatsiuk D.V. Tsyfrovyi marketynh: maibutnie marketynhovykh komunikatsii v brendynhu / D. V. Yatsiuk // Investytsii: praktyka ta dosvid. – 2015. – № 7. – S. 70–74.
  10. 50 providnykh tendentsii tsyfrovoho marketynhu u 2021 rotsi. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://bit.ly/33IUHiR
  11. FB Earnings Presentation Q4 2020 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://s21.q4cdn.com/399680738/files/doc_financials/2020/q4/FB-Earnings-Presentation-Q4-2020.pdf
  12. Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 4.0. Moving from Traditional to Digital. 2016. URL: https://www.wiley.com/enus/Marketing+4+0%3A+Moving+from+Traditional+to+Digital -p-9781119341208
  13. Lauterborn B. New marketing litany; four Ps passe; C-words take over. Advertising age. 1990. URL: https://solvinnov.com/literature/new-marketing-litany-four-ps-passe-c-words-take-over/
  14. Minculete G., Olar P. Approaches to the Modern Concept of Digital Marketing. International conference Knowledge-based organization. 2018. Vol .24. No. 2, P. 63–69.
  15. Ponde S. and Jain A. Digital marketing: concepts & aspects. International Journal of Advanced Research. 2019. № 7. P. 260–266.

Post Author: npetliaks

Translate