FEATURES OF USING SMM FOR EFFECTIVE MANAGEMENT OF RESTAURANT BUSINESS ENTERPRISES
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ SMM ДЛЯ ЕФЕКТИНОГО УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ
Сторінки: 16-19. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)
Автори:
Tatiana TOMALIA
Khmelnytskyi National University
Tомаля T. С.
ORCID ID: 0000-0002-8450-0680
e-mail: tomalya83@gmail.com
Хмельницький національний університет
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-2
Надійшла / Paper received : 21.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021
Анотація англійською мовою
The article highlights the problem of using social networks, which is due to the active development of marketing, both worldwide and in Ukraine. Competition in the global market is intensifying, and therefore companies need to spend more money to promote their product so that it is not lost among many others. At the same time, the pandemic caused by Covid-19 has reduced marketing budgets. However, there is a growing need to find cost-effective and efficient ways to communicate with consumers. Businesses are encouraged to pay special attention to Internet marketing tools that promote the restaurant product, the restaurant business itself, and its brand through using social media, the content of which is created or updated through the efforts of owners and visitors, namely social media marketing. Competition is also intensifying, so only those companies that know and understand their consumers and competitors well, pursue effective communication policies, will succeed in the market. The shift of interests from mass to targeted marketing, as well as the dynamic development of communication channels and promotion tools have set new challenges for marketers. The article examines the existing methods of SMM promotion for use in the restaurant business, among which were targeted advertising, SEO promotion, interaction with users, competitions, advertising in communities. The main tasks of SMM, its advantages/disadvantages were highlighted. The main attention was paid to the method of evaluating the effectiveness of promotion and communication effectiveness of SMM for restaurant businesses. Several measures for the effective implementation of SMM in restaurants are proposed.
Key words: restaurant business, management, marketing, social media.
Розширена анотація українською мовою
У статті актуалізовано проблему використання соціальних мереж, що обумовлена зростанням конкуренції та активним розвитком маркетингу, як в цілому світі, так і в Україні. Компаніям необхідно більше коштів витрачати на просування саме свого товару, щоб він не загубився серед маси інших, однак пандемія, спричинена Covid-19, призвела до скорочення маркетингових бюджетів. При цьому зростає необхідність пошуку економічних та ефективних способів комунікації зі споживачами. Підприємствам рекомендовано звернути особливу увагу на інструментарій інтернет-маркетингу, що передбачає просування ресторанного продукту, самого підприємства ресторанного бізнесу та його бренду за рахунок використання соціальних медіа, контент яких створюється чи оновлюється за рахунок зусиль власників і відвідувачів, а саме на соціальному медіа-маркетингу. Підкреслено, що ті компанії, які добре знають і розуміють свого споживача і конкурента, проводять ефективну комунікаційну політику, матимуть успіх на ринку. У статті проведено дослідження існуючих методів SMM просування для застосування в ресторанному бізнесі серед яких були розглянуті таргетована реклама, SEO-просування , взаємодіє з користувачами, конкурсам, рекламі в спільнотах. Основну увагу приділено методу оцінки ефективності просування та комунікаційній результативності SMM для підприємств ресторанного бізнесу.
Ключові слова: ресторанний бізнес, управління, маркетинг, соціальні медіа.
References
- Yatsun, L.M. (2014), “Sphere of population nutrition as a natural socioeconomic system: methodology of formation and development”, Ekonomichnyj analiz, vol. 16, no. 1, pp. 155—166.
- Balats’ka, N.Yu. (2020), “Restaurant business in the condition of the coronavirus pandemic: problems and directions of transformation of development models”, Elektronnyj naukovopraktychnyj zhurnal “Infrastruktura rynku”, vol. 42, pp. 117—122, available at: http://market-infr.od.ua/journals/2020/42_2020_ukr/22.pdf (Accessed 20 November 2021).
- Chyrychenko, Yu.V. Kornieiev, M.V. and Sabirov, O.V. (2019), “Some aspects of the global genesis of the hotel and restaurant business”, Ekonomichnyj prostir Zbirnyk naukovykh prats’, vol. 141, pp. 127—136.
- Centre for Applied Research (2020), “Consequences of the сovid19 epidemic and quarantine measures for leading sectors of the Ukrainian economy”, available at: https://cpd.com.ua/uk/naslidky_covid-19_ukraine_economics/ (Accessed 20 November 2021)
- Jacun L.M. (2014). Sfera kharchuvannja naselennja jak pryrodno-socialjno-ekonomichna systema: metodologhija formuvannja ta rozvytku [Sphere of population nutrition as a natural socio-economic system: methodology of formation and development]. Ekonomichnyj analiz, vol. 16, no. 1, pp. 155–166.
- Bloom J. How are food supply networks coping with coronavirus? BBC News. Available at: https://www.bbc.com/news/business-52020648 (accessed 05 April 2020).
- Meghashyam М. Restaurant industry reeling under coronavirus. The Hill. Available at: https://thehill.com/business-a-lobbying/business-alobbying/488110-restaurant-industry-reeling-undercoronavirus (accessed 05 April 2020).
- Digital, Social & Mobile by Simon Kemp URL: http://wearesocial.sg/blog/2015/01/digital-social-mobile-2019 / (accessed: 20.11.2021).
- Mulford Hoyos M., Vergara Castro L., Plata de Plata D. (2014). Tienda virtual: social market Colombia. Multiciencias, pp. 268–275.
- German A.N. Best Practice in the Use of Social Networks Marketing Strategy as in SMEs. Procedia – Social and Behavioral Sciences. №148. 2018. 533–542 рр.
- Mee G. What is a Good Engagement Rate on Instagram? URL: https://www.scrunch.com/blog/what#is#a#good#engagement#rate#on#instagram (accessed: 20.11.2021)
- Frolov D. Ukrainian market of market research URL: http://www.u-trends.com/news/news_917.html (accessed: 20.11.2021)