ОЦІНКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННИХ ЗАКЛАДІВ М. КРИВИЙ РІГ
ASSESSMENT OF THE COMPETITIVENESS OF HOTEL AND RESTAURANT INSTITUTIONS OF KRYVY RIG
Сторінки: 58-63. Номер: №1, 2022 (302)
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2022-302-1-9
Автори:
НІКОЛАЙЧУК О. А.
https://orcid.org/0000-0002-7197-4713
e-mail: nikolaichuk@donnuet.edu.ua
ІВАНАГА В. О.
e-mail: pshinnik@donnuet.edu.ua
ЛАПТЄВА А. І.
e-mail: lapteva@donnuet.edu.ua
Донецький національний університет економіки та торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг
Olha NIKOLAICHUK, Victoria IVANAGA, Anna LAPTEVA
Mykhailo Tuhan-Baranovskyi Donetsk National University of Economics and Trade, Kryvyi Rih
Анотація мовою оригіналу
Проаналізовано конкурентоспроможність готельно-ресторанних закладів на регіональному ринку м. кривий ріг. Аналіз кокурентноспроможності закладів проведено за критеріями: асортимент додаткових послуг, дизайн, цінова політика, пункти харчування, наявність програм лояльності, рівень обслуговування, місце розташування. Встановлено, що найбільш сильні позиції мають готельно-ресторанні заклади «Reikartz Аврора Кривий Ріг» та «Park House». Порівняльний аналіз номерного фонду досліджуваних закладів показав, що найбільший асортимент номерів серед аналізованих закладів м. Кривий Ріг має «Reikartz Аврора Кривий Ріг». За кількістю номерів лідерами на ринку є «Park House, «Дружба» та «Reikartz Аврора Кривий Ріг». За результатами аналізу цінової політики закладів встановлена значна диференціація цін на ринку готельних послуг м. Кривий Ріг. Аналіз конкурентоспроможності закладів за відгуками гостей показав, що найвищу оцінку має «Park House. Високі оцінки мають «MIZAR Hotel & Restaurant» та «Дружба». За оцінками гостей заклад «Reikartz Аврора Кривий Ріг» поступається конкурентам за більшістю критеріїв. Для розвитку конкурентних переваг аналізованих закладів актуальними є заходи щодо розширення спектру додаткових послуг, оптимізації цінової політики та постійного підвищення рівня якості наданих послуг.
Ключові слова: конкурентоспроможність, готельно-ресторанні заклади, ринок готельних та ресторанних послуг.
Розширена анотація англійською мовою
The purpose of the study is to assess the competitiveness of hotels and restaurants in the regional market of Kryvyi Rih. The competitiveness of hotel and restaurant establishments in the regional market of Kryvyi Rih is analyzed. The analysis was conducted according to the following criteria: range of additional services, design, pricing policy, food outlets, availability of loyalty programs, level of service, location. A comparative analysis of the number of research institutions was conducted. It is established that the largest range of rooms among the analyzed. establishments in Kryvyi Rih has “Reikartz Aurora Kryvyi Rih”. In terms of the number of rooms, the market leaders are Park House, Druzhba and Reikartz Aurora Kryvyi Rih. An analysis of the pricing policy of institutions. Significant differentiation of prices in the market of hotel services in Kryvyi Rih has been established. The cost of rooms in hotels that are part of the national hotel and restaurant chain “Reikartz” (“Reikartz Aurora Kryvyi Rih”, “Optima Deluxe Kryvyi Rih”, “Raziotel Kryvyi Rih”) includes the cost of breakfast. in Druzhba and MIZAR Hotel & Restaurant the cost of meals is paid by the guest separately. In the hotel complex “Park House”, depending on the category of rooms, the cost of breakfast is included in the price of accommodation only in more expensive rooms. Analysis of the competitiveness of institutions according to guest reviews showed that the highest score is “Park House. MIZAR Hotel & Restaurant and Druzhba have high marks. According to guests, Reikartz Aurora Kryvyi Rih has an overall score of 8.4 points and is inferior to competitors in most criteria: staff, value for money, comfort, convenience, cleanliness, free WI-FI. For further development of competitive advantages of the analyzed institutions, measures to expand the range of additional services, optimize pricing policy and constantly improve the quality of services provided are relevant.
Keywords: competitiveness, hotel and restaurant establishments, market of hotel and restaurant services.