Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

БІРЖОВИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЦІНОУТВОРЕННЯМ БІРЖОВИХ ТОВАРІВ

STOCK EXCHANGE MARKETING AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF INFORMATION PROVISION OF PRICE FORMATION MANAGEMENT IN GOODS EXCHANGING

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-49

Мирослава МОКЛЯК
Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
https://orcid.org/0000-0003-1209-4932
e-mail: Nesamaya@ukr.net
Віталій КУСТОВ
Державний біотехнологічний університет
https://orcid.org/0000-0002-9795-2985
e-mail: vkustov@ukr.net

Myroslava MOKLYAK
National University «Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic»
Vitaliy KUSTOV
State Biotechnological University

Анотація мовою оригіналу

У статті біржовий досліджено економічну природу поняття «біржовий маркетинг» та рівні його управління біржовою діяльністю. Проаналізовано особливості біржового маркетингу, що  обумовлені специфікою  біржових послуг. Доведено, що біржовий маркетинг виступає чинником розвитку інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Вивчено зарубіжний досвід використання біржового маркетингу як методу. Сформульовано визначення дефініції «інформаційне забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів». Сформована концептуальна модель збалансованого розвитку інформаційного забезпечення управління ціноутворенням біржових товарів. Запропоновано для задоволення інтересів трейдерів застосовувати такий  інструмент як контроль Fillratio. Визначено, що однією з цілей біржі є надання рівних умов торгівлі всім учасникам ринку. Обґрунтовано, що серед інвестиційно-спекулятивних операцій великий обсяг обороту посідають алгоритмічні (автоматизовані) торгові системи, так звані, торгові роботи двох типів: арбітражні та інші.

Ключові слова: біржовий маркетинг, біржові товари, біржова послуга, інформаційне забезпечення, маркет мейкер, управління, ціни.

Розширена анотація англійською мовою

It was researched the economic nature of the concept of “exchange marketing” and the levels of its management of exchange activities in this article. We analyzed the specifics of the exchange marketing, that conditioned due toexchange services. It was proved that exchange marketing is a factor in the development of information management of pricing in goods exchanging. The foreign experience of using exchange marketing as a method of management of exchange activity and as a method of research the market of exchange services was studied. The definition of «information support for the management of exchange pricing of commodities» was formulated. The conceptual model of balanced development of information support of pricing management in goods exchange includes: first of all it includes the conceptual basis that consist: 1) methodology: methods (costly, marketing and parametrical) and approaches (organizational, local, system (complex), functional, marketing, processing and resulting); 2) principles: systematicity, standardization, compatibility, data security, efficiency, reliability, adaptability, productivity, development, transparency and high standards of information disclosure; secondly, it includes tactical landmarks: 1) exchange system consolidation; 2) electronic securities and derivatives circulation streamlining; 3) the level of financial literacy awareness raising. It was proposed to use such a tool as Fillratio control to satisfy traders interests. It was turned out that the exchange gives the market makers a competitive advantage over traders by providing the last look system. It was determined that one of the goals of the exchange is to provide equal conditions for all market participants. It has been established if market makers given an opportunity to cancel any trader’s transaction, so they (market makers) will do that with the least market volatility and the least movement of the market price in a disadvantageous way for the market maker. It was substantiated that a large amount of turnover is occupied by algorithmic (automated) trading systems, the so-called trading robots of two types: arbitration and others among the investment-speculative operations.

Key words: exchange marketing, exchange goods, exchange service, information support, market maker, management, prices.

Література

  1. Вавдійчук І. М. Сучасний стан та тенденції розвитку біржової торгівлі в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. №15. URL: http://globalnational.in.ua/archive/15-2017/36.pdf.
  2. Кухарець В.В., Булуй О.Г., Левківська Л.М. Тенденції розвитку біржового ринку в умовах глобалізації світової економіки. Ефективна економіка. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2021/ 92.pdf.
  3. Основи біржової діяльності: навчальний посібник / М.О. Солодкий, Н.П. Резнік, В.О.Яворська; за ред. М.О. Солодкого. К.: ЦП Компринт. 2017. 450 с.
  4. Резнік Н. П. Особливості функціонування вітчизняного біржового товарного ринку у сучасних умовах. Збірник наукових праць Міжрегіональної Академії Управління персоналом. Вип. 50. С. 115 – 118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npmaup_2016_50_23.
  5. Слободяник А.М., Крижній В.Б. Алгоритмічний трейдинг на біржовому ринку: сутність та класифікація. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 16. Ч. 2. С. 96 –  99.
  6. Солодкий М. О. Проблеми та напрями розвитку біржового товарного ринку в Україні Ефективна економіка. №10. URL:  http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5814.
  7. Солодкий М.О., Яворська В.О. Біржовий ринок в умовах глобалізації: стан та перспективи розвитку. Інфраструктура ринку. Вип. 31. С. 188-193.
  8. Agapova A. Conventional Mutual Index Funds Versus Exchange Traded Funds. Journal of Financial Markets. 2011. Vol. 14, 2.  Р. 323 – 43.

 References

  1. Vavdiichuk, I. M. (2017), “Suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku birzhovoi torhivli v Ukraini”, Elektronne naukove fakhove vydannia “Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky”, №15, available at: http://globalnational.in.ua/archive/15-2017/36.pdf. (Accessed 5 April 2022)
  2. Kukharets, V. V., Buluy, O. G. and Levkivska L. M. (2021) “Some tendencies in stock market development under world economy globalization”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2021/ 92.pdf. (Accessed 5 April 2022)
  3. Solodky, M. Reznik, N. and Yavors’ka V., (2017), Osnovy birzhovoyi diyal’nosti [Basics of exchange activity], TSP Komprunt, Kyiv, Ukraine.
  4. Reznik, N. P., (2016), “Features of functioning of the domestic exchange commodity market in modern conditions”, “Zbirnyk naukovykh prats’ Mizhrehional’noyi Akademiyi Upravlinnya personalom”, vol. 50, pp. 115 – 118, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npmaup_2016_50_23 (Accessed 5 April 2022).
  5. Slobodianyk, А.М., Kryzhny V.B. (2017) “Аlgorithmic trading on the exchange market: essence and classification”. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University “Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu”,  vol. 16, part 2, p. 96.
  6. Solodky, M. O., (2017), “Problems and ways of developments of the сommodity exchange market in Ukraine”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5814 (Accessed 5 April 2022).
  7. Solodky, M. O. and Yavors’ka, V. O. (2019), “The exchange market in globalization conditions: state and prospects of development”, Infrastruktura rynku, vol. 31, pp. 188 – 193.
  8. Agapova, A. (2011) Conventional Mutual Index Funds Versus Exchange Traded Funds. Journal of Financial Markets, vol. 14, No. 2, pp. 323 – 43.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate