ФОРМУВАННЯ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ: СУЧАСНИЙ ПОГЛЯД НА ТЕОРІЮ І ПРАКТИКУ МАРКЕТИНГУ
FORMATION AND DEVELOPMENT TRENDS OF MARKETING IN UKRAINE: A MODERN VIEW OF THE THEORY AND PRACTICE OF MARKETING
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(1)-3
Світлана КОВАЛЬЧУК
https://orcid.org/0000-0001-9535-8678
e-mail: sveta_marketing@ukr.net
Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут
Євгенія ЗАБУРМЕХА
https://orcid.org/0000-0003-2223-3887
Ольга ШЕМЧУК
Хмельницький національний університет
Svitlana KOVALCHUK
Khmelnytskyi Cooperative Trade and Economic Institute
Yevgeniya ZABURMEKHA, Olga SHEMCHUK
Khmelnytskyi National University
Анотація мовою оригіналу
В статті розглянуті питання еволюційних процесів становлення маркетингу в Україні,окреслені періоди формування наукової школи українського маркетингу, проведено етапізацію її становлення. В рамках встановлення причин застосування маркетингу у практичній діяльності українських підприємств, визначено реактивний, проактивний та адаптивний маркетинг. Визначені тенденції, які характеризують особливості розвитку українського маркетингу. Окреслено коло проблем щодо відсутності зв’язку між теоретичним базисом та практичним впровадженням маркетингової складової у діяльність підприємств через формальний, короткозорий, фрагментарний та «селективний» підходи в організуванні маркетингової діяльності українськими підприємцями.
Ключові слова: маркетинг, маркетингова школа, етапізація, реактивний маркетинг, проактивний маркетинг, адаптивний маркетинг.
Розширена анотація англійською мовою
The purpose of writing the article is to determine the evolutionary and innovative trends in the formation and formation of the theory and practice of Ukrainian marketing
Marketing is considered as a strategic function that determines the policy, style and nature of enterprise management. The implementation of the marketing concept in the practical activities of enterprises and organizations enables the processes of forming rational strategic programs, creates prerequisites for adaptive and proactive response to changes in the market situation, quick orientation in difficult conditions of market competition. A comparative characterization of various scientific schools of marketing and their influence on the formation of the Ukrainian school, taking into account its peculiarities, was carried out. Stages of development of Ukrainian marketing are presented. Formulated problems related to the organization of marketing activities by Ukrainian enterprises.
The Ukrainian marketing school has a well-formed fundamental approach to theoretical issues. The study of theoretical achievements in the field of marketing and the practice of Ukrainian marketing activity, the elimination of problems that slow down its development and taking into account modern trends in the development of marketing strategies under the influence of turbulent changes in the market environment will allow creating a powerful practical basis for the development and implementation of innovative methods, as well as ensuring the proactive development of Ukrainian school of marketing and implementation of its achievements in the international scientific society.
Keywords: marketing, marketing school, phasing, problems of organizing marketing activities