Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

USE OF DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES IN THE MODERN EDUCATIONAL PROCESS

Сторінки: 66-68. Номер: №6, 2022 (315) 
Автори:
ГЕВЛИЧ Іван
Донецький національний університет імені Василя Стуса
ORCID ID: 0000-0003-2282-0512
e-mail: i.gevlych@donnu.edu.ua
НЕСКОРОДЄВА Тетяна
Донецький національний університет імені Василя Стуса
ORCID: 0000-0003-2474-7697
e-mail: t.neskorodieva@donnu.edu.ua
HEVLYCH Ivan
NESKORODIEVA Тetiana
Vasyl’ Stus Donetsk National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2022-315-6-66-68

Анотація мовою оригіналу

В роботі наведено результати узагальнення восьмирічного досвіду використання дистанційних технологій в освітньому процесі ДонНУ імені Василя Стуса, виокремлені переваги та недоліки навчальної платформи Moodle, ІТ-сервісів Microsoft та Google для вирішення конкретних освітніх завдань, зроблені висновки, намічені напрями подальших досліджень.
Ключові слова: інформаційні технології, дистанційне навчання, ІТ-сервіси, Moodle, Microsoft, Google.

Розширена анотація англійською  мовою

Distance learning is currently a common practice in the organization of the educational process. For this, various software products tested during the coronavirus pandemic in 2020-2021 and martial law in Ukraine in 2022 are used. At the same time, studies of the use of modern distance technologies in the educational process are devoted to conceptual aspects of the organization of education or are based on various software products. All of the above requires the definition of effective remote technologies for solving various tasks of educational activities in domestic higher educational institutions. The purpose of the work is to study the software products used in the educational process of Vasyl’ Stus Donetsk National University, from the point of view of optimization of scientific and educational activities. The article summarizes the practice of using IT technologies at Vasyl’ Stus Donetsk National University since its relocation in 2014. This made it possible to determine the advantages and disadvantages of modern use for the organization of the educational process, joint activities, including scientific and educational, platform Moodle, IT services Microsoft Office-365, as well as highlight the most popular services in the academic space. It is noted that Google services today are a strong competitor to Microsoft’s IT services, in particular, due to their quality, variety and free of charge. It was established that the availability of practical skills for working in Google Classroom among students requires mastery of this tool for teachers of higher educational institutions in order to make a further decision regarding the effectiveness of solving educational tasks. According to the results of the research, the necessity of combining various IT services, as well as constant training of the participants of the educational process in the skills of their use, was established. The direction of further research is the problem of developing training courses using various distance learning IT services.
Keywords: information technologies, distance learning, IT services, Moodle, Microsoft, Google.

Література

  1. Кучай О., Дем’янюк А. Сучасні технології дистанційного навчання. Гуманітарні студії: історія та педагогіка. № 2. С. 77–85.
  2. Полухтович Т., Піменова О. Дистанційні технології у навчальному процесі. Молодий вчений. 2019. № 2 (66). С. 507–510.
  3. Швидун В. М. Щодо використання технологій дистанційного навчання в освіті. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020, № 73, Т. 1. С. 101–104.
  4. Екстрене дистанційне навчання в Україні : монографія / pа ред. В.М. Кухаренка, В.В. Бондаренка. Харків : Вид-во КП «Міська друкарня», 2020. 409 с.
  5. Проект «Європейський розвиток Донецького національного університету у Вінниці». URL: http://eurorozvytok.donnu.edu.ua/pro-proekt.
  6. Microsoft Support. URL: https://support.microsoft.com/uk-ua.
  7. Google. URL: https://cutt.ly/MMgdXnV.
  8. Цифрові інструменти Google для освіти. URL: https://cutt.ly/pMghYa3.

References

  1. Kuchai O., & Demianiuk A. (2021) Suchasni tekhnolohii dystantsiinoho navchannia. Humanitarni studii: istoriia ta pedahohika, 2, 77-85.
  2. Polukhtovych T., & Pimenova O. (2019) Dystantsiini tekhnolohii u navchalnomu protsesi. Molodyi vchenyi, 2 (66), 507-510.
  3. Shvydun V. M. (2020) Shchodo vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia v osviti. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, № 73, 101-104.
  4. Kukharenkо V.M., & Bondarenkо V.V. (2020) Ekstrene dystantsiine navchannia v Ukraini. Kharkiv : Vyd-vo KP «Miska drukarnia».
  5. Proekt «Ievropeiskyi rozvytok Donetskoho natsionalnoho universytetu u Vinnytsi». URL: http://eurorozvytok.donnu.edu.ua/pro-proekt.
  6. Microsoft Support. URL: https://support.microsoft.com/uk-ua.
  7. google. URL: https://cutt.ly/MMgdXnV.
  8. Tsyfrovi instrumenty Google dlia osvity. URL: https://cutt.ly/pMghYa3.

 

Post Author: Горященко Сергій

Translate