ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ КВІТКОВОГО РИНКУ УКРАЇНИ НА ОСНОВІ СУЧАСНОГО ЛОГІСТИЧНОГО ПІДХОДУ
PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF THE FLOWER MARKET OF UKRAINE BASED ON THE MODERN LOGISTICS APPROACH
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №2 (316). C. 97-103
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 316, №2. pp. 97-103
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-14
Ірина ШВАРЦ
Вінницький національний технічний університет
https://orcid.org/0000-0003-4344-5213
e-mail: s.irinach502@gmail.com
Оксана БЕЗСМЕРТНА
Вінницький національний технічний університет
https://orcid.org/0000-0003-1873-6553
Алла КРАЄВСЬКА
Вінницький національний технічний університет
https://orcid.org/0000-0003-2812-6986
e-mail: kraevskaas@ukr.net
Анастасія ПЕЛЕШОК
Вінницький національний технічний університет
e-mail: naspeleshok@gmail.com
Iryna SHVARTS, Oksana BEZSMERTNA, Alla KRAIEVSKA, Anastasia PELESHOK
Vinnytsia National Technical University
Анотація мовою оригіналу
У статті розглянуто сучасний стан ринку квіткової продукції та досліджено чинники, що впливають на формування ринку в Україні, визначено основні тенденції та перспективи розвитку квіткового бізнесу у період повномасштабної війни. При здійсненні дослідження було використано аналітичні та статистичні методи обробки даних. Здійснено аналіз стану ринку та охарактеризовано діяльність основного виробника квіткової продукції в Україні. Проведено дослідження умов здійснення логістичних перевезень квіткової продукції, визначено тенденцію імпорту та експорту квітів в Україні. Представлено інформацію про учасників вітчизняної квіткової галузі та визначено проблеми, пов’язані з розвитком української квіткової індустрії та збуту готової продукції. Визначено основні негативні фактори, що впливають на розвиток ринку квіткової продукції в Україні. Обґрунтовано необхідність використання сучасних логістичних концепцій з метою оптимізації комплексу логістичних функцій підприємств квіткової галузі.
Ключові слова: квіти, ринок квітникарства, логістичні концепції, торгівля, ланцюги постачання, імпорт, експорт, продажі.
Розширена анотація англійською мовою
production technologies, markets and consumer demands were constantly changing, which forced participants to constantly improve. In global markets, new exporters from developing countries are expanding their market share by displacing existing producers. Competition among industry players contributes to the constant improvement of product quality, the introduction of innovations in production and logistics. Supply chain management, which involves the creation of optimal mechanisms of interaction between enterprises of the flower industry, has a great impact on the development of the flower industry as a whole, but at the moment it is not effective enough. In addition, modern enterprises of the flower business of Ukraine suffered significant material, technical and financial losses in connection with the Russian aggression, which requires them to find ways to optimize logistics activities.
The article examines the current state of the flower market and examines the factors affecting the formation of the market in Ukraine, identifies the main trends and prospects for the development of the flower business during the full-scale war. Analytical and statistical methods of data processing were used during the research. An analysis of the state of the market was carried out and the activity of the main producer of flower products in Ukraine was characterized. A study of the conditions of logistical transportation of flower products was carried out, the trend of import and export of flowers in Ukraine was studied. Information about participants in the domestic flower industry is presented and problems related to the development of the Ukrainian flower industry and the sale of finished products are identified. The main negative factors affecting the development of the flower market in Ukraine have been determined. The need to use modern logistics concepts in order to optimize the complex of logistics functions of enterprises in the flower industry is substantiated.
Keywords: flowers, floriculture market, logistics concepts, trade, supply chains, import, export, sales.