Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

НАЦІОНАЛЬНИЙ БРЕНД ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ГЛОБАЛЬНОЇ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ КРАїНИ У МІЖНАРОДНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

NATIONAL BRAND AS A TOOL FOR INCREASING THE GLOBAL COMPETITIVENESS OF THE COUNTRY IN THE INTERNATIONAL ENVIRONMENT

Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №2 (316). C. 25-32
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 316, №2. pp. 25-32

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-4

Тетяна НАЗАРЧУК
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0001-9153-0733
e-mail: nazarchuktatiana@gmail.com
Ніла ТЮРІНА
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0003-1337-1460
e-mail: nilatyurina@gmail.com
Віталій КОВАЛЬЧУК
Хмельницький національний університет

Tatiana NAZARCHUK, Nila TYURINA, Vitaly KOVALCHUK
Khmelnytskyi National University

Анотація мовою оригіналу

У статті розглянуто національний бренд як інструмент підвищення глобальної конкурентоспроможності країни.  Досліджено сутнісні характеристики та уточнено категорію «національний бренд». Обґрунтовано його роль та значення для розвитку макроекономічної стійкості держави. Розглянуто методологічні підходи до рейтингового оцінювання національних брендів. Досліджено динаміку зміни рейтингу топ-10 національних брендів за глобальним Індексом «м’якої сили»  (Global Soft Power Index), а також позиції України до та після повномасштабної військової агресії.  Проаналізовано результати рейтингової оцінки конкурентоспроможності України та визначено основні проблемні показники розвитку країни. Обґрунтовано, що створення сильного національного бренду є запорукою стійкого економічного розвитку України

Ключові слова: бренд, національний бренд, брендинг, оцінювання національних брендів, конкурентоспроможність,  рейтинг глобальної конкурентоспроможності, управління.

Розширена анотація англійською мовою

The article examines the national brand as a tool for increasing the country’s global competitiveness. The essential characteristics were studied and the category “national brand” was clarified. Its role and significance for the development of macroeconomic stability of the state are substantiated. On the global market, the national brand is one of the most important assets of any state, which helps to attract investments, tourist flows, personnel potential, improve the quality of labor resources, promote the increase in trade export-import operations, and strengthen the innovative component of the country’s development.

Methodological approaches to rating assessment of national brands are considered. The dynamics of changes in the ranking of the top 10 national brands according to the Global Soft Power Index, as well as the position of Ukraine before and after full-scale military aggression, were studied. In order to determine the influence of the national brand on the level of global competitiveness of the country, the results of the rating of the Institute of Management Development (IMD) were analyzed according to four blocks of indicators: the state of the economy; government efficiency; business efficiency; the state of the infrastructure. Indicators that determine Ukraine’s low positions in international competitiveness ratings have been identified, namely: high level of corruption, low credit rating of the country, underdevelopment of the stock market, macroeconomic instability, high level of inflation, low level of health care on the quality of life of the population in general. It is substantiated that the creation of a strong national brand is a guarantee of sustainable economic development of Ukraine, which will also allow positioning the country as attractive for business, tourism and life. An increase in the rating of the country’s national brand will contribute to an increase in the inflow of direct investment, and a strong national brand significantly affects the perception of national corporate brands.

Key words: brand, national brand, branding, evaluation of national brands, competitiveness, rating of global competitiveness, management.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate