ТЕОРЕТИЧНИЙ БАЗИС УПРАВЛІННЯ ЗМІНАМИ В ОРГАНІЗАЦІЇ
THEORETICAL BASIS OF CHANGE MANAGEMENT IN THE ORGANIZATION
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №2 (316). C. 161-166
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 316, №2. pp. 161-166
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-25
Наталя ГАВЛОВСЬКА
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0003-1084-2853
e-mail: nataligavlovska@gmail.com
Віталій Семенченко
Хмельницький національний університет
Тарас ЯБЛОНСЬКИЙ
Хмельницький національний університет
Емма ГУМЕННА
Хмельницький національний університет
Nataliia HAVLOVSKA, Vitaliy SEMENCHENKO, Taras YABLONSKY, Emma HYMENNA
Khmelnytskyi National University
Анотація мовою оригіналу
У статті досліджено існуючі моделі управління змінами, зокрема: модель перетворень бізнесу К. Левіна, модель ADKAR Д. Хейатта, модель Маккінсі (McKinsey), модель 8 сил Дж. Коттера, теорія Е і теорія О, модель айсберг управління змінами В. Крюгера, модель переходу В. Бріджеса. Модель перетворень бізнесу К. Левіна – одна з найпопулярніших і найуспішніших моделей управління змінами, включає 3 етапи процесу змін, а саме: 1) розморожування, 2) зміни, 3) заморожування. Модель ADKAR – автор Д. Хейатт, включає 5 етапів, зокрема: 1) awareness (поінформованість) – усвідомлення необхідності змін; 2) desire (бажання) – бажання підтримувати та брати участь у змінах; 3) knowledge (знання) – знання як змінювати(ся); 4) ability (здатність) – здатність набувати нових навичок; 5) reinforcement (компенсація) – підтримка консолідації змін. Модель Маккінсі (McKinsey) 7-S – містить сім взаємопов’язаних елементів: 1) загальні цінності, 2) навички, 3) персонал, 4) стиль, 5) стратегія, 6) структура, 7) системи. Модель 8 сил Дж. Коттера полягає у наступному: 1) створіть відчуття невідкладності, 2) побудуйте управлінську коаліцію, 3) сформуйте стратегічне бачення та ініціативи, 4) завербуйте армію добровольців, 5) активізуйте дії, усуваючи бар’єри, 6) генеруйте короткострокові перемоги, 7) підтримуйте досягнення, 8) інституалізуйте зміни. Теорії Е та О організаційних змін М. Бір та Н. Норія виокремлюють дві полярні концепції організаційного розвитку, кожна з яких визначає відповідну стратегію змін. Теорія Е виходить із фінансових цілей і орієнтується на їх ефективне досягнення, теорія О розглядає організацію як систему, що сама розвивається, і більшою мірою орієнтована на корпоративну культуру, цілі та мотиви співробітників організації. Модель айсберг управління змінами, яка запропонована В. Крюгером, дозволяє сформувати типи реалізації змін на основі виду змін та стратегії, яку слід застосовувати. Модель переходу В. Бріджеса більше орієнтована на перехід, а не на зміну, і складається з 3 етапів: 1) закінчення, втрата та відпускання втраченого, 2) нейтральна зона, 3) новий початок. Зроблено відповідні висновки.
Ключові слова: зміна, управління змінами, модель, розвиток, опір змінам.
Розширена анотація англійською мовою
The article examines the existing models of change management, in particular: the model of business transformations by K. Levin, the ADKAR model by D. Hiatt, the McKinsey model, the 8 forces model by J. Kotter, theory E and theory O, the iceberg model of change management by V. Kruger, the transition model of V. Bridges. K. Levin’s business transformation model is one of the most popular and successful change management models and includes 3 stages of the change process, namely: 1) (unfreezing, 2) changes, 3) freezing. ADKAR model – author D. Hayatt, includes 5 stages, in particular: 1) awareness – awareness of the need for changes; 2) desire – desire to support and participate in changes; 3) knowledge – knowledge of how to change; 4) ability – the ability to acquire new skills; 5) reinforcement (compensation) – support for the consolidation of changes.
The McKinsey 7-S model contains seven interrelated elements: 1) common values, 2) skills, 3) personnel, 4) style, 5) strategy, 6) structure, 7) systems. J. Kotter’s 8 forces model is following: 1) create a sense of urgency, 2) build a governing coalition, 3) create a strategic vision and initiatives, 4) recruit an army of volunteers, 5) activate action by removing barriers, 6) generate short-term victories, 7) sustain achievements, 8) institutionalize changes. E Theory and O Theory of organizational changes by Michael Berr and Nitin Nohria single out two polar concepts of organizational development, each of which defines a corresponding change strategy. E Theory starts from financial goals and focuses on their effective achievement, O Theory considers the organization as a self-developing system and is more focused on the corporate culture, goals and motives of the organization’s employees. The iceberg model of change management, which was proposed by W. Krüger, allows you to form types of change implementation based on the type of changes and the strategy that should be applied. V. Bridges’ model of transition is more focused on transition than on change and consists of 3 stages: 1) ending, loss and letting go of the lost, 2) neutral zone, 3) new beginning. Appropriate conclusions have been drawn.
Key words: change, change management, model, development, resistance to change.