Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ЗЕЛЕНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ ЯК СТРАТЕГУВАННЯ БІЗНЕСУ

RESOURCE POTENTIAL OF GREEN TRANSFORMATIONS AS A BUSINESS STRATEGY

Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №4 (320). C. 78-85
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №4. pp. 78-85

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-11

Ольга ГАРАФОНОВА
ДЗВО «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
https://orcid.org/0000-0002-4740-7057
e-mail: ogarafonova@ukr.net
Роман ЯНКОВОЙ
Державний університет «Житомирська Політехніка»,
https://orcid.org/0000-0001-5307-0991
e-mail: javagaz@ukr.net
Вероніка ХУДОЛЕЙ
ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені Академіка Юрія Бугая»,
https://orcid.org/0000-0002-6658-7065
e-mail: khudolei@ukr.net
Олег ПІЩЕНКО
ПВНЗ “Херсонський економічно-правовий інститут”
https://orcid.org/0000-0002-8046-6086

Olga GARAFONOVA
Kyiv National Economic University named after V. Hetman
Roman YANKOVOI
“Zhytomyr Polytechnic” State University
Veronika KHUDOLEI
Academician Yuriy Bugay International Scientific and Technical University
Oleg PІSHСHЕNKО
Kherson Economic Legal Institute

 Анотація мовою оригіналу

В статті досліджено ресурсний потенціал зелених трансформацій як стратегування бізнесу.

Встановлено, що пріоритетом зелених трансформацій є турбота про навколишнє середовище та забезпечення того, щоб більше компаній почали перехід до екологічного бізнесу.

Тому при використанні ресурсного потенціалу зелених трансформацій потрібно адаптувати статути до екологічної компанії. Потрібно розробляти зелену корпоративну політику, планувати доступ до пільг і податкових пільг, якими користуються екологічні компанії, знайти зелене фінансування, покращити внутрішнє стратегування. При цьому витрати та репутація покращяться рамках переходу до екологічної компанії при зелених трансформаціях.

Ключові слова: ресурсний потенціал, зелені трансформації, стратегування бізнесу.

Розширена анотація англійською мовою

Businesses have a key role to play in the fight against climate change, especially in the critical years up to 2030. Although each company’s situation is unique, business transformation reveals some key factors that can enable the green actions needed in each sector: decision-making guided by a sustainable long-term vision, the ability to translate this into short-term plans and concrete actions, and significant capital investment in sustainable solutions .

Successive crises (economic, social, natural and the latest ongoing epidemiological crisis), which systematically affect the economy of many countries around the world, drew attention to the need for urgent and, above all, real implementation of structural changes in the economy. One of these changes is the so-called green transformation, which aims to transform national economies into modern and competitive economic systems with minimal environmental impact, and it covers many different aspects, ranging from obvious changes related to the way available natural resources are used , to the development of environmentally friendly technologies, to transformations in the field of competences and social awareness, including the need for development in the direction of so-called green skills.

The article examines the resource potential of green transformations as a business strategy.

It is established that the priority of green transformation is to take care of the environment and ensure that more companies start moving to an eco-friendly company.

Therefore, when using the resource potential of green transformations, it is necessary to adapt the charters to the environmental company. It is necessary to develop green corporate policies, Plan access to benefits and tax benefits enjoyed by environmental companies, find green funding, and improve internal strategy. At the same time, costs and reputation will improve as part of the transition to an eco-friendly company with green transformations.

Keywords: resource potential, green transformations, business strategy

Post Author: Кравчик Юрій

Translate