Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЗАСТОСУВАННЯ ПIРОМЕТРА СПЕКТРАЛЬНОГО СПІВВІДНОШЕННЯ ДЛЯ КОНТРОЛЮ ЗНОСУ КОНТАКТНОГО ДРОТУ ЗАЛІЗНИЧНОЇ МЕРЕЖІ

APPLICATION OF A PYROMETER SPECTRAL RELATIONSHIP TO CONTROL THE WEAR OF A CONTACT WIRE OF RAILWAY NETWORK

Сторінки: 244-248. Номер: №1, 2019 (269)
Автори:
О.К. КУЧЕРЕНКО, А.Е. ТОМАШЕВСЬКА
Національний технічний університет України  «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
O. KUCHERENKO, A. TOMASHEVSKA
National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute»
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2019-269-1-244-248
Рецензія/Peer review : 20.01.2019 р.
Надрукована/Printed : 16.02.2019 р.

Анотація мовою оригіналу

Мета статті – обґрунтування переваг застосування пірометра спектрального співвідношення для контролю зносу контактного дроту залізничної мережі. Основні переваги запропонованого методу полягають в тому, що результати моніторингу не залежать від таких характеристик об’єкта вимірювання, як випромінююча здатність дроту, відстань до нього та стан атмосфери. Наведено результати розрахунку вихідного сигналу пірометра для типових параметрів дроту, оптичної системи пірометра та інших факторів, що мають місце при вимірюваннях.
Ключові слова: контактний дріт залізничного транспорту, пірометр спектрального співвідношення.

Розширена анотація англійською мовою

The safety of the operation of rail transport is connected with the necessity of control over the deterioration of the wires of the contact networks with the friction of the current collector. The purpose of this article is to justify the benefits of using a spectral pyrometer to control the wear of a contact wire of a railway network. The main advantages of the proposed method are the fact that monitoring results do not depend on such measurement characteristics as radiance, distance from the object to the instrument and the state of the atmosphere. The article presents the results of calculating the output signal of the pyrometer for typical output parameters when monitoring the condition of the contact wire. Also, the graph of the dependence of the coefficient of the spectral relation on the temperature of the contact wire is given. We introduce the concept of the coefficient of the spectral correlation of the CSC. CSC during monitoring of the condition of the contact wire of the railway transport depends on the temperature of the overheating of the wire due to the wear of the cross-section. After analysing the theoretical correlations for the value of the coefficient of the spectral ratio, we can conclude that the value of CSC does not depend on such factors as the distance between the wire and the pyrometer, the coefficient of the radiating ability of the contact wire, the transmission coefficient of the optical system of the pyrometer and the atmosphere. The analysis of these calculations proved the advantages of this method.
Keywords: contact wire of railway transport, pyrometer of spectral ratio, CSC.

References

  1. Metody i sredstva kontrolja v kabel’noj promyshlennosti : [metodicheskie ukazanija k vypolneniju laboratornyh rabot dlja magistrantov, obuchajushhihsja po magisterskoj programme «Pribory i metody kontrolja kachestva i diagnostiki» napravlenija 200100 «Priborostroenie»] / sost. V. V. Red’ko, E. M. Fedorov. – Tomsk : Izd-vo Tomskogo politehnicheskogo universiteta, 2008. – 16 s.
  2. Zapuskalov V. G. Mobil’nyj kompleks dlja upravlenija dinamicheskimi parametrami trollejbusov jelektrificirovannyh zheleznyh dorog / V. G. Zapuskalov, A. I. Maslov, E.V. Arbuzov, E. O. Petrenko, A. S. Mushkarov // Kontrol’. Diagnostika. – 2002. – № 7. – S. 16–18.
  3. na korysnu model № 129646 Ukrainy. MPK (2018.01) G01B 11/00; G01B 11/16. Prystrii dlia kontroliu znosu kontaktnoho drotu zaliznychnoho transportu / O.K. Kucherenko, D. O. Vyshnevskyi. – Biul. №21 vid 12.11.2018.
  4. Voronin A. V. Sistema diagnostiki kontaktnogo provoda «Iznos» / A. V. Voronin, V. I. Sirotinin, S. M. Shevjakov, Ju. I. Fedorov // Lokomotiv. – M. : Rossijskie zheleznye dorogi. – 2013. – № 2(674). – S. 39–40.
  5. Gorshkov D. P. Sovremennye metody opredelenija iznosa kontaktnoj provoloki / D. P. Gorshkov, V. M. Stupickij // Irkutskij zheleznodorozhnyj transportnyj universitet. – 2017. – № 5. – S. 85–89.
  6. Fedorov E. M. Izmerenie diametra i jekscentrisiteta jelektricheskogo kabelja na osnove induktivnogo opticheskogo metoda / E. M. Fedorov, A. E. Gol’dshtejn, A. R. Svendrovskij, V. V. Red’ko // Izvestija Tomskogo politehnicheskogo universiteta. Tehnicheskie nauki. – 2005. – № 2. – S. 129–133.
  7. Skibicki J. The new version of contact-less method for localization of catenary contact wire-theoretical assumption / J. Skibicki, M. Bartłomiejczyk // Przegląd elektroniczny. – 2013. – №7. – P. 100–104. – DOI: http://www.pe.org.pl/articles/2013/7/23.pdf
  8. Sbornik pravil i instrukcij po jekspluatacii jelektrificirovannyh zheleznyh dorog. Pravila postroenija i tehnicheskoj jekspluatacii kontaktnoj seti jelektrificirovannyh zheleznyh dorog CE-197 [Elektronnij resurs]. – Moskva : ZAO «JeNERGOSPECSERVIS», 2001. – Dop. 3. – Rezhim dostupu : http://www.gosthelp.ru/text/CE197Pravilaustrojstvaite.html
  9. Kriksunov L. Infrakrasnye sistemy obnaruzhenie, pelengacii i avtomaticheskogo slezhenija za podvizhnymi mishenjami / L. Kriksunov, I. Usol’cev. – 1-e izd. – Vashington : Sovmestnaja issledovatel’skaja sluzhba publikacij, 1978. – 50 s.
  10. Rynok mikrojelektroniki. PerkinElmer [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu : http://www.compitech.ru/html.cgi/arhiv/03_02/stat_18.htm

Post Author: npetliaks

Translate