ІНОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ РОЗРОБКИ ОПЕРАТОРІВ ПРОЦЕСУ НАДАННЯ ПОСЛУГ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА
INNOVATIVE APPROACHES TO MODELING BUSINESS PROCESSES OF HOTEL AND RESTAURANT ENTERPRISES
Сторінки: 385-388. Номер: №4, 2023 (323)
Автори:
ЛЕБЕДЕНКО Тетяна
Одеський національний технологічний університет
ПОПОВА Світлана
Одеський національний технологічний університет
НИКИФОРОВ Радіон
Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського
КОРЕНЕЦЬ Юрій
Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського
https://orcid.org/0000-0002-5873-7908
ШКВАРУН Любов
Національний університет біоресурсів і природокористування України
lubov.sh71@gmail.com
LEBEDENKO Tetiana
Odesa National Academy of Food Technologies
POPOVA Svitlana
Odesa National Academy of Food Technologies
NYKYFOROV Radion
Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky
KORENETS Yurii
Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky
SHKVARUN Lybov
National University of Life and Environmental Scienсes of Ukraine
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2023-323-4-385-388
Анотація мовою оригіналу
Питання забезпечення належної якості продукції і послуг були актуальні у всі часи, проте особливу гостроту вони набули в період становлення й активного розвитку ринкових відносин в економіці. Раніше споживач бажав якості, а зараз він її вимагає, оскільки насиченість ринку продукції і послуг сприяє їх вільному вибору.
Головним атрибутом ринку готельно-ресторанного бізнесу є конкуренція, яка постійно посилюється у звязку з виходом на український ринок світових готельних мереж. Конкуренція для готелів є значною спонукальною силою для втілення у свою діяльність інновацій і випуску конкурентоспроможної продукції.
У цьому процесі якість є важливим інструментом у боротьбі за ринки збуту. Саме якість забезпечує конкурентоспроможність товару.
Ключові слова: готельне господарство, послуга, операторна схема, функціональне моделювання.
Розширена анотація англійською мовою
Integration of Ukraine to the europian and world economic patterns creates hard terms for doing business domestic companies, including for the enterprises of hotel-restaurant господарстав. It requires mastering of new rules, that is dictated by a market economy, where that organization, that has the most modern technologies, top quality of products and services, most subzero prices and reference-points on a demanding consumer, survives. Constantly to promote the level of quality and competitiveness of the products and services, enterprise force to search new, more effective methods of analysis of activity and management an enterprise.
Application of процесного approach in the world is examined as a successful operating of enterprise condition, as base conception of modern management of quality. According to this approach activity of enterprise is characterized through business processes. Description of general work of enterprise and his business processes is a difficult task. Complication management business processes that exist on modern enterprises, forms objective pre-conditions for the use of modern facilities for their design that stipulates actuality of work.
Keywords: hotel economy, service, business process, functional design.