ДО ПИТАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ МОДЕЛІ НЕДЕРЖАВНОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ У ПОСТВОЄННІЙ ПАРАДИГМІ РОЗВИТКУ УКРАЇНИ
TO THE ISSUE OF AN EFFECTIVE MODEL OF PRIVATE PENSION PROVIDING IN THE POST-WAR DEVELOPMENT PARADIGM OF UKRAINE
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №5 (322). C. 379-383
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 322, №5. pp. 379-383
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-322-5-60
Богдан СТЕЦЕНКО
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
https://orcid.org/0000-0002-0858-2629
e-mail: stetsenko.bohdan@kneu.edu.ua
Сергій БІРЮК
Український інститут розвитку фондового ринку
https://orcid.org/0000-0001-9078-626X
e-mail: sarbiruk@gmail.com
Артур СТРИЖАК
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
https://orcid.org/0009-0006-0633-0651
e-mail: astryzhak@gmail.com
Артем ЛИТВИНЮК
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
https://orcid.org/0009-0009-0507-1071
e-mail: alytvyniuk1104@gmail.com
Bogdan STETSENKO
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
Serhii BIRIUK
Ukrainian Institute of Stock Market Development
Artur STRIZHAK, Artem LYTVYNIUK
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
Анотація мовою оригіналу
В статті досліджується проблематика розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення у поствоєнний період України. Акцентовано, що до початку відкритої агресії проти нашої держави, стан пенсійної системи характеризувався значними дисбалансами. Пенсійний фонд України постійно відчував дефіцит ресурсів, розмір пенсій був одним із найнижчих в Європі, а система недержавного пенсійного забезпечення фактично не виконувала своїх функцій. Очевидно, у період дії воєнного стану ключові зусилля будуть спрямовані на розвиток сектору національної безпеки та оборони. Проте, у поствоєнний період розвиток системи недержавного пенсійного забезпечення та загалом пенсійної системи буде одним із ключових питань. Обгрунтовано ключовий сценарій розвитку недержавного пенсійного забезпечення в Україні у поствоєнний час.
Ключові слова: пенсійна система, пенсійне забезпечення, недержавне пенсійне забезпечення, недержавні пенсійні фонди, пенсійні активи, фінансовий ринок, управління активами.
Розширена анотація англійською мовою
The article examines the development of the private pension system in Ukraine during the post-war period. It is emphasized that before the onset of open aggression against our state, the pension system was characterized by significant imbalances. The Pension Fund of Ukraine constantly experienced a resource deficit, the size of pensions was one of the lowest in Europe, and the private pension system effectively did not perform its functions. On one hand, the operation of the solidarity state pension insurance system caused negative public resonance. On the other, a distrust of the activities of private pension funds was formed among ordinary citizens, hence the quantitative parameters of their activity were minimal. Evidently, during the period of martial law, key efforts were directed toward the development of the national security and defense sector. Currently, the maximum amount of financial resources, including those from external partners, are directed towards state defense. However, even under such conditions, ignoring problems in the pension system causes additional tension in society and can be used as a pretext for internal destabilization. Accordingly, the state must now direct efforts to form a strategic scenario for the modernization of the pension system. Clearly, in the post-war period, the development of the private pension system and the pension system as a whole will be one of the key issues. It is reasoned that the key trends in the development of private pension provision in Ukraine in the post-war period will be determined by various factors: migration processes, the volume of resources in households, the state of the domestic stock market, and the effectiveness of reforms in this area. The development of private pension providing will become a powerful impetus for the activation of investment processes, forming a financial basis for attracting long-term resources into the national economy. But all of these tasks require a comprehensive approach from the state, in which public interests will be key, and not the main interests of the leading financial and industrial groups.
Keywords: pension system, pension providing, private pension providing, private pension funds, pension assets, financial market, asset management.