Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ЕТИЧНІ ТА ЕСТЕТИЧНІ АСПЕКТИ КУЛЬТУРИ ТОРГОВЕЛЬНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

MODERN APPROACHES TO THE FORMATIZATION OF RETAILERS

Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №6 (324). C. 85-88
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 324, №6. pp. 85-88

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-324-6-13

Сергій ДРАЖНИЦЯ
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0001-5390-1054
sergiyd76@gmail.com
Олександр ЮРЧАК
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0009-0004-7337-0480
alex22031973170399@gmail.com
Вадим БОСАК
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0009-0005-0527-8241
bosak.energy@gmail.com

Sergii DRAZHNYTSIA, Oleksandr Yurchak, Vadim Bosak
Khmelnytskyі National University

 Анотація мовою оригіналу

У даній статті автори узагальнюють суть та значення культури торгівлі, її функції, принципи та складові елементи, а також визначають роль етики спілкування та естетики оформлення торговельних підприємств у забезпеченні високого рівня культури торговельного обслуговування та, відповідно, високої ефективності їх діяльності. Також у статті авторами проаналізовано вплив різних складових культури торговельного обслуговування на економічну ефективність операційної діяльності роздрібних торговельних підприємств. На основі проведеного аналізу авторами визначено перспективні напрями підвищення рівня культури торговельного обслуговування, враховуючи етичні та естетичні аспекти.

Ключові слова: культура торгівлі, торговельні послуги, торговельне обслуговування, культура торговельного обслуговування, етика торговельного обслуговування, естетика торгівлі.

 Розширена анотація англійською мовою

In this article, the authors summarize the essence and meaning of trade culture, its functions, principles and constituent elements, as well as determine the role of communication ethics and design aesthetics of trade enterprises in ensuring a high level of trade service culture and, accordingly, high efficiency of their activities. Thus, it is determined that trade culture is a complex indicator that combines such elements as the appearance and location of the store, the interior design of the trade hall and the method of service, the state of the product range, the quality and culture of trade service, including its ethical and aesthetic aspects.

Also, in the article, the authors analyzed the influence of various components of the trade service culture on the economic efficiency of the operational activities of retail trade enterprises. The study showed a direct influence of the components of the trade service culture on the economic efficiency of the operational activities of retail trade enterprises.

On the basis of the conducted analysis, the authors have identified promising directions for increasing the level of trade service culture, taking into account ethical and aesthetic aspects. The main directions of streamlining the technological process of the store and increasing the level of its efficiency are the wide implementation of effective methods of selling goods and customer service, developing rational technological planning schemes, increasing the level of technical equipment, ensuring uninterrupted supply of goods, their rational placement and display, improving the operation of payment nodes, etc.

Keywords: trade culture, trade services, trade service, trade service culture, trade service ethics, trade aesthetics.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate