Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПРОБЛЕМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОБСЛУГОВУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА

PROBLEMS OF IMPROVING THE ORGANIZATION OF SERVICE IN THE HOSPITALITY INDUSTRY

Сторінки: 181-185. Номер: №4, Том 1, 2020 (284)

Автори:
СІМАКОВА О. О., НІКОЛАЙЧУК О. А., СЛАЩЕВА А. В., ПОПОВА С. Ю., ПОПОВА В. В.
Донецький національний університет економіки і торгівлі  імені Михайла Туган-Барановського, м. Кривий Ріг

SIMAKOVA O., NIKOLAICHUK O., SLASHCHEVA A., POPOVA S., POPOVA V.
Mykhailo Tuhan-Baranovsky Donetsk National University of Economics and Trade, Kryvyi Rih

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4-34
Надійшла / Paper received : 27.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 30.09.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті проводиться аналіз доступності підприємств готельно-ресторанного господарства для інвалідів та маломобільних груп населення, а також опитування серед співробітників підприємств готельно-ресторанного господарства. Досліджені механізми створення доступного середовища на підприємствах сервісу. Створення доступного середовища здатне вплинути на якість послуг, що надаються для всіх категорій споживачів сфери сервісу. В результаті підвищиться лояльність клієнтів і збільшаться доходи підприємства.
Ключові слова: вдосконалення сервісу, доступна середа, особи з обмеженими можливостями здоров’я, підприємства готельно-ресторанного господарства, лояльність клієнтів.

Розширена анотація англійською мовою

The purpose of the study – Identification of problems in creating an accessible environment in the hospitality industry. The study highlights the difficulties in the implementation of inclusive technologies in the functioning of restaurants and hotels, which continue to exist despite the relevance of this issue. One of the most important problems is the incompetence of staff in the specifics of caring for people with disabilities. The study analyzed the availability of hospitality facilities for people with reduced mobility. Also, the level of knowledge and disability awareness of the employees in this service sector was determined using a survey. As a result, it was revealed that social infrastructure facilities have partial accessibility for people with disabilities. It was also found that the adjacent territories and entrances to buildings, paths of movement inside the premises, designated areas, and sanitary facilities do not meet the criteria for accessibility. A survey of employees of the hotel and restaurant complex revealed their lack of qualifications to provide service to people with disabilities. The study also showed that difficulties are caused not only by the lack of appropriate equipment but also by a psychological barrier on the part of the staff. Thus, society in general, and employees in service enterprises, in particular, are not fully ready for communication with people with disabilities. Creating an accessible environment, in turn, can affect the quality of services provided to all categories of customers in the service sector. As a result, customer loyalty and, consequently, business profits will increase.
Keywords: service improvement, accessible environment, people with disabilities, hospitality industry, customer loyalty.

References

  1. Ilnytska-Hykavchuk H. Ya. Stan ta perspektyvy rozvytku hotelnoho hospodarstva Lvivskoi oblasti / H. Ya. Ilnytska-Hykavchuk // Herald of Khmelnytskyi National University. – 2020. – № 1. – S. 39–42.
  2. Simakova O. Examining a possibility of using purple amaranth in the technology for products made of yeast dough / Yu. Korenets, T. Yudina, I. Nazarenko, Iu. Goriainova // Eastern EuropeanJornal of Enterprise technologies: Technology and equipment of food production. – 2018. – Vol. 2, № 11 (92). – R. 57–64.
  3. Nazarenko I. A. Cuchasni tendentsii rozvytku Spa-hoteliv Ukrainy ta vyznachennia yikh roli u strukturi Spa-industrii / I. A. Nazarenko, O. O. Simakova, O. A. Bodnaruk // Herald of Khmelnytskyi National University. – 2018. – Tom 1, № 5. – S. 73–77.
  4. Krasnopevceva I. V. Osnovnye napravleniya povysheniya kachestva uslug, predostavlyaemyh predpriyatiyami sfery servisa / I. V. Krasnopevceva, D. N. Muraveva // Novaya nauka: Sovremennoe sostoyanie i puti razvitiya. – 2016. – № 12–1. – S. 22–27.
  5. Klyueva Yu.S. Problemy sovershenstvovaniya servisa na predpriyatiyah gostinichno-restorannogo kompleksa / Yu.S. Klyueva // Voprosy upravleniya. – 2019. – № 03 (58). – S. 236–241.
  6. Metodychni rekomendatsii shchodo vprovadzhennia pryntsypiv universalnoho dyzainu vid 06.08.2015 / Upravlinnia mistobuduvannia ta arkhitektury Dnipropetrovskoi oblderzhadministratsii. – Ofits. vyd. – D. : Dniprop. oblderzhadm., 2015. – 77 s. – (Biblioteka ofitsiinykh vydan).
  7. Dykha M. V. Zdorovia liudyny yak bazova skladova liudskoho potentsialu v systemi dosiahnennia tsilei staloho rozvytku ukrainy / M. V. Dykha // Herald of Khmelnytskyi national University. – 2020. – № 1. – S. 20–25.
  8. Kalinina S. P. Rozvytok sotsialnoi polityky ukrainy v konteksti aktyvizatsii pidtrymky osib z invalidnistiu / S. P. Kalinina // Herald of Khmelnytskyi National University. – 2020. – № 1. – S. 43–46.
  9. Nikolenko P.G. Theoretical aspects of buyer loyalty / P.G. Nikolenko, V.A. Bocharov, Yu.S. Klyueva, R.M. Bukvić // 15th International Multidisciplinary Scientific Conference Eurobrand. – Zrenjanin. – 2017. – S. 23–25.

Post Author: npetliaks

Translate