Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ РЕКЛАМИ НА СВІДОМІСТЬ СПОЖИВАЧІВ

METHODS AND TECHNIQUES OF THE PSYCHOLOGICAL INFLUENCE OF ADVERTISING ON CONSUMER CONSCIOUSNESS

Сторінки: 18-21. Номер: №4, Том 1, 2020 (284)

Автори:
АНГЕЛКО І. В., САЗАНСЬКА Є. Ю.
Інститут підприємництва та перспективних технологій Національного університету «Львівська політехніка»

Anhelko I., Sazanska E.
Institute of Enterprise and Advanced Technologies «Lviv Polytechnic» National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4-3
Надійшла / Paper received: 11.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 29.09.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті висвітлено і охарактеризовано основні методи та прийоми психологічного впливу реклами на свідомість споживачів, а також надано практичні рекомендації щодо можливостей їх застосування в рамках ефективної рекламної кампанії окремих суб’єктів підприємницької діяльності.
Ключові слова: реклама, психологічний вплив, продукція, методи, прийоми, ефективність реклами.

Розширена анотація англійською мовою

The article highlights and describes the main methods and techniques of psychological impact of advertising on the minds of consumers. It has been found that the methods and techniques of psychological influence used in advertising can change not only people’s behavior, but also certain aspects of their cognitive, emotional and personal spheres. The main methods of psychological influence are described, namely informing, persuasion, suggestion and motivation. It is determined that among the methods of psychological influence of advertising the most significant influence is exerted by those that take into account the peculiarities of human mental processes. The generalizing result of the influence of such methods on the consciousness of consumers is their activity against their own interests, which takes place on an unconscious level. It is determined that in the process of creating modern advertising various methods and techniques of psychological influence are used, which can be divided into conscious and unconscious, rational and irrational. It has been proven that in order for advertising to be successful and effective, it must be positive. It is determined that positive advertising should include the following characteristics: reliable information about the advertised product; fulfilment of data in advertising promises; absence of various negative influences on the consumer’s subconscious; formation of a positive emotional attitude in the consumer both to the advertising itself and to the product; psychologically competently developed concept, content, plot of advertising; after watching the ad a person should feel self-confidence, inner peace, optimism, a sense of inner harmony. It is proved that positive advertising forms positive thinking in the consumer, generates its leadership, using the opportunity and advantage of the product, reliability remains at the level of the main psychological sciences and basic questions about psychological information.
Key words: advertising, psychological influence, production, methods, receptions, efficiency of advertising.

References

  1. Pro reklamu : zakon Ukrainy vid 03.07.1996 №271/96-VR zi zminamy [Elektronnyi resurs] / Verkhovna Rada Ukrainy. – Rezhym dostupu : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-%D0%B2%D1%80#n12
  2. Riabchyk A.V. Metody psykholohichnoho vplyvu v reklami [Elektronnyi resurs] / A.V. Riabchyk // Efektyvna ekonomika. – 2018. – № 11. – Rezhym dostupu : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2018/94.pdf
  3. Antonova Z.O. Psykholohichni osoblyvosti vplyvu reklamy na spozhyvacha / Z.O. Antonova // Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. – 2014. – Vyp. 1. – S. 149–153.
  4. Psykholohiia reklamy : navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. / [O.V. Zazymko, M.S. Korolchuk, V.M. Korolchuk ta in.]. – Kyiv : Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, 2016. – 384 s.
  5. Suhestyvni tekhnolohii manipuliatyvnoho vplyvu : navch. posib. / [V.M. Petryk, M.M. Prysiazhniuk, L.F. Kompantseva, Ye.D. Skulysh, O.D. Boiko, V.V. Ostroukhov] ; za zah. red. Ye.D.Skulysha. – 2-e vyd. – K. : ZAT «VIPOL», 2011. – 248 s.
  6. Svatiuk O.R. Upravlinskyi vplyv na pidvyshchennia uspishnosti reklamy / O.R. Svatiuk // Stalyi rozvytok ekonomiky. – 2013. – № 2. – S. 282–287.
  7. Dibrova T.H. Reklamnyi menedzhment: teoriia i praktyka : pidruchnyk / T.H. Dibrova, S.O. Solntsev, K.V. Bazherina. – Kyiv : KPI im. Ihoria Sikorskoho, Vyd-vo «Politekhnika», 2018. – 300 s.

Post Author: npetliaks

Translate