Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЗРОБКА СТАРТАП-ПРОЄКТУ ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ, МЕНЕДЖМЕНТУ ТА ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ

STARTUP PROJECT DEVELOPMENT AS A BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF INTELLECTUAL CAPITAL, MANAGEMENT AND INCREASING COMPETITIVENESS

Сторінки: 187-193. Номер: №6, 2020 (288)

Автори:
Гарафонова О. І., Лазаренко Ю. О.
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Маргасова В. Г.
НУ «Чернігівська політехніка»
Ященко І. В.
«Київський університет культури»

Garafonova O., Lazarenko Y.
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
Marhasova V.
Chernihiv Polytechnic National University
YashcHenko I.
Kyiv University of Culture

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-31
Надійшла / Paper received : 09.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021

Анотація мовою оригіналу

У статті представлено теоретико-методичний підхід до оцінювання розвитку інтелектуального капіталу, менеджменту за рахунок розробки стартап-проєктів. Сформоване інституційно-аналітичне підґрунтя є основою підвищення конкуретноспроможності та менежменту. Особливістю ефективної реалізації стартап-проєкту є потреба у дуже високому інтелектуальному й професійному рівні підприємців та менеджерів. Їх знання і досвід мають лежати на перетині фундаментальної і прикладної наук, інноваційного менеджменту, знань високотехнологічних виробництв.
Ключові слова: стартап, стартап-проєкт, інтелектуальний капітал, менеджмент розвитку.

Розширена анотація англійською мовою

The situation of variability, uncertainty, complexity and ambiguity of the environment requires companies to use a creative approach to business design and management. The ability to adapt, organizational flexibility and maneuverability of businesses is provided by a creative approach to their design and innovative development of these systems.
In the current situation, companies must look for radically new approaches to business design and management practices that correspond to the state of their environment. It is through the innovative and creative approach that the constant competitive advantages of enterprises are formed.
From the author’s point of view, a project is a plan limited in time and resources, the purpose of which is to create a unique result. The time constraint implies that the project must have a fixed beginning and a fixed end. The end comes when the goals of the project are achieved, or when it becomes clear that the goals will not or cannot be achieved, or when the need for the project is gone and it is stopped. Time constraint means short-term; many projects can take several years. Time frames, as a rule, do not belong to the product, service or result created during the project. Most projects are carried out to achieve a sustainable, lasting result. Uniqueness means that a product or service has characteristic differences from all similar products or services. The presence of repetitive elements does not change the fundamental property of the uniqueness of the project. Uniqueness is an essential feature of the project, ie the implementation of routine tasks can not be the subject of the project. This does not mean that there should be no duplicate elements in the project.
The article presents a theoretical and methodological approach to assessing the development of intellectual capital, management through the development of startup projects. The formed institutional-analytical basis is the basis for increasing competitiveness and management. A feature of the effective implementation of a startup project is the need for a very high intellectual and professional level of entrepreneurs and managers. Their knowledge and experience should lie at the intersection of basic and applied sciences, innovation management, knowledge of high-tech industries.
Key words: startup, startup project, intellectual capital, development management.

Rеfеrеnсеs

  1. Blank S. Startap: nastolnaya kniga osnovatelya / S. Blank, B. Dorf.– M. : Alpina Pablisher, 2013. – 616 s.
  2. Ris E. Biznes s nulya. Metod LeanStartup dlya bystrogo testirovaniya idej i vybora biznes-modeli / E. Ris. – M. : Al- pina Pablisher, 2012. – 254 s.
  3. Ponomarev D. Kak primenit podhod LIN k deyatel- nosti startap-kompanii [Elektronnij resurs] / D. Ponomarev. – Rezhim dostupu : http://leanvector.ru/stati/77-start-up-na-principahlean
  4. Rainer L. The vital role of business processes for a business model: the case of a startup company / L. Rainer, L. Malinauskaite, I. Marinova // Problems and Perspectives in Management. –2014. – Vol. 12, No. 4. – P. 213–220.
  5. Startups & high-growth businesses [Elektronnij re- surs] / The U.S. Small Business Administration. SBA.gov. – Rezhim dostupu : www.sba.gov
  6. Graham P. Startupe quals growth [Elektronnij resurs] / P. Graham. – Rezhim dostupu : http://www.paulgraham.com/ growth.html
  7. Evsejchev A. I. Osnovy startap menedzhmenta [Elek- tronnij resurs] / A. I. Evsejchev. – Rezhim dostupu : http://www. tstu.ru/book/elib3/mm/2014/Evseychev/
  8. Zeldovich B. Z. Chto takoe «Startapy»? Pochemu k nim nablyudaetsya povyshennyj interes/ B. Z. Zeldovich, A. A. Deminova // Vestnik MGUP. 2016. №2. [Elektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa:http://cyberleninka.ru/article/n/chto-takoe-startapy-pochemu-k-nim-nablyudaetsya-povyshennyy-interes
  9. Petrenko V.A. Metodologii upravleniya startap-proyektami/ V. A. Petrenko, N. G. Demyanenko, A. A. Kryukova // Problemy ekonomiki i menedzhmenta. 2017. №1 (65) [Elektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa: http://cyberleninka.ru/article/n/metodologii-upravleniya-startap-proektami
  10. Blank S. Chetyre shaga k ozareniyu: Strategii sozdaniya uspeshnyh startapov/S. Blank: ALPINA PABLIShER; Moskva; 2014 – 600 s. [Elektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa: http://mega-eworld.com/upload/iblock/7ba/pdf_mobilnaya_versiya_bk_2302_chetyre_shaga_k_ozareniyu_strategii_sozdaniya_uspeshnyh_startapov_stiv_blankbook.a6.pdf
  11. Tarasyuk L. S. Kreativnist yak fenomen lyudskogo buttya v kulturi: avtoref. dis. … kand. filos. nauk : 26.00.01 / L. S. Tarasyuk ; Nac. ped. un-t im. M.P. Dragomanova. — K., 2011. — 16 s.
  12. Cheslavskij O. Osnovnye biznes-modeli monetizacii startapa [Elektronnyj resurs] / O. Cheslavskij // NewsOne [Informacionno-analiticheskij sajt]. — Rezhim dostupa: http://newsone.ws/technology/osnovnye-biznes-modeli-monetizatsii-staratapa-08-05-2015.
  13. Osnovy postroeniya biznes-modelej [Elektronnyj resurs] // Business Analysisin Russia [Baza znanij po biznes-analizu]. — Rezhim dostupa: http://iiba.ru/business-model-design.
  14. Chto takoe biznes-model: kakie biznes-modeli sushestvuyut v Internete[Elektronnyj resurs] // LPgenerator [Sajt kompanii]. —Rezhim dostupa: http://lpgenerator.ru/blog/ 2015/05/18/chto-takoe-biznes-model-kakie-biznes-modeli-sushestvuyut-v-internete.
  15. Bennett N., Lemoine G.J. (2014) What VUCA Really Means for You? // Harvard Business Review. Vol. 92. № 1/2. P. 27–35. [Electronic resource]. – Mode of access: https://hbr.org/2014/01/what-vuca-really-means-for-you
  16. Klejton E. Tehnologicheskie dorozhnye karty: instrumenty dlya razvitiya/Ye. Klejton // Forsajt. 2008. №3. [Elektronnyj resurs]. – Rezhim dostupa:http://cyberleninka.ru/article/n/tehnologicheskie-dorozhnye-karty-instrumenty-dlya-razvitiya (data obrasheniya: 21.08.2017)
  17. Fedec I. Navisho Niderlandam investuvati v Ukrayinu/ I. Fedec ta D. Naumenko [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu: http://www.eurointegration.com.ua/articles/2016/04/4/7047232/
  18. Shkolin A. TOP-20 rynochnyh nish s naibolshimi perspektivami zarabotka v blizhajshie 5–10 let // URL: https://inventure.com.ua/news/world/20_rynochnyh_nish_v_kotoryh_mozhno_zarabotat_v_blizhajshie_510_let#sthash.uEiFHB7Y.dpuf.

Post Author: npetliaks

Translate