ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ НАФТОГАЗОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF CORPORATE CULTURE OF OIL AND GAS ENTERPRISES
Сторінки: 120-124. Номер: №6, 2020 (288)
Автори:
Кінаш І. П., Станьковська І. М.
Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
Kinash I., Stankovska I.
Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-18
Надійшла / Paper received : 11.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021
Анотація мовою оригіналу
У статті розкрито особливості розвитку корпоративної культури на підприємствах нафтогазової промисловості. Здійснено теоретичний аналіз сутності корпоративної культури. Запропоновано поняття «корпоративна культура». Акцентовано на сучасних принципах корпоративної культури, які мають місце на підприємствах. Узагальнено чинники, які стримують формування та розвиток корпоративної культури. Представлено аргументи на користь використання інструментарію корпоративної культури на підприємствах.
Ключові слова: корпоративна культура, виклики, принципи, стримуючі фактори, ефективність.
Розширена анотація англійською мовою
The article reveals the peculiarities of the development of corporate culture on the enterprises of oil and gas industry. Theoretical analysis of the essence of corporate culture is carried out. The concept of “corporate culture” is proposed as a set of material and spiritual elements that reveal the hidden human potential and unite people in achieving the valuе of the enterprise. The emphasis was made on modern principles of corporate culture that take place in the activities of enterprises.
The factors limiting the formation of corporate culture are generalized. Among them the main factors are: frivolity in the formation of corporate culture and compliance it elements with the codex of corporate culture; neglect of the main elements of corporate culture when choosing a leadership style; ineffective staff assessment; unwillingness of managers and their subordinates to innovate, namely in situations that require adaptation to change.
The general characteristic of a state of corporate culture at the enterprises of group «Naftogaz of Ukraine» is presented. Challenges of enterprises in the context of the emergence of new norms in the energy market, namely energy prices, distribution of the gas transmission system managed by an independent operator, the introduction of the gas market for household consumers have been considered. Methods of their incorporation into enterprise policy the by revision of corporate codex of the enterprises are offered.
It is determined that to ensure the successful operation of enterprises, management must considers not only the external environment, but also internal – needs of employees who encourage them to innovate. The author gives arguments on the use of corporate culture tools in oil and gas companies of Ukraine, which can be considered as a driver of improving their efficiency.
Key words: corporate culture, challenges, principles, restraining factors, efficiency.
References
- Bala O.I., Mukan O.V., Bala R.D. Pryncypy korporatyvnoji kuljtury pidpryjemstv: sutnistj ta vydy. Menedzhment i pidpryjemnyctvo v Ukrajini. 2010. № 682. S. 11–15
- Kopytko M.I. Korporatyvna kuljtura pidpryjemstv: istorija vynyknennja ta sutnistj Prychornomorsjki ekonomichni studiji. 2016. Vyp. 9 (1). S. 86–91.
- Krasovsjka O.Ju. Ghenezys ponjattja «korporatyvna kuljtura pidpryjemstva». Ekonomichnyj visnyk Zaporizjkoji derzhavnoji inzhenernoji akademiji. 2017. Vyp. 6 (1). S. 89–93.
- Synycjka O.I. Korporatyvna kuljtura: typologhizacija, funkciji ta kryteriji zabezpechennja u formuvanni socialjno-trudovykh vidnosyn na rynku praci Ukrajiny. Naukovyj visnyk Khersonsjkogho derzhavnogho universytetu. Serija : Ekonomichni nauky. 2014. Vyp. 5 (3). S. 255–261.
- Korporatyvna kuljtura: Navchaljnyj posibnyk pid zagh.red. Gh.L. Khajeta. K.: Centr navchaljnoji literatury, 2003 r. 403s.
- Semykina M.V. Fenomen korporatyvnoji kuljtury v systemi socialjnykh vazheliv jakisnogho rozvytku trudovogho potencialu URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/88943/25-Semykina.pdf?sequence=1
- Tarasova O.V. Korporatyvna kuljtura jak instrument efektyvnogho menedzhmentu pidpryjemstva. Ekonomika kharchovoji promyslovosti. №3 (19).2013. s. 28–32
- Chernyshova T.O., Nemchenko T.A. Dejaki aspekty korporatyvnoji kuljtury orghanizaciji. Naukovi praci Kirovoghradsjkogho nacionaljnogho tekhnichnogho universytetu. Ekonomichni nauky: zb. nauk. pr., 2010. Vyp. 17. S. 328-330.
- Braun D., Kramer Y. Korporatyvnoe plemja. Chemu antropologh mozhet nauchytj top-menedzhera. M. : Aljpyna Pablysher. 2018. 236 s.
- Gold K. Managing for Success: A comparison of the private and public sectors. Public Administration Review. 1982. Nov.-Dec. P. 568-575.
- Coleman J. Six Components of a Great Corporate Culture. Harvard business review. 2013. № 6.
- Michon C., Stern P. La dynamisation sociale. – P.:Ed. d”) organisation, 1985.
- Batychko Gh. I., Kudlaj V.O. Formuvannja korporatyvnoji kuljtury jak chynnyk pidvyshhennja efektyvnosti dijaljnosti PAT «MK «AZOVSTALJ». Intelekt XXI. 2013. №1-2. S. 29-41. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2013_1-2_6
- Kotova N. I. Vplyv korporatyvnoji kuljtury na motyvaciju efektyvnoji dijaljnosti pracivnykiv pidpryjemstv. Upravlinnja ekonomikoju: teorija ta praktyka. 2013. №21. S. 270-281. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ue_2013_2013_21
- Polyanska, A., Zapukhliak, I., & Oksana, D. Culture of organization in conditions of changes as an ability of efficient transformations: The case of gas transportation companies in Ukraine.Oeconomia Copernicana,10(3), 2019. Р.561-580.
- Zankovskyj A. N. Orghanyzacyonnaja kuljtura. Orghanyzacyonnaja psykhologhyja. M.: Flynta 2003. 647 s.
- Naftoghaz. Korporatyvna etyka URL : https://www.naftogaz.com/www/3/nakweb.nsf/0/CD039B50EA1ACF46C2257E89002F0648?OpenDocument&Expand=2&
- Kodeks korporatyvnogho upravlinnja PAT «Naftokhimik Prykarpattja» URL: https://nnpz.com.ua/images/pdf/Pryntsypy%20kodeks%20korporatyvnogo%20up.pdf