Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МЕТОД ОПТИМІЗАЦІЇ ТИПОКОМПЛЕКТУ СТИЛЮ «FAMILY LOOK» ЗАСОБАМИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ГАРМОНІЇ

METHOD OF OPTIMIZATION OF TYPE-SET IN STYLE “FAMILY LOOK” BY MEANS OF IDENTIFICATION OF HARMONY

Сторінки: 181-185. Номер: №3, 2021 (297)
Автори:
А.Л. СЛАВІНСЬКА, О.П. СИРОТЕНКО
Хмельницький національний університет
АLLA L. SLAVINSKA, ОKSANA P. SYROTENKO
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2021-297-3-181-185
Надійшла / Paper received :  14.05.2021 р
Надрукована / Paper Printed : 30.06.2021 р

Анотація мовою оригіналу

Сформовано номенклатуру принципів ідентифікації образності моделей Family look. Розглянуто  застосування принципу ансамблевості капсули типокомплекту в соціальній функції одягу Family look на засадах ієрархії структури рівнів проєктування. Розроблена верифікаційна база даних визначення гармонійності типокомплекту. Розроблено  типологічний ряд варіантів поєднанння асортиментних одиниць в статево-вікових групах членів сім’ї. Дзеркальне відображення принципу «унісекс» досліджено методом нерівномірного масштабування площ предметів типокомплекту в сітці габаритів виробу за коефіцієнтом пропорційності в статево-вікових групах. Параметри пропорційних відношень площ асортиментних одиниць не суперечать пропорціям контрольних вимірів габаритів конструкції.
Ключові слова: Family look, ансамблевість типокомплекту, типологічний ряд, коефіцієнт пропорційності, ідентифікація гармонії.

Розширена анотація англійською мовою

The relevance of the distribution of clothing, designed in the style of Family look, is the result of the social demand for expressing family values by the consumers. Updating this style requires the introduction of new types of combinations of the system of artistic images and the development of an assortment concept of creating a capsule wardrobe.
The problem of style modernization eliminates such classification features as gender, age, range. The image level of motivation in choosing the range of Family look style is based on the principle of “unisex”, which is due to the condition of the ensemble of the standard items set. The capsule approach to novelty of a family wardrobe provides stylistic balance of subject combinations due to the optimization of qualitative characteristics of a typical set in the Family look style.
On the basis of normative definitions of components of family wardrobe the nomenclature of principles of identification of imagery of Family look models is formed. The application of the principle of ensemble of a capsule of a standard set in social function of clothes of Family look on the bases of hierarchy of structure of designing levels is considered: object, gender and age signs, social group, application of subjects. A typological series of options for combining assortment units in the gender and age groups of family members has been developed. The mirror image of the “unisex” principle has been studied by the method of uneven scaling of the areas of standard kits in the grid of product dimensions by the coefficient of proportionality in gender and age groups. A verification database for determining the harmony of the standard set has been developed, which differentiates the information for the scaling procedure: the appearance of the model, assortment units (top, bottom), models’ area, the coefficient of proportionality. The identification methods of the harmony of the typographic set have been offered: rhythm metrics, dimensional copying of the mirror image, stylistic harmony of subject combinations. Quantitative parameters of proportional ratios of areas of assortment units do not contradict the proportions of control measurements of design dimensions. The proposed technique can be recommended as a basic one in the development of a capsule wardrobe and in determining the items harmony.
Key words: Family look, ensemble of standard set, typological series, coefficient of proportionality, identification of harmony.

References

  1. Slavinska A. Development of the production model of scaling uniformity of the assortment complex clothing Family look / A. Slavinska, O. Syrotenko, V. Mytsa, O. Dombrovska // Vlakna a textile. – 2020. – № 27 (4). – R. 106–117. – Rezhym dostupu : http://vat.ft.tul.cz/2020/4/VaT_2020_4_15.pdf
  2. Family look: trend, kotorыi obъedyniaet [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://blog.shafa.ua/family-look-trend-kotoryiy-obedinyaet.
  3. Odezhda v stile Family Look [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu : https://happywear.ru/blog/odezhda-v-stile-family-look.
  4. Sagalakova E. 4 varianta, kak odetsya vsej semej v stile family look [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu : https://letidor.ru/moda/4-varianta-kak-odetsya-vsey-semey-v-stile-family-look.htm.
  5. Gavish Y. A qualitative study of mother‐adolescent daughter‐vicarious role model consumption interactions / Y. Gavish, A. Shoham, A. Ruvio // Journal of Consumer Marketing. – 2010. – № 27(1). – R. 43–56. – Rezhym dostupu : https://doi.org/10.1108/07363761011012949.
  6. Medvediev Yu. Psykholohiia koloru / Yu. Medvediev // Lehka promyslovist. – 2007. – № 4. – S. 27-28.
  7. Kuleshova S.H. Rozrobka metodu kompiuternoi vizualizatsii zovnishnoho vyhliadu spozhyvacha [Elektronnyi resurs] / S.H. Kuleshova, A.L. Slavinska // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Tekhnichni nauky. – 2014. – № 2. – S. 95–102. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_tekh_2014_2_20.
  8. Slavinska A.L. Dyzain-prohrama identyfikatsii konstruktyvno-tekhnolohichnykh moduliv vyrobiv u strukturi tekhnolohichnoho protsesu [Elektronnyi resurs] / A. L. Slavinska // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Tekhnichni nauky. – 2015. – № 5. – S. 134–140. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_tekh_2015_5_27
  9. Malynska A.M. Rozrobka kolektsii odiahu : navchalnyi posibnyk / A.M. Malynska, K.L. Pashkevych, M.R. Smyrnova, O.V. Kolosnichenko. – K. : PP «NVTs«Profi», 2014. – 140 s.
  10. Slavinska A.L. Lohistychna koordynatsiia informatsiinykh potokiv serii modelei shveinykh vyrobiv [Elektronnyi resurs] / A.L. Slavinska // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Tekhnichni nauky. – 2015. – № 6. – S. 100–107. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchnu_tekh_2015_6_23.

Post Author: npetliaks

Translate