Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СУЧАСНІ МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ПОСЛУГ

MODERN METHODS FOR ASSESSING THE LEVEL OF COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES IN THE SERVICE SPHERE

Сторінки: 210-213. Номер: №5, Том 1, 2021 (298)

Автори:
ДРАЖНИЦЯ С. А.
ORCID: 0000-0001-5390-1054
e-mail: sergiyd76@gmail.com
ДРАЖНИЦЯ О. С.
e-mail: sergiyd76@gmail.com
Хмельницький національний університет

Serhii Drazhnytsia,
Oleh Drazhnytsia
Khmelnytsky National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(1)-36
Надійшла / Paper received : 02.09.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     У даній статті автори конкретизують зміст конкурентоспроможності підприємств сфери послуг, фактори впливу на неї та послідовність оцінки рівня конкурентоспроможності. Основними етапами оцінювання рівня конкурентоспроможності підприємств сфери послуг є вибір підприємств-конкурентів для порівняння, збір необхідної інформації про конкурентів, розробка системи оцінювання показників, розрахунок одиничних показників конкурентоспроможності досліджуваного підприємства та його конкурентів і побудова порівняльних таблиць. Беручи до уваги, що основними факторами ефективної діяльності підприємств сфери послуг є складові їх маркетингового комплексу, автори пропонують визначити основними критеріями оцінювання рівня конкурентоспроможності цих підприємств п’ять показників, в основі яких лежать відомі 4Р, доповнивши їх ще одним фактором – продуктивність. Розглянувши різні підходи до класифікації методів оцінювання конкурентоспроможності, пропонуємо таку, яка дозволить комплексно оцінити об’єкт на кожному етапі дослідження.
     Ключові слова: ефективність, конкурентоспроможність, критерії оцінювання, методи оцінювання конкурентоспроможності.

Розширена анотація англійською мовою

     The main trends in the development of service enterprises are the increase of foreign capital, the formation of new economic ties, the integration of the domestic market of services in European and world markets. At the same time, the positive dynamics of development of the domestic market of services is constantly accompanied by unpredictable changes, primarily related to the economic situation in Ukraine.
The purpose of this study is to form a modern classification of methods for assessing the competitiveness of service enterprises. To achieve this goal, a range of research tasks was determined, including: 1) study of the essence of the efficiency and competitiveness of the activities of enterprises in the service sector, the order and main criteria for their assessment; 2) characteristics of existing methods for assessing the level of competitiveness of enterprises; 3) the formation of a modern classification of methods for assessing the level of competitiveness of enterprises in the service sector. Having studied different approaches to defining the essence of the efficiency and competitiveness of enterprises, the authors give their generalized definition, which defines the essence of the competitiveness of enterprises as a complex integral characteristic of its effective activity. Therefore, evaluating the efficiency of an enterprise, we also evaluate its competitiveness. Based on the above characteristics of existing methods for assessing the level of competitiveness of service enterprises, the authors propose a modern classification of these methods, which is based on the assertion that assessing the competitiveness of an enterprise is a sequential process that begins with assessing the market and the competitive environment, smoothly moving on to analyzing the position of the enterprise. among competitors, and ending with the evaluation of the product (service) itself.
     Keywords: efficiency, competitiveness, assessment criteria, methods for assessing competitiveness.

References

  1. Androsova T.V. Konkurentsiia yak ekonomichna katehoriia rynkovoho hospodariuvannia / T.V. Androsova, O.Iu. Liashenko // Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh. – 2011. – Vyp. 1. S. 17–26. – URL : http://nbuv.gov.ua/jpdf/esprstp_2011_1_5.pdf
  2. Horodetskyi M.Ia. Analitychne otsiniuvannia upravlinnia konkurentospromozhnistiu avtoservisnykh pidpryiemstv Ukrainy / M.Ia. Horodetskyi // Instytut bukhhalterskoho obliku, kontrol ta analiz v umovakh hlobalizatsii. – 2019. – Vypusk 3-4. – S. 54–67.
  3. Havryliuk S.P. Konkurentospromozhnist pidpryiemstv u sferi turystychnoho biznesu : navch. posib. / S.P. Havryliuk. – Kyiv : KNTEU, 2006. – 180 c.
  4. Drazhnytsia S.A. Tsina efektyvnosti komertsiinoi diialnosti torhovelnoho pidpryiemstva / S.A. Drazhnytsia // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. – 2018. – № 3. Tom 2. – S. 220–224.
  5. Matiukh S.A. Doslidzhennia suchasnykh metodiv otsinky efektyvnosti diialnosti orhanizatsii / S. A. Matiukh // Ekonomichnyi analiz. – 2014. – T. 15, № 3. – S. 79–85. – URL : https://www.econa.org.ua

 

Post Author: npetliaks

Translate