Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ КАРАНТИНУ ТА РОЗПОВСЮДЖЕННЯ COVID-19

FEATURES OF EFFECTIVE MANAGEMENT OF SOCIAL RESPONSIBILITY OF TRADE ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF QUARANTINE AND COVID-19 SPREAD

Сторінки: 7-14. Номер: №5, Том 2, 2021

Автори:

ГАРАФОНОВА О. І.
ORCID ID: 0000-0002-4740-7057
e-mail: ogarafonova@ukr.net
БІЛОУС А. Р.
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
ЯЩЕНКО І. В.
Київський університет культури
МАРГАСОВА О. Д.
Національний університет «Чернігівська політехніка»
ДИХНИЧ Л. П.
ORCID ID: 0000-0003-1778-7551
e-mail: abiturient_knukim@ukr.net
Київський національний університет культури і мистецтв

OLGA GARAFONOVA,
ANNA BILOUS
SHEE «Kyiv national economic university named after Vadym Hetman»
Inna YASHCHENKO
Kyiv University of Culture
Olha Marhasova
National University «Chernihiv Polytechnic»
Liudmyla DYKHNYCH
Kyiv National University of Culture and Arts

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-1
Надійшла / Paper received : 23.07.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

    Стаття присвячена складовим ефективного менеджменту соціальної відповідальності бізнесу під час карантину та розповсюдження Covid-19. Стаття надає визначення явищу корпоративної соціальної відповідальності, наголошує на його важливості під час пандемії. У статті проаналізовано та зазначено статистичні дані, пов’язані з поширенням Covid-19, наведено зарубіжний та вітчизняний досвід торгових підприємств щодо поширення принципів соціальної відповідальності бізнесу, наведені основні елементи та складнощі дистанційної роботи, представленні графіки для кращого розуміння матеріалу. Разом з тим, ідентифіковано особливості менеджменту, орієнтованого на якісне та результате управляння соціальною відповідальністю підприємства, застосованого як до суспільства в цілому (партнерів, населення), так і для  усього персоналу підприємства під час карантину, зазначено фактори, на які слід звернути увагу менеджерові при керуванні робочим процесом.

     Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, КСВ, благодійність, Covid-19, карантин, дистанційний робочий процес, ефективний менеджмент.

Розширена анотація англійською мовою

    Covering all continents and countries, for two years in a row, the problem of COVID-19 remains one of the largest in the world, despite active opposition to the spread of the virus. Its influence extends not only to individuals but also to the entire population, especially to the business sector of different countries, and the scale is gaining momentum. Businesses go bankrupt and people close, people lose their jobs, and others have to adapt quickly to new demands from management or government agencies for fear of losing their jobs or wages. At this time, the number one priority remains the safety of life and health of the population. Despite the daily coverage of the COVID-19 pandemic on all continents, this is the best time to work together (following the methods of social distance and the recommendations of health workers) to save the people and the economy. In today’s world, businesses must not only strive for high financial performance, but also benefit society and the well-being of stakeholders: partners, families, employees, customers and the community. In addition, the important task of management is to identify and outline a list of aspects that will help in the remote work process for both the manager and his subordinates to effectively perform their job functions and responsibilities.

The article is devoted to the components of effective management of corporate social responsibility during the quarantine and Covid-19 spread. The article defines the phenomenon of corporate social responsibility, emphasizes its importance during the pandemic. The article analyzes and provides statistics related to the spread of Covid-19, presents foreign and domestic experience of trade enterprises in disseminating the principles of corporate social responsibility, presents main elements and difficulties of remote work, provide graphs for better information understanding. Furthermore, it identifies the features of management that focuses on the concept of social responsibility of the enterprise, applied to the employees and society as a whole during quarantine, identifies the factors that managers should pay attention to while managing workers process.

      Key words: corporate social responsibility, CSR, charity, Covid-19, quarantine, remote working process, effective management.

References

  1. Okhrimenko O.O., Ivanova T.V. Sotsialna vidpovidalnist. – Navch. posib. – Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». – 2015. –180 s. – URL: http://ied.kpi.ua/wp-content/uploads/2015/10/Socialna-vidpovidalnist.pdf. (data zvernennia 20.07.2021)
  2. Husieva O.Iu., Voskoboieva O.V., Khlevytska T.B. Sotsialna vidpovidalnist biznesu: navchalnyi posibnyk. Kyiv. Derzhavnyi universytet telekomunikatsii, 2020. 222 s. – URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/l_2168_88978048.pdf. (data zvernennia 20.07.2021)
  3. MOZ Ukrainy – URL: https://moz.gov.ua/article/news/use-pro-vakcini-vid-covid-19-v-ukraini-astrazeneca. (data zvernennia 20.07.2021)
  4. UKRAINA: vplyv COVID-19 na ekonomiku i suspilstvo. // DEPARTAMENT STRATEHIChNOHO PLANUVANNIa TA MAKROEKONOMIChNOHO PROHNOZUVANNIa. – №52. – S. 50 – URL: file:///C:/Users/%D0%90%D0%BD%D0%BD%D0%B0/Downloads/Concensus_2020_ukr_52_Aug.pdf. (data zvernennia 20.07.2021)
  5. INSIDE H&M. – 2020. – URL: https://www2.hm.com/no_no/life/culture/inside-h-m/supporting-communities-during-covid-19.html. (data zvernennia 20.07.2021)
  6. Bacardi – Coronavirus (COVID-19) Response // U.S. Chamber of Commerce. – 2020. – URL: https://www.uschamberfoundation.org/aid-event/corporate-aid-tracker-covid-19-business-action/bacardi-coronavirus-covid-19-response. (data zvernennia 20.07.2021)
  7. We Are All In This Together. – 2020. – URL: https://www.gm.com/coronavirus. (data zvernennia 20.10.2021)
  8. LVMH and its Maisons engaged in fight against coronavirus in France. – 2020. – URL: https://www.lvmh.com/news-documents/news/lvmh-and-its-maisons-engaged-in-fight-against-coronavirus-in-france/. (data zvernennia 20.07.2021)
  9. Mazzoni M. 15 Companies Retooling Their Operations to Fight COVID-19 / Mary Mazzoni // TriplePundit. – 2020. – URL: https://www.triplepundit.com/story/2020/companies-retooling-operations-covid-19/88921. (data zvernennia 20.07.2021)
  10. Kompaniia Vodafone Ukraina pratsiuie v rezhymi karantynu. – 2020. – URL: https://grc.ua/interview/26716. (data zvernennia 20.07.2021)
  11. Telekom na karantyni. Yak Kyivstar obsluhovuie kliientiv i motyvuie spivrobitnykiv. – 2020. – URL: https://grc.ua/interview/26729. (data zvernennia 20.07.2021)
  12. Iak lifecell pratsiuie z domu pid chas karantynu. – 2020. – URL: https://grc.ua/interview/26721. (data zvernennia 20.10.2021)
  13. Vyzovy karantina dlya TEDIS Ukraine: adaptaciya k izmeneniyam s zabotoj o sotrudnikah. – 2020. – URL: https://grc.ua/interview/26870. (data zvernennya 20.07.2021)
  14. Merezha «Sіl’po» pridbala 1 000 000 naborіv reagentіv dlya testuvannya na koronavіrus. – 2020. – URL: https://silpo.ua/about/press-center/press-releases/merezha-silpo-pridbala-br-1-000-000-naboriv-reagentiv-dlya-testuvannya-na-koronavirus. (data zvernennya 20.07.2021)
  15. “Epicentr” vydelil 150 mln grn na bor’bu s koronavirusa // Ekonomicheskaya pravda. – 2020. – URL: https://www.epravda.com.ua/rus/publications/2020/03/27/658610/. (data zvernennya 20.07.2021)
  16. 50 dniv pospil spivrobitnyky ta pidpryiemstva Hrupy DTEK pratsiuiut v umovakh karantynu – 2020. URL: https://dtek.com/media-center/news/for-50-consecutive-days-dtek-group-employees-and-enterprises-operate-in-quarantine-conditions/. (data zvernennia 20.07.2021)
  17. 100 naibilshykh pryvatnykh kompanii Ukrainy // Forbes. – 2020. – URL: https://forbes.ua/ratings/100-naybilshikh-privatnikh-kompaniy-ukraini-02112020-408. (data zvernennia 20.07.2021)
  18. Kadry na karantyni: yak ne zupynyty robotu ahropidpryiemstv v umovakh pandemii – 2020. URL: https://agravery.com/uk/posts/show/kadri-na-karantini-ak-ne-zupiniti-robotu-agropidpriemstv-v-umovah-pandemii. (data zvernennia 20.07.2021)
  19. Biznes pro Biznes v umovakh karantynu – 2020. URL: https://sme.gov.ua/biznes-pro-biznes/.(data zvernennia 20.07.2021)
  20. Iak ukrainski kompanii adaptuiutsia do “karantynnykh” realii – 2020. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3033384-lise-4-kompanij-v-ukraini-ne-pereveli-pracivnikiv-na-distancijnu-robotu.html. (data zvernennia 20.07.2021)
  21. Pentland A. The New Science of Building Great Teams // the Magazine. – 2012. URL: https://hbr.org/2012/04/the-new-science-of-building-great-teams. (data zvernennia 20.07.2021)
  22. Nikulicheva O. Kontseptsiia antykryzovoho upravlinnia personalom v umovakh orhaniztsiinykh zmin. URL: https://www.ebskiev.com/uk/kontseptsiya-antikrizovogo-upravlinnya-personalom-v-umovah-organizatsijnih-zmin/. (data zvernennia 20.07.2021)

Post Author: Кравчик Юрій

Translate