Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

РОЗРОБКА СТРАТЕГІЇ КОНКУРЕНЦІЇ МОЛОКОПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ

DEVELOPMENT OF COMPETITION STRATEGY OF DAIRY ENTERPRISESS

Сторінки: 56-62. Номер: №5, Том 2, 2021 (298)

Автори:
СОКИРНИК І. В.
ORСID ID: 0000-0002-2453-247X
e-mail: sokirnik@ukr.net
РОМАНЮК О. М.
e-mail: romanyk_olena@ukr.net
Хмельницький національний університет

Irina SOKYRNYK, Olena ROMANYUK
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-9
Надійшла / Paper received : 02.09.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

      В роботі розглядаються питання формування стратегії конкуренції, що є складовою системи стратегічного управління. Зазначено, що результатом стратегічного управління молокопереробного підприємства є система стратегій , система стратегічних змін та стратегічний потенціал підприємства для їх реалізації. Обґрунтовано необхідність розробки стратегії конкуренції молокопереробних підприємств. Наведено характеристику факторів зовнішнього середовища, та визначено їх стратегічний вплив на вибір стратегії конкуренції підприємства. Складові стратегії конкуренції формуються з урахуванням двох груп стратегічних цілей підприємства: щодо постачальників сировини та стосовно продукції підприємства ,її просування на ринку. Саме можливість конкурувати за джерела постачання сировини обумовлює зміст складової стратегії конкуренції на ринку збуту. Запропоновано алгоритм розробки стратегії конкуренції.

Ключові слова: стратегічне управління, стратегія конкуренції, чинники формування стратегії конкуренції, зміни, молокопереробні підприємства

Розширена анотація англійською мовою

     The purpose of the article is to generalize scientific approaches to the essence of competition strategy and determine the main features of its formation by dairy enterprises.

The paper considers the development of competition strategy, which is part of the strategic management system. It is noted that the result of strategic management of the dairy enterprise is a system of strategies, a system of strategic changes and strategic potential for their implementation. The theoretical aspects of the competition strategy are analyzed and it is determined that its components for the dairy enterprise are the competition strategy in the resource market and the competition strategy in the markets. Components of competition strategy are formed taking into account two groups of strategic goals of the enterprise: regarding raw material suppliers and strategic goals related to the company’s products and market promotion. Each of these components contains strategic decisions and changes for their implementation in relation to support of strengthening, creating and developing competitive advantages. Given that competition in the raw materials market is characterized by a limited number of entities – suppliers of quality raw materials, the authors believe that the ability to compete for sources of raw materials determines the content of the competition strategy in terms of prices, product range, methods of competition in the market. Characteristics of environmental factors are given, and their strategic influence on the choice of competition strategy of the enterprise is determined. An algorithm for developing a competition strategy is proposed.

For effective manage the implementation of competition strategy, the enterprise must respond flexibly and proactively to external opportunities and threats. It is also advisable to apply the decomposition of management decisions from the level of competition strategy to the level of the portfolio of strategic change.

Key words: strategic management, competition strategy, factors of competition strategy formation, changes, dairy enterprises.

References

Porter M. Konkurentnaia stratehyia: metodyka analyza otraslei y konkurentov / M. Porter.; [per. s anhl.  M. Alpyna]. – Buks, 2005. – 234 s.

  1. Ansoff Y. Stratehycheskoe upravlenye.; [sokr.per. s anhl]. / pod nauch.red. L.Y. Evenko.– M: Ýkonomyka, 1989. – 519 s.
  2. Brandenburher A. Coopetition. Konkurentnoe sotrudnychestvo v byznese.; [per. s anhl.] / A. Brandenburher., B. Neilbaff. – M. : Omeha-L, 2012. – 352 s.
  3. Buaron R. Stratehyy novoi yhrû. Kak prevzoity konkurentov/ R.Buaron [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://vestnikmckinsey.ru/strategic-planning/kak-prevzojti-konkurentov.
  4. Kotler F. Marketynh-Menedzhment. Ýkspress-kurs.2-e yzd./ [per. s anhl.] / pod red. S.H. Bozhuk. – SPb.: Pyter, 2006. – 464 s.
  5. Pertersen V. Stratehyia kak obuchenye: novûi vzghliad na protsess sozdanyia tsennosty y borbû za konkurentnoe preymushchestvo; [per s anhl.] / Y. Okunkova.., V. Pertersen. – M.: Alpyna Pablysher. – 2020 . – 206 s.
  6. Prakhalad K. K., Ramasvami. V. Maibutnie konkurentsii: tvorennia unikalnoi tsinnosti spilno z kliientamy : [per. c anhl.] / M. Stavytskoho., Kyiv : Knyzhkove vydavnytstvo Oleksiia Kapusty,  – 2005. – 258 s.
  7. OShonessy Dzh. Konkurentnûi marketynh. stratehycheskyi podkhod / Dzh.O Shonessy [per. s anhl.] / pod red. D. O. Yampolskoi. – S.Pb. : Pyter, – 2001.
  8. Vovchok S.V. Upravlinnia konkurentnym rozvytkom molokopererobnykh pidpryiemstv: monohrafiia. Sumy.SNAU. – 2020. – 324 s.
  9. Dedzhula V.V., Yepifanova I.Iu., Dziubko M.Iu. Otsiniuvannia ryzyku stratehii rozvytku pidpryiemstv molochnoi haluzi. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. – Mukachevskyi derzhavnyi universytet. Vyp.13. – 2017. – 428-434 s.
  10. Kosar N.S., Kuzo N.Ie., Bilyk I.I. Stratehii rozvytku molokopererobnykh pidpryiemstv Ukrainy v suchasnykh umovakh // Ahrosvit, – 2016,¹4, – s.14-20.
  11. Kubrak N.L. Konkurentni perevahy vyrobnykiv na rynku molokoproduktiv Ukrainy. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Vyp.¹31.2018, – s.90-96.
  12. Lutsiv O.R. Konkurentna stratehiia pidpryiemstva v umovakh nevy¬znachenosti (na prykladi molokopererobnoi haluzi): avtoref. dys. kand. ekon. nauk: spets. 08.00.04 «Ekonomika ta uprav¬linnia pidpryiemstvamy (kharchova promyslovist)». Kyiv, – 2011. – 23 s.
  13. Maslak O.M., Samilyk M.M., Vovchok S.V. Perspektyvy rozvytku rehionalnoho rynku moloka ta molochnoi produktsii Sumskoi oblasti. Rehionalna ekonomika. – 2020.¹12. – 57-65s.
  14. Mykhailenko O.V., Skomorokhova S.Iu., Chava K.R. Pidvyshchennia konkurentospromozhnosti molochnoi produktsii v Ukraini. Ekonomika i upravlinnia pidpryiemstvamy. – 2018. Vyp.29,s.16-20.
  15. Moshkovska O.A. Analiz suchasnoho stanu moloko produktovoho pid kompleksu Ukrainy, problemy yoho rozvytku ta shliakhiv yikh vyrishennia Ahrosvit,¹19, – 2019, – s.16-23.
  16. Mudrak R.P. Hospodarska diialnist pidpryiemstv molokopererobnoi haluzi kharchovoi promyslovosti Ukrainy Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky, – 2020,T.5,¹1, – 388-394 s.
  17. Pietukhova O.M. Investytsiine zabezpechennia rozvytku molokopererobnykh pidpryiemstv / O.M. Pietukhova –  [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu:  http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2016/2016_1/5.pdf .
  18. Sotni I.M., Mazin Yu.Iu., Suprun O.V. Formuvannia stratehii stiikoho ekonomichnoho rozvytku molokopererobnoho pidpryiemstva – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/46097/1/Sotnyk_Mazin_%20Suprun.pdf.
  19. Usykova O.M. Kontseptsiia konkurentnoho stratehichnoho vyboru ta analiz rozvytku molokopererobnykh pidpryiemstv Ukrainy. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. Skhidna Yevropa, ekonomika, biznes ta upravlinnia.Vyp.2(19). – 2019. – S.198-204 – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: www.easterneurope-ebm.in.ua .
  20. Fedulova I. Rynok molochnoi produktsii Ukrainy: mozhlyvosti ta zahrozy. Tovary i rynky. – 2018. ¹ 1. S. 15–28.
  21. Osovska H.V., Barbarich. T.M. Formuvannia stratehii konkurentsii pidpryiemstv/ H.V.Osovskaiu., T.M.Barbarich. // Ekonomika APK. – 2010. – ¹ 21 – S.32-35.
  22. Lazorenko T.V., Solosich S.O. Koopetytsiia yak suchasnyi pidkhid do stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom/ T.V.Lazorenko., S.O.Solosich., – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://psae-jrnl.nau.in.ua/journal/6_68_2018_ukr/15.pdf .
  23. Shvindina H.O. Innovatsii u rozvytku stratehichnoho menedzhmentu: vid konkurentsii do koopetytsii/ H. O. Shvindina. //Marketynh i menedzhment innovatsii. – 2017 . –  ¹ 1. –  C. 180–192.
  24. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Ofitsiinyi sait. – [Elektronnyi resurs]- Rezhym dostupu: http://www.ukrstat.gov.ua/ ( Data zvernennia 20.10.2021).
  25. Analityka rynku moloka. – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://milkua.info/uk/post/section/analitics.
  26. Tendentsii rozvytku molochnoi haluzi. Pidsumky 1 pivrichchia 2021. Infagro. Ofitsiinyi sait. – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: https://infagro.com.ua/import-molokoproduktov-v-ukrainu-prodolzhaet-rasti/.
  27. Molochna haluz na mezhi kolapsu, abo yak zberehty tvarynnytstvo ta zakhystyty vnutrishnii rynok vid ekspansii molochnoho importu? – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: https://agropolit.com/spetsproekty/
  28. Informatsiino-analitychnyi portal pro moloko i molochne skotarstvo. – [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://milkua.info/uk/post/sobrozvivati-virobnictvo-i-buti-uspisnim-treba-mati-bazanna.
  29. Vyrobnytstvo molochnoi produktsii. Visnyk molochnykiv. 2018. ¹ 2(74). – S. 12–17.- [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu:  http://www.ukrmolprom.kiev.ua/.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate