Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРОЦЕСІВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ АКТИВНОСТІ

CONCEPTUAL ANALYSIS OF ENTREPRENEURSHIP DEVELOPMENT PROCESSES

Сторінки: 29-32. Номер: №3, 2020 (282)

Автори:
ГОНТАРЕВА І. В.
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

GONTAREVA І.
І. N. Karazin Kharkiv National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-282-3-6
Надійшла / Paper received : 04.04.2020
Надрукована / Paper Printed : 06.06.2020

Анотація мовою оригіналу

Прийняття рішення щодо початку підприємницької діяльності активізується та спрямовується цілим комплексом індивідуальних стимулів і факторів впливу зовнішнього середовища. Концепція впливу зовнішнього середовища на підприємницьку активність описується моделлю «попит – пропозиція» за методикою GEM, яку в статті модифіковано за рахунок введення фактору інституційної підтримки підприємництва.
Вибір напряму підприємницької діяльності необхідно сприймати як персональний вольовий акт самовизначення. Для опису процесів формування суб’єктивних цільових інтенцій запропоновано застосувати модель Рубікон, яку модифіковано в ході використання у розвитку підприємницької активності.
Ключові слова: підприємницька активність, інтенція, модель Рубікон, бізнес-ідея, стимули, методика GEM.

Розширена анотація англійською мовою

In connection with the growing influence of entrepreneurship on the processes of socio-economic development of society it becomes relevant to study ways for entrepreneurs to recognize business opportunities and form on their basis the idea of their future business.
The purpose of the article is the conceptual analysis and modification of integrated models of the processes of the emergence of intention before the start of entrepreneurial activity and the processes of development of intentions and expectations from entrepreneurial activity. Decision-making on starting a business is intensified and directed by a range of individual incentives and environmental factors. The concept of the impact of the external environment on entrepreneurial activity is described by the model of “supply and demand” according to the GEM methodology, which is modified by introducing the factor of institutional support for entrepreneurship. The choice of entrepreneurial activity as a way to solve personal socio-economic problems must be perceived as a personal volitional act of self-determination. The unique set of interests, expectations and values of a person determines the individuality of the reasons for self-determination and the formation of subjective target intentions. To describe the processes of formation, the Rubicon model is used, which is modified when applied to the development of entrepreneurial activity. Further research proposes confirmation of conceptual analysis by statistical data.
Keywords: entrepreneurial activity, intention, Rubicon model, business idea, incentives, GEM technique.

References

  1. Achtziger, A. & Golwitzer, P.M. (2010). Motivation and Volition in the Course of Action. in Motivation and action / Ed. J. Heckhausen. Cambridge: Univ. Press. p. 275-299.
  2. Ardichvili, A., Cardozo, R. & Ray, S. (2003) A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18, 105-123.
  3. Audretsch, D. B. (2013). The entrepreneurial society & the role of the University. Economia Marche Journal of Applied Economics, Vol. XXXII, No. 2, 6-16.
  4. Beckmann, J., Heckhausen, H. (2018). Motivation as a Function of Expectancy and Incentive. in Motivation and Action / Editors J. Heckhausen, H. Heckhausen. Springer International Publishing AG, 163-220.
  5. Costa, S.F. (2015). Uncovering the business opportunity prototype: Cognitive and learning aspects of entrepreneurial opportunity recognition in higher education. PhD thesis. ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa. 220 p.
  6. Deakins, D. & Freel, M. (2012). Entrepreneurship and Small Firms (UK Higher Education Business Management), 6th UK ed. Edition. London: McGraw-Hill Europ. 448 p.
  7. European Commission. Charter for Small [Electronic resource]. Access mode : https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ 8a4b353a-5d0c-4345-a40d-f11b9fcb3198 (дата звернення: 30.10.2017)
  8. Finkelstein, S., Hambrick, D.C. & Cannella, A. A. (2009). Strategic Leadership: Theory and Research on Executives, Top Management Teams, and Boards. Published to Oxford Scholarship Online: DOI:10.1093/acprof:oso/9780195162073.001.0001
  9. GEM. Global Entrepreneurship Monitor. Executive Report – Babson College. (1999) Kauffman Foundation and London Business School, 126 p.
  10. Krueger, N. F. (2007). What Lies Beneath? The Experiential Essence of Entrepreneurial Thinking. Entrepreneurship: Theory and Practice, 31 (1), 123-139.
  11. Mitchell, R., Busenitz, L. W., Bird, B., Gaglio, C. M. (2007). The Central Question in Entrepreneurial Cognition Research 2007. Entrepreneurship: Theory and Practice, 31(1), 1-27.
  12. Ponomarenko, V., Gontareva, I. (2017). The system of causal connections between entrepreneurial activity and economic development. Economic Annals-ХХІ, № 165(5-6), 4-7.
  13. Sternberg, R. I., Sternberg, K. & Mio, J. (2018). Cognitive psychology: Sixth Edition. Australia, Belmont: Cengage Learning Wadsworth. 658 p.
  14. Weick, K.E. (2000). Making Sense of the Organization. A John Wiley and Sons, Ltd, Publication. 496 p.
  15. Bosma, N. (2013). The Global Entrepreneurship Monitor (GEM) and Its Impact on Entrepreneurship Research, Foundations and Trends® Entrepreneurship, vol 9, № 2, 143-248.
  16. Gontareva, I. V., Shmatko N. M. (2020).Systematization of the factors of development of entrepreneurial activity // Changing Paradigm in Economics & Management System». Volume IIІ / Edited by A. Goel, H. Strokovych. Published by ABS Books, Printed at Trident Enterprise, Delhi, 19-37.

Post Author: npetliaks

Translate