Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОСОБЛИВОСТІ ВИЗНАЧЕННЯ ТА ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА

FEATURES OF DEFINITION AND EVALUATION COMPETITIVENESS OF ENTERPRISE PRODUCTS

Сторінки: 272-279. Номер: №6, Том 1, 2021 (300)

Автори:
БАКАЙ В. Й.
ORCID ID: 0000-0001-5865-227X
e-mail: bakayvit@ukr.net
ЛІННІК Д. В.
e-mail: linnyk@ukr.net
Хмельницький національний університет

Vitalii BAKAY, Daryna LINNIK
Khmelnytskyi National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-42
Надійшла / Paper received : 01.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 07.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      У статті розглянуто підходи до визначення конкуренції як складовою частини конкурентоспроможності підприємства. Прийшли до висновку що конкуренцію слід розглядати через призму економічного процесу взаємодії, взаємозв’язку і боротьби товаровиробників за покупця, збільшення частки ринку з метою отримання прибутку.

Досліджено сутність конкурентоспроможності продукції, визначено основні методи конкурентоспроможності продукції підприємства, які використовуються в практичній діяльності для проведення її оцінювання. Висвітлено найбільш вагомі фактори впливу на конкурентоспроможність продукції.

В роботі представлена структурно-логічна модель оцінювання конкурентоспроможності продукції підприємства, яка дає можливість згідно послідовності робіт правильно визначати конкурентоспроможність продукції з врахуванням його параметрів.

      Ключові слова: конкуренція, конкурентоспроможність підприємства, конкурентоспроможність продукції, методи, оцінка, якість, продукція

Розширена анотація англійською мовою

      The article considers approaches to the definition of competition as part of the competitiveness of the enterprise. The author pays great attention to the position of considering the concept of competition through the prism of three approaches (behavioral, structural and functional) to its interpretation. describes the evolution of views on competition and the competitiveness of the scientific community. It was concluded that competition should be viewed through the prism of the economic process of interaction, interconnection and struggle of producers for the buyer, increasing their market share in order to make a profit.

The essence of product competitiveness, which is based on the following features: comparability, spaciousness, dynamism, objectivity, attributiveness, integrity, taking into account internal and external operating conditions, relevance, system. Product competitiveness is more fully revealed through the system of its indicators. They are a set of criteria for quantifying the level of competitiveness of goods.

The paper presents a structural and logical model for assessing the competitiveness of enterprise products, which allows according to the sequence of works to correctly determine the competitiveness of products taking into account its parameters. The basis for building a system of competitiveness indicators is the analysis of the interaction of needs and goods, during which they are compared, as well as the degree of compliance with each other. Each product is valuable insofar as it can meet the needs of the consumer, so all indicators that characterize the product will use objective and subjective, quantitative and qualitative parameters and indicators that more or less reflect the level of satisfaction.

The main methods of competitiveness of enterprise products, which are used in practice for its evaluation, are determined. The most important factors influencing the competitiveness of products are highlighted.

      Keywords: competition, enterprise competitiveness, product competitiveness, methods, evaluation, quality, products.

References

  1. Azoev, H. L. Konkurentsyia: analyz, stratehyia y praktyka / H. L. Azoev. – M. : Tsentr эkonomyky y marketynha, 1996. – S. 5-6.
  2. Balabanova, L.V. Marketynhove upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: stratehichnyi pidkhid [Tekst] / L. V. Balabanova. – Donetsk : DonDUET, 2006 – 294 s.
  3. Voichak, A.V. Konkurentni perevahy pidpryiemstva: sutnist i klasyfikatsiia / A. V. Voichak, R. V. Kamyshnikov. – Marketynh v Ukraini. – 2005. – № 2. – S. 50–53.
  4. Smyt, A. Yssledovanyia o pryrode y prychynakh bohatstva narodov / A. Y. Smyt. – Moskva: Nauka, 2007. – 572 s.
  5. Fatkhudynova, R.A. Stratehycheskyi menedzhment / R. A. Fatkhudynova. – Moskva: Delo, 2001. – 448 s.
  6. Khaiek, F.A. Doroha k rabstvu / per. s anhl. M. B. Hnedovskoho / F.A. Khaek. – Moskva: Эkonomyka, 1992. – 176 s.
  7. Iudanov, A.Iu. Konkurentsyia: teoryia y praktyka / A. Yu. Yudanov. – Moskva: Vershyna, 2006. – 368 s.
  8. Iurchyshyna, L.I. Analiz kontseptualnykh pidkhodiv do rozuminnia pryrody konkurentsii ta konkurentospromozhnosti / L.I. Yurchyshyna [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://www.investplan.com.ua/pdf/18_2011/11.pdf.
  9. Vinichenko, I.I. Konkurentsiia: sutnist ta kontseptsii doslidzhennia / I.I. Vinichenko [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://www.economy.in.ua/pdf/10_2015/4.pdf.
  10. Iuditskyi, O.L. Pravovi zasady ekonomichnoi konkurentsii yak obiekta derzhavnoho rehuliuvannia / O.L. Yuditskyi [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10yolodr.pdf.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate