Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ СТРУКТУРИ ТА ФУНКЦІЙ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ В ОРГАНАХ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ

WAYS TO OPTIMIZE THE STRUCTURE AND FUNCTIONS OF INFORMATION TECHNOLOGY MANAGEMENT IN PUBLIC AUTHORITIES

Сторінки: 121-125. Номер: №5, Том 2, 2021

Автори:
Єрмоленко О. О.
ORCID: 0000-0002-3599-9016
e-mail: oksana.yermolenko@hneu.net
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Oksana YERMOLENKO
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-19
Надійшла / Paper received : 14.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

     Упровадження систем електронного документообігу в місцевих органах самоврядування надає можливість покращити прийняття управлінських рішень, пришвидшити взаємостосунки між органами влади, здійснити оброблення інформації більш якісним та швидким. На жаль, зараз існує досить багато завдань та перешкод на шляху до ефективного користування системою електронного документообігу в країні, котрі пов’язані, перш  за все, із відсутністю дієвого механізму його упровадження, дотриманням принципів сполучності, налаштуванням системи електронної взаємодії поміж владними органами і місцевими органами самоврядування, відповідністю технологічної та технічної баз сьогоднішнім потребам.

Метою статті є надання рекомендацій щодо шляхів оптимізації структури та функцій управління інформаційними технологіями в органах публічної влади.

У зв’язку з тим, що інформаційно-аналітична практика є вкрай важливим елементом здійснення будь-якої функції державного менеджменту, то в структурному значенні механізм інформаційно-аналітичного забезпечення державного менеджменту необхідно відобразити за головними функціями з числа тих, котрі слідують із сутності управлінської роботи. З огляду на діяльність щодо їх реалізації, слід згуртувати разом функції з координації та організації й функції контролю та аналізу, функцію регулювання щодо її сутності необхідно відтворити у виді зворотного зв’язку. Визначено основні причини, які викликають недоліки інформатизації. Питання розроблення, упровадження та осучаснення інформаційних систем, котре стосується необхідності запровадження технічних умов для деяких процесів можна буде вважати вирішеним, якщо інформація, котра з’являється у інформаційній системі, буде правдивою, сучасною та базуватиметься на системі згрупованих показників здобутку головної цілі. Модернізація інформаційно-аналітичного забезпечення має здійснюватися у напрямку головних пріоритетів модернізації державного та управлінського механізму в цілому.

Для рішення поставленого завдання у роботі надані концептуальні положення механізму інформаційно-аналітичного забезпечення державного управління. Їх виконання зможе забезпечити сукупність методології побудування інформаційних систем, більш глибоко користуватися можливостями інформатизації у встановленні релевантності наслідків інформаційно-аналітичної роботи вимогам споживачів (державних службовців в різних владних органах, зовнішніх споживачів, приміром, населення та бізнесу) і зменшити витрати за рахунок автоматизації оброблення інформації, яка в сумі уособлює собою методологічне підґрунтя механізму виконання Концепції розвитку електронного урядування і Національної програми інформатизації в фрагменті інформаційно-аналітичного забезпечення державного управління.

Перспективи подальших досліджень полягають у розробленні сприятливих умов розвитку наступного етапу впровадження електронного урядування – діджиталізації органів влади та всієї економіки України.

     Ключові слова: інформація, інформаційно-аналітичне забезпечення, електронний документообіг, цифрова трансформація, публічна влада.

Розширена анотація англійською мовою

     The introduction of electronic document management systems in local governments provides an opportunity to improve management decisions, speed up relations between authorities, to process information better and faster. Unfortunately, there are now many tasks and obstacles to the effective use of electronic document management in the country, which are primarily due to the lack of an effective mechanism for its implementation, compliance with the principles of connectivity, setting up electronic interaction between government and local authorities. self-government bodies, compliance of technological and technical bases with today’s needs.

The purpose of the article is to provide recommendations on ways to optimize the structure and functions of information technology management in public authorities.

Due to the fact that information-analytical practice is an extremely important element of any function of public management, in the structural sense, the mechanism of information-analytical support of public management should be reflected in the main functions from among those that follow from the essence of management. Given the activities for their implementation, the functions of coordination and organization and the functions of control and analysis should be brought together, the function of regulation of its essence should be reproduced in the form of feedback. The main reasons that cause the shortcomings of informatization are identified. The issue of development, implementation and modernization of information systems, which requires the introduction of technical conditions for some processes can be considered solved if the information that appears in the information system is true, up-to-date and based on a system of grouped targets. Modernization of information and analytical support should be carried out in the direction of the main priorities of modernization of the state and administrative mechanism in general.

To solve this task, the paper provides conceptual provisions of the mechanism of information and analytical support of public administration. Their implementation will be able to provide a set of methodologies for building information systems, more deeply use the opportunities of informatization in determining the relevance of the consequences of information and analytical work to consumer requirements (civil servants in various governments, external consumers, for example, population and business) and reduce costs by automating information processing, which in total represents the methodological basis of the mechanism for implementing the Concept of e-Government Development and the National Informatization Program in the fragment of information and analytical support of public administration.

Prospects for further research are to develop favorable conditions for the development of the next stage of implementation of e-government – digitalization of government and the entire economy of Ukraine.

     Key words: information, information-analytical support, electronic document circulation, digital transformation, public authority.

References

  1. Press Release COVID is Accelerating Digital Transformation (2020) – Better Governance Required to Avoid Global Disconnect 2020 Edition of Network Readiness Index Report Reveals Most Future-Ready Societies. URL: https:// networkreadinessindex.org/wp-content/uploads/2020/10/NRI-2020-Final-PR-and-Key-Messages-Eng.pdf.
  2. Portulans Institute. Network Readiness Index 2020 (2020). URL: https: // networkreadinessindex.org.
  3. Pro elektronni dokumenty ta elektronnyi dokumentoobih: zakon Ukrainy [On electronic documents and electronic document management: Law of Ukraine]. Dated May 22, 2003. no. 851-IV. Available at: zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-15#Text.
  4. Pohorila, L. P. (2015) Nederzhavni zasoby masovoi informatsii yak instytut hromadianskoho suspilstva (teoretyko-pravovyi aspekt) [Non-state media as an institution of civil society (theoretical and legal aspect)] Abstract of Ph.D. Thesis.; Nats. pedahohichnyi un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv, Ukraine.
  5. Mokhova, Yu. L., Lynova, N. V. (2018) «Information and analytical support of public administration». Publichne upravlinnia ta mytne administruvannia. 2018. No 2 (19). Available at: https: // customs-admin.umsf.in.ua/archive/2018/2/11.pdf.
  6. Chechel, A. O., Khlobystov, Ye. V. (2017) Problemy ta perspektyvy rozvytku derzhavnoho upravlinnia v umovakh reformuvannia [Problems and prospects for the development of public administration in the context of reform]. Vyshcha shkola ekonomiky ta humanitarystyky. Belsko-Biala. Polshcha.
  7. Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku elektronnoho uriaduvannia v Ukraini: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy [On approval of the Concept of e-government development in Ukraine: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine] Dated September 20, 2017. no. 649-р. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/250287124.
  8. Cheslavskyi, O. (2019) Demokratiia uchasti chy doradcha demokratiia – v chomu vidminnist? [What is the difference between participatory democracy or advisory democracy?]. Available at: https: // spilno.org/article/demokratiya-uchasti-ta-doradcha-demokratiya-v-chomu-vidminnist.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate