Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ МОБІЛЬНОГО МАРКЕТИНГУ

MODERN TECHNOLOGIES OF MOBILE MARKETING

Сторінки: 176-184. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
Вовчанська О. М.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8005-345X
olcja-2007@ukr.net
Львівський торговельно-економічний університет
Іванова Л. О.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5125-0630
livanova.lac@gmail.com
Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського

Liliya Ivanova
Lviv State University of Physical Culture of Ivana Boberskogo
Olha Vovchanska
Lviv University of Trade and Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-29
Надійшла / Paper received : 12.12.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      Стаття присвячена дослідженню основних технології та тенденцій мобільного маркетингу, серед яких поширення чат-ботів; соціальна та мобільна комерція; таргетинг за місцем розташування; голосовий пошук; аналітика на основі штучного інтелекту. За результатами маркетингових досліджень, стверджується, що майже 40% користувачів Інтернету у світі вважають за краще взаємодіяти з чат-ботами, а логічним розвитком тренду мобільної комерції стає комерція, яка дозволяє купляти товари/послуги безпосередньо в соціальних мережах. Визначено, що маркетологи використовують таргетинг, щоб охопити цільову аудиторію компанії на основі її поточного місцезнаходження для демонстрації оголошень в режимі реального часу. Маркетингові дослідження показали, що голосовий пошуковий маркетинг буде і надалі актуальним та затребуваним. Показано, що штучний інтелект для великих виробників став важливим засобом збереження та розширення клієнтської бази, а також дозволяє аналізувати поведінку споживачів та їх алгоритми пошуку, дані соціальних медіа та блогів, надає цільовій аудиторії рекомендації по товарах/послугах, комунікує зі споживачами, створює контент. Визначено, що автоматизація маркетингу підвищує ефективність пошуку, допомагає визначити успішність маркетингових кампаній, дозволяє швидко і прицільніше орієнтуватися на цільову аудиторію. Наголошується, що мобільні пристрої зараз є основним омніканальним маркетинговим засобом, а ефективне використання компаніями технологій мобільного маркетингу дозволяє їм швидко вносити корективи у маркетингову діяльність.

      Ключові слова: мобільний маркетинг, технологія, мобільна комерція; комерція в соціальних мережах, чат-бот, таргетинг; голосовий пошук, штучний інтелект, автоматизація маркетингу.

Розширена анотація англійською мовою

       The article studies the main technologies and trends of mobile marketing, including the spread of chatbots; social media and mobile commerce; targeting; voice search; analytics based on artificial intelligence. According to marketing research, it is estimated that almost 40% of Internet users in the world prefer to interact with chatbots. The more companies and consumers use chatbots, the greater is the demand for better chatbot designs, which makes it easier for companies to implement them in their business. As customers spend more and more time on their mobile devices and often choose social networks, the trend of mobile commerce towards social media commerce is quite logical, allowing you to buy goods/services directly on social networks. Using targeting in the companies’ marketing activities will allow all internet users to select the target audience according to certain criteria and promote relevant products/ services. Sending them special offers in the place and at the time when they are most relevant, will increase sales, customer loyalty and brand awareness. Marketing managers use targeting to reach their target audience based on their current location to show ads in real time. Marketing research shows that voice search on mobile devices today is used by 27% of the global audience, 51% use voice search to find information about the product they are interested in. It is predicted that voice search marketing will continue to be relevant and in demand. Artificial intelligence has become an advanced technology of mobile marketing allowing to analyse consumer behavior and search algorithms, social media and blogs. AI helps companies determine how consumers find goods and services, provides target audience recommendations on products/services, communicates with consumers, creates content, reduces staff costs. For large manufacturers artificial intelligence has become an important mean of maintaining and expanding the customer base.  Marketing automation increases search efficiency, helps to determine the success of marketing campaigns, allowing you to target the audience in a quicker and more efficient manner, as well as offer interesting content, reduce costs, save time. Authors emphasized that mobile devices are now the main omnichannel marketing tool, and the effective use of mobile marketing instruments by companies will allow them to adjust marketing activities quickly.

     Keywords: mobile marketing, technology, mobile commerce; commerce on social networks, chatbot, targeting; voice search, artificial intelligence, marketing automation.

References

  1. Kotler F., Kartajaya H., Setiawan I. (2018). Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho. [Marketing 4.0. Moving from Traditional to Digital]. K., KM-BUKS [in Ukrainian].
  2. Bugaev, L. (2012) Mobilnyj marketing: Kak zaryadit svoj biznes v mobilnom mire [Mobile Marketing: How to charge your business in the mobile world]. Moscow: Alpina Pablisher [in Russian].
  3. Kaplan A. (2012). If you love something, let it go mobile: Mobile marketing and mobile social media 4×4 Found, Business Horizons, 55(2), 129–139 . [in English].
  4. Mobilnyi marketynh. Available at: http://www.financialguide.ru/encyclopedia/mobile-marketing (accessed 10 December 2021)
  5. Krum S. (2010) Mobilnyj marketing [Mobile Marketing]. Moscow: Kyu [in Russian].
  6. Majkl A., Solter B. (2007) Mobilnyj marketing. Sozdanie konkurentnogo preimushestva s pomoshyu besprovodnyh tehnologij [Mobile Marketing. Building a Competitive Advantage with Wireless Technologies]. Moscow: Gruppa IDT [in Russian].
  7. Holland G., Bammel Kr. (2006) Mobilnyj marketing [Mobile Marketing]. Moscow: Vershina [in Russian].
  8. Number of smartphone users from 2016 to 2021 (in billions). Available at: https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/ (accessed 10 December 2021)
  9. Mobile marketing trends for 2021. Available at: https://www.gms-worldwide.com/blog/mobile-marketing-trends-for-2021/ (accessed 10 December 2021)
  10. Chelovek vs Chat-bot: Bitva za vremya i dengi. Available at: https://www.gms-worldwide.com/ru/blog/human-assistant-vs-chatbot-battle-for-time-and-money/ (accessed 10 December 2021)
  11. Chatbot market in 2021: Stats, trends, and companies in the growing AI chatbot industry. Available at: https://www.businessinsider.com/chatbot-market-stats-trends (accessed 10 December 2021)
  12. Top AI chatbots for business in 2021: Benefits and platform integrations. Available at: https://www.businessinsider.com/best-ai-chatbots-online-robot-chat (accessed 10 December 2021)
  13. Top 12 Chatbots Trends and Statistics to Follow in 2022. Available at: https://www.revechat.com/blog/chatbots-trends-stats/ (accessed 10 December 2021)
  14. Mobile Share of Global eCommerce is Still Growing. Available at: https://in.pinterest.com/pin/677299231460846725/ (accessed 10 December 2021)
  15. 20 mind blowing mobile ecommerce statistics. Available at: https://www.cellphonedeal.com/blog/20-mind-blowing-mobile-ecommerce-statistics (accessed 10 December 2021)
  16. Average US Time Spent with Mobile in 2019 Has Increased. Available at: https://www.emarketer.com/content/average-us-time-spent-with-mobile-in-2019-has-increased (accessed 10 December 2021)
  17. Mobile commerce sales in 2021. Available at: https://www.oberlo.com/statistics/mobile-commerce-sales (accessed 10 December 2021)
  18. The Ultimate Guide to Geotargeting. Available at: https://revealmobile.com/ultimate-guide-to-geotargeting/ (accessed 10 December 2021)
  19. Location-Targeted Mobile Ad Spend to Reach over $32 Billion in 2021. Available at: http://www.biakelsey.com/location-targeted-mobile-ad-spend-reach-32-billion-2021/ (accessed 10 December 2021)
  20. Digital 2021: global overview report. Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report (accessed 10 December 2021)
  21. Voice Search Optimization: 7 Ready-to-Use SEO Strategies To Rank Better. Available at: https://www.semrush.com/blog/voice-search-optimization-7-seo-strategies-to-rank-better/ (accessed 10 December 2021)
  22. Voice search mobile use statistics. Available at: https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/search/voice-search-mobile-use-statistics/ (accessed 10 December 2021)
  23. 35+ Telling Digital Marketing Statistics [2020’s Update]. Available at: https://review42.com/resources/digital-marketing-statistics/ (accessed 10 December 2021)
  24. Top AI-Based Smartphones Released in 2021. Available at: https://analyticsindiamag.com/top-ai-based-smartphones-released-in-2021/ (accessed 10 December 2021)
  25. Marketing Automation Statistics 2019. Available at: https://www.omnisend.com/resources/reports/omnichannel-marketing-automation-statistics-2019/ (accessed 10 December 2021)
  26. 8 Key Mobile Marketing Trends You Need to Know in 2020. Available at: https://www.gms-worldwide.com/blog/8-key-mobile-marketing-trends-you-need-to-know/ (accessed 10 December 2021)

Post Author: npetliaks

Translate