МАРКЕТИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА: СУТНІСТЬ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ
MARKETING TOOLS TO ENSURE THE ECONOMIC SECURITY OF THE ENTERPRISE: THE ESSENCE AND CLASSIFICATION
Сторінки: 130-134. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)
Автори:
Асамоах-Черемех Д.
https://orcid.org/0000-0003-3788-3380
e-mail: asamoah_phd@ukr.net
Хмельницький національний університет
Asamoah Kyeremeh Joshua
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-21
Надійшла / Paper received : 22.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021
Анотація мовою оригіналу
У статті визначено роль та значення маркетингу та його інструментів з позиції забезпечення економічної безпеки підприємства. За результатами чого розкрито змістове наповнення маркетингової складової економічної безпеки підприємства. Наведено авторське визначення категорії «інструменти маркетингу», що застосовуватимуться з метою забезпечення економічної безпеки підприємства. Актуалізовано необхідність здійснення класифікації інструментів маркетингу та запропоновано класифікаційні ознаки й систематизовано маркетингові інструменти відповідно до кожної із них. Визначено основні завдання інструментів маркетингу в контексті забезпечення економічної безпеки підприємства. Акцентовано увагу на змінах, що відбулись у маркетинговій сфері внаслідок трансформації маркетингового середовища, що спричинено поширенням Covid – 19.
Ключові слова: інструменти маркетингу; економічна безпека підприємства; маркетингова складова економічної безпеки підприємства; маркетинг-мікс; функціональні складові економічної безпеки підприємства.
Розширена анотація англійською мовою
In the article a role and value of marketing and his instruments are certain with the aim of providing of economic security of enterprise. On results what reached to the conclusion, that marketing activity of enterprise is one of functional constituents of economic security of enterprise, that can positively on her influence through implementation in practical activity of corresponding marketing instruments. The structural elements of economic security of enterprise are analysed. The semantic filling of marketing constituent of economic security of enterprise that envisages the presence of next elements is outlined, in particular: subjects, aim of realization of marketing constituent of economic security of enterprise, mechanism of realization and objects. Authorial determination over of category is brought “marketing instruments” that will be used with the aim of providing of economic security of enterprise. The necessity of realization of classification of marketing instruments актуалізовано and classification signs are offered and systematized corresponding marketing instruments in accordance with each of them. The brought classification over allows complex to overcome різновекторність of marketing activity of enterprise and her influence on economic security. The basic tasks of instruments to marketing are certain in the context of providing of economic security of enterprise. Attention is accented on changes, that took place in the field of marketing as a result of the transformation of marketing environment, caused by distribution of Covid, – 19. In particular, it is marked that by the most popular and effective instruments of marketing, that are used in the modern terms of menage there are internet-marketing instruments that provide for forming the newest on-line marketing environments.
Keywords: marketing instruments; economic security of enterprise; marketing constituent of economic security of enterprise; маркетинг-мікс; functional constituents of economic security of enterprise.
References
- Yurkiv N. Ya.& Vasylchak S. V. and Struchok N. M. (2014). Vzaiemozviazok strukturnykh elementiv ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva z urakhuvanniam kompleksu marketynhu [Relationship of structural elements of economic security of the enterprise taking into account the marketing complex], Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy – Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine, v. 24, 175-179. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnltu_2014_24.9_34 [in Ukrainian].
- Romanchyk T. V.& Romanchyk A.V. (2017). Marketynhova skladova ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva [Marketing component of economic security of the enterprise], Visnyk Nats. tekhn. un-tu “KhPI” – Bulletin of the National tech. HPI University, 24 (1246), 153-158 [in Ukrainian].
- Reverchuk N.I.& Dzyamulich E.S. (2014). Vliyanie marketingovoj bezopasnosti na delovuyu reputaciyu predpriyatiya [The impact of marketing security on the business reputation of an enterprise], Universum: ekonomika i yurisprudenciya – Universum: Economics and Law, 5 (6). Retrieved from: https://7universum.com/ru/economy/archive/item/1277.
- Ganus, S.M. Marketing kak instrument obespecheniya ekonomicheskoj bezopasnosti rynochnoj deyatelnosti [Marketing as a tool for ensuring the economic security of market activities]. Retrieved from: https://ecsn.ru/files/pdf/200902/200902_132.pdf
- Ivaniuta, T.M.& Zaichkovskyi, A.O. (2009). Ekonomichna bezpeka pidpryiemstva [Economic security of the enterprise], Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
- Kostiuk, O.S. Otsiniuvannia efektyvnosti funktsionuvannia marketynhu na pidpryiemstvi [Evaluation of the effectiveness of marketing in the enterprise]. Retrieved from: http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/11357/1/15.pdf
- Bezpeka pidpryiemstva u finansovii sferi [Security of the enterprise in the financial sphere]. Retrieved from: https://pidru4niki.com/1970082651266/ekonomika/struktura_indikatori_ekonomichnoyi_bezpeki_pidpriyemstva
- Donald, C. Marschner, E. Jerome McCarthy. Basic Marketing: A Managerial Approach. Journal of Marketing. 1972. v. 36, 106 [in English]
- Kotler, F. (2015). Osnovy marketinga [Basics of marketing], 496 [in Russian]
- Instrumenty prakticheskogo marketinga [Practical Marketing Tools]. Retrieved from: https://blog.likecentre.ru/marketing/instrumenty-prakticheskogo-marketinga/