НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНИМ РОЗВИТКОМ ПІДПРИЄМСТВ ПЕРЕРОБНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
SCIENTIFIC AND METHODICAL APPROACHES TO ADMINISTRATION OF INNOVATIVE AND TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT OF PROCESSING ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF EUROPEAN INTEGRATION
Сторінки: 62-68. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)
Автори:
СТАДНИК В. В.
ORСID ID 000-0002-2095-3517
e-mail: stadnyk_v_v@ukr.net
КАШТАЛЬЯН О. В.
e-mail:taaa@ukr.net
Хмельницький національний університет
VALENTYNA STADNYK, OLEKSANDR KASHTALJAN
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-10
Надійшла / Paper received : 04.12.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021
Анотація мовою оригіналу
У статті виділено проблемні аспекти функціонування підприємств переробної промисловості України в умовах євроінтеграції. Підкреслено необхідність їх технологічного оновлення з урахуванням вимог «зеленого переходу» світової економіки. Аргументовано, що цей має здійснюватися на основі поєднання ресурсного та ціннісного підходів в теорії економічного зростання і забезпечувати технологічну основу для інноваційної активності підприємств. Дано авторське визначення інноваційної чутливості виробничо-технологічної системи підприємства і визначено сфери формування сукупності критеріїв для оцінки рівня інноваційної чутливості нової технології, яка розглядається для технологічного оновлення промислового підприємства. Підкреслено, що інструментально така чутливість забезпечується технологічними можливостями маркетинг-менеджменту, серед яких чільне місце належить технології СРМ. З урахуванням цього розроблено алгоритм вибору нової технології для здійснення на промислових підприємствах технологічних змін, адекватних вимогам «зеленого переходу». Визначено основні макро-передумови для інноваційно-технологічного оновлення вітчизняних підприємств в контексті зростання конкурентоспроможності національної економіки.
Ключові слова: інноваційно-технологічне оновлення, інноваційна чутливість, виробничо-технологічна система, маркетинг-менеджмент, алгоритм технологічних змін, технологічна конкурентоспроможність.
Розширена анотація англійською мовою
The article highlights problematic aspects of functioning of processing industry enterprises of Ukraine in the context of European integration. The need for their technological renewal taking into account the requirements of the “green transition” of the world economy is emphasized. It is argued that this renewal should be based on a combination of resource and value approaches in the theory of economic growth and provide a technological basis for innovative activity of enterprises. A new term “innovative sensitivity of the production and technological systems of the enterprise” is introduced. The author’s definition of this term, which is based on a proactive approach in management theory and forms the technological competitiveness of the enterprise in global markets, is formulated. It is emphasized that instrumentally such sensitivity is provided by technological capabilities of marketing-management, among which the leading place belongs to CRM technology. An algorithm for selecting new technology for the implementation of technological changes in industrial enterprises, adequate to the requirements of the “green transition”, is developed. Logical components and iterations of the algorithm are based on the methodology of resource and value approaches to justification of management decisions and meet the principles of technological competitiveness of the enterprise in global markets. The algorithm identifies areas of formation of a set of criteria of assessment of the level of suitability of new technology for creation of innovation-sensitive production-technological system of an industrial enterprise. The selection algorithm includes an assessment of the overall investment needs for the process of technological renewal of the enterprise (including staff training) and the possibility of their minimization by choosing the optimal organizational form of technology transfer. The main macro-prerequisites for innovative and technological renewal of domestic processing enterprises are also highlighted.
Key words: innovative and technological renewal, innovative sensitivity, production-technological system, marketing-management, algorithm of technological chain, technological competitiveness.
References
- Hudyma A. Enerhoekonomna Ukrayina yak alʹternatyva dyversyfikatsiyi postachannya hazu. Dzerkalo tyzhnya. 2008. (№ 9). S.1,9. 2.
- Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Nayavnistʹ i stan osnovnykh zasobiv za vydamy ekonomichnoyi diyalʹnosti (KVED-2010) za 2016 rik [Elektronnyy resurs]. − Rezhym dostupu: / http://www.ukrstat.gov.ua (data zvernennya 04.09.2021).
- Amosha O.I., Bulyeyev I.P., Shevtsova H.Z. Innovatsiyne onovlennya tekhniko-tekhnolohichnoyi bazy promyslovoho vyrobnytstva na synerhetychnykh zasadakh: teoriya y praktyka. URL: dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/2573/st_36_01_NEW.pdf (data zvernennya 15.09.2021).
- Andel I. V. Tekhnolohichne onovlennya – chynnyk pidvyshchennya konkurentozdatnosti promyslovykh pidpryyemstv rehionu na mizhnarodnykh rynkakh. Naukovyy visnyk NLTU Ukrayiny. 2015. Vyp. 25.1. S. 239–243.
- Babaylov V. K., Prykhodʹko D.A. Novaya paradyhma tekhnolohyy. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryyemnytstva. 2016. № 3(1). S. 72–76.
- Yokhna M. A., Izhevsʹkyy P. H., Stadnyk V. V. Transfer tekhnolohiy: formy i metody efektyvnoho zdiysnennya : monohrafiya. Khmelʹnytsʹkyy : KHNU, 2007. 230 s.
- Svistunov O.S. Upravlinnya tekhnolohichnym onovlennyam pidpryyemstva na zasadakh innovatsiynosti: monohrafiya. Khmelʹnytsʹkyy : KHNU, 2020. 506 s.
- Pererva P. G., Nagy S. & Maslak M. Organization of marketing activities on the intrapreneurship. MIND Journal. 2018. No 5. URL: https://mindjournal.wseh.pl/sites/ default/files/article/09-18/organization_of_ marketingactivities_on_the_intrapreneurship.pdf (data zvernennya 24.09.2021).
- Fedulova L. I. Perspektyvy tekhnolohichnoho rozvytku svitovoho hospodarstva v postkryzovyy period. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2010. № 4. T. 3. S. 192–195.
- Filyppova S.V., Kovtunenko Yu.V. Commercialization and technology transfer: the processesʺ contents and correlation in the innovative activity of industrial enterprise. Ekonomika: realiyi chasu. Naukovyy zhurnal. 2013. № 2(7). S. 33-38. URL.: http://www.economics.opu.ua/files/archive/2013/No2/33-38.pdf (data zvernennya 19.09.2021).
- Foster R. Obnovlenye proyzvodstva: atakuyushchye vyyhryvayut / per. s anh.; obshch.red. V.Y. Danylova-Danylʹyana. Moskva: Prohress, 1987. 272 s.
- Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Finansovi rezulʹtaty do opodatkuvannya pidpryyemstv za vydamy ekonomichnoyi diyalʹnosti. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (data zvernennya 04.09.2021).
- Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. URL: https://sustainabledevelopment.un.org/content/ documents/5987our-common-future.pdf (data zvernennya 04.09.2021).
- Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Nauka, tekhnolohiyi ta innovatsiyi URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005 /ni/ind_rik/ind_u /2002.html (data zvernennya 04.09.2021).
- Kurhan N.V. Upravlinnya hospodarsʹkoyu diyalʹnistyu pidpryyemstv innovatsiynoho typu rozvytku: dys.. … kand… ekon. nauk: 08.00.04 / Natalya Volodymyrivna Kurhan. Kharkiv, 2011. 330 s.
- Devis L. E. Job Satisfaction Research the Post Industrial View. Industrial Relations. 1971. Vol.10. P.176-193.
- Stadnyk V.V. Melʹnychuk O.P., Yokhna V.M. Marketynh-menedzhment innovatsiynoho rozvytku pidpryyemstva : monohrafiya. Khmelʹnytsʹkyy: PP Honta A.S., 2013. 206 s.
- Stadnyk V.V. Kontseptsiya CRM u pidvyshchenni efektyvnosti marketynhovoho planuvannya na promyslovykh pidpryyemstvakh. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Ekonomichni nauky. 2015. № 3. T.1. S. 138-142.