Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ТА ОЦІНКИ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ СУЧАСНОЇ МОЛОДІ

METHODICAL APPROACHES TO THE FORMATION AND EVALUATION OF ECONOMIC BEHAVIOR OF MODERN YOUTH

Сторінки: 261-266. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
МЕРЗЛІКІНА Є. А.
ORCID ID: 0000-0002-6423-7504
e-mail: yelyzaveta.merzlikina.fem@donntu.edu.ua
ВАСИЛИШИНА Л. М.
ORCID ID: 0000-0001-8025-7786
e-mail: liubov.vasylyshyna@donntu.edu.ua
ДВНЗ «Донецький національний технічний університет»

Yelyzaveta MERZLIKINA, Liubov VASYLYSHYNA
Donetsk national technical university, Pokrovsk

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-43
Надійшла / Paper received : 26.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      В статті розглянуто методичні підходи до формування та оцінки економічної поведінки сучасної молоді на основі статистичного аналізу результатів анкетування. Виокремлено основні умови формування економічної поведінки молоді. Обґрунтовано, що для формування стійкої економічної обізнаності молоді доцільно проводити різноманітні заходи, покликані підвищити рівень економічної поведінки молоді. Охарактеризовано реалізовані протягом 2019-2020 років локальні проекти. Визначено сильні і слабкі сторони, можливості і загрози кожного проекту за допомогою методу SWOT-аналізу. За підсумками анкетування представників молоді висунуто і доведено гіпотезу, що не більше 70% учасників мають рівень економічної обізнаності на рівні середнього і вище. Використання запропонованих методичних підходів до формування та оцінки економічної поведінки сучасної молоді створить підґрунтя для соціально-економічного розвитку як окремого міста, регіону, так і країни в цілому.

Ключові слова: економічна поведінка, економічна людина, молодь, потреби, цінності, молодіжні проєкти.

Розширена анотація англійською мовою

      The article considers methodological approaches to the formation and evaluation of economic behavior of modern youth on the basis of statistical analysis of questionnaires. It is determined that the economic behavior of young people is formed, first of all, on the basis of the already existing model of economic behavior. The main conditions for the formation of economic behavior of young people are highlighted. It has been established that the main factor by which a person can influence his economic behavior is the establishment of the priority of values and needs. The order of formation of needs according to Maslow’s theory is considered. It is substantiated that for the formation of sustainable economic awareness of young people it is advisable to carry out various activities aimed at improving the level of economic behavior of young people. Particular attention should be paid to the implementation of youth projects. Local projects implemented during 2019-2020 are described, in particular «School of Success. Pokrovsk. 2019» and «Horizons of the Future 5.0_Pokrovsk». The strengths and weaknesses, opportunities and threats of each project are identified using the method of SWOT-analysis. Based on the results of the participation of youth representatives in the above-mentioned projects, it was hypothesized that no more than 70% of participants have a level of economic awareness at the level of secondary and higher. The level of economic behavior of the youth of the city of Pokrovsk was established by means of a survey. The reliability of the study was proved by using statistical Z-criterion, which confirms the hypothesis. The use of the proposed methodological approaches to the formation and evaluation of economic behavior of modern youth will create a basis for socio-economic development of an individual city, region and country as a whole.

      Keywords: economic behavior, economic man, youth, needs, values, youth projects.

References

  1. Povod T. M., Advokatova N. O. Povedinkova ekonomika: sutnist ta kontseptualizatsiia poniattia. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika. Vypusk 2. 2020. S. 213–221.
  2. Petinova O. B. Ekonomichna povedinka: do pytannia eksplikatsii poniattia. HRANI. 2018. Tom 21. № 2. S. 62–63.
  3. Chaban D. B. Ekonomichna svidomist osobystosti yak rezultat ekonomichnoi sotsializatsii. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. 2013. Vyp. 9 (1). S. 252–262.
  4. Pacula A. V., Kolesnik N. N., Sotnikov A. A., Suhinin I. V. Model upravleniya socialnymi faktorami ekonomicheskogo povedeniya naseleniya regiona. URL: http://www.kniga.com/books/preview_txt. asp?sku=ebooks337868.
  5. Nour A. M. Ekonomichna povedinka simei malykh mist Ukrainy v umovakh formuvannia rynkovoi ekonomiky. Ukr. Socìum. 2006. № 1 (12). S. 102–114.
  6. Petryshyn L. P. Mistse ekonomichnoi povedinky u klasyfikatsii vydiv povedinky liudyny. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia. 2016. Vyp. 4 (04). S. 221–227.
  7. Yakovenko R. V., Bobochka T. V., Lynchenko M. D. «Liudyna ekonomichna» ta yii evoliutsiia. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky. 2015. Vyp. 27. C. 129–137.
  8. Kyzymenko O. Evoliutsiia «liudyny ekonomichnoi». URL: https://rk.kr.ua/evoljutsija-ljudini-ekonomichnoi.
  9. Teiler R. Sanstein K. Poshtovkh: Yak dopomohty liudiam zrobyty pravylnyi vybir. Kyiv: Nash format, 2017. 312 s.
  10. Teiler R. Povedinkova ekonomika. Yak emotsii vplyvaiut na ekonomichni rishennia. Kyiv: Nash Format, 2018. 464 s.
  11. Piramida Potreb Liudyny Za Maslou: 7 osnovnykh rivniv. URL: https://busines.in.ua/piramida-potreb-lyudyny-za-maslou-7-osnovnyh-rivniv/.
  12. Ofitsiina storinka Klitschko Foundation. URL: https://www.klitschkofoundation.org/.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate