Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПРИНЦИПИ СИСТЕМНОСТІ В ДОСЛІДЖЕННІ ЕВОЛЮЦІЇ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІКОЮ

SYSTEMATIC STUDY OF PUBLIC ADMINISTRATION OF THE NATIONAL ECONOMY

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-22

Володимир ЛИСЮК
Рівненський інститут слов’янознавства
https://orcid.org/0000-0002-3805-6937
e-mail: lysyukrivne@gmail.com

Volodymyr LYSYUK
Rivne Institute of Slavonic Studies

Анотація мовою оригіналу

З розвитком демократії та громадянського суспільства спостерігається еволюційний розвиток публічного управління, перехід від традиційного бачення державного управління як організуючого й регулюючого впливу держави на суспільну життєдіяльність людей з метою її упорядкування, зберігання або перетворення, що спирається на її владну силу, до нових його моделей, а саме: New Public Management («новий публічний менеджмент», «нове суспільне управління»), теорія суспільно-політичних мереж (Social-Political Networks), концепцій Governance та New Governance, які стали відповіддю на кризисні явища в управлінні державою, побудованої на принципах бюрократії, ієрархічної організації, централізації.

На основі системності дослідження публічного управління аргументуємо, що публічне управління – це форма практичної реалізації діяльності органів всіх галузей державної влади (законодавчої, виконавчої, судової) по виробленню і здійсненню регулюючих, організуючих і координуючих впливів на всі сфери суспільства, зокрема, на національну економіку.

Ключові слова: модель «належного врядування», модель «суспільних політичних мереж», «новий публічний менеджмент», «публічне адміністрування», «публічне управління», системність.

Розширена анотація англійською мовою

With the development of the democracy and civil society there is an evolutionary development of public administration, the transition from the traditional vision of public administration as organizing and regulating the influence of the state on public life in order to organize, maintain or transform, based on its power, to its new models, namely: New Public Management (“new public management”, “new public administration”), the theory of socio-political networks (Social-Political Networks) and the concepts of Governance and New Governance, which were a response to the crisis in government based on the principles of bureaucracy, hierarchical organization and centralization. New Public Management involves privatization and the elimination of the excessive regulation, removing the single structure outside or autonomy of the individual administrative units, introducing elements of competition in administrative activities, as well as borrowing management methods from the private economy to the public administration sector. The concept of socio-political networks (Social-Political Networks) defines approaches to improving the management of public affairs based on the formation of a set of integrated state and non-state entities in various spheres of public life, their interaction based on common interest, resource dependence, horizontal formal and informal relations. According to the concept of Governance, the emphasis is on creating a transparent and democratic mechanism for the formation and implementation of management decisions. The essence of the concept of governance “Good Governance” is to involve all social institutions in the management: the state, the private sector and civil society. Based on the systematic study of public administration, we argue that public administration is a form of practical implementation of the activities of all branches of government (legislative, executive, judicial) to develop and implement regulatory, organizing and coordinating influences on all spheres of society, including the national economy.

Key words: system, “public administration”, “new public management”, model of “public political networks”, model of “good governance”.

Література

  1. Реформування державного управління в Україні: проблеми і перспективи / за заг. наук. ред. В.В. Цвєткова. Київ: Оріяни, 1998. 364 с.
  2. Атаманчук Г.В. Теория государственного управления. Москва: Юрид. лит-ра, 1997. 400 с.
  3. Курашвили Б.П. Очерки теории государственного управления. Москва: Наука, 1987. 294с.
  4. Державне управління: теорія і практика / за заг.ред В.Б. Авер’янова. Київ: Юрінком Інтер, 1998. 432с.
  5. Мельник А. Управління державне. – Екон. енциклоп.: У трьох томах. Т. 3 / Редкол.: С.В. Мочерний / відпов. ред. та ін. – Київ: Видавничий центр «Академія», 2002. С. 737-738.
  6. Коломоєць Т.О. Адміністративне право України. Академічний курс: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2011. 576 с.
  7. Райт Г. Державне управління / пер з англ. Київ: Основи, 1994. 191 с.
  8. Міненко М.А. Публічне управління: теорія та методологія: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. 404 с.
  9. Босак О.З. Публічне управління як нова модель управління у державному секторі. Державне управління: теорія та практика. 2010. №2. URL: www.nbuv.gov.ua/e-journals/dutp/2010_2/txts/10bozuds.pdf. (дата звернення 20.05.2022).
  10. Дзюндзюк В.Б. Публічне адміністрування в Україні: навч. посіб. .М. Мельтюхова, Н.В. Фоміцька; за заг. ред. проф. В.В. Корженка, Н.М. Мельтюхової. – Харків: Хар. РІНАДУ, 2011. 306 с.
  11. Keeling D. Management in Government. London: Allen&Unwin, 1972.
  12. Bouckaert G. Modernizing the Rechtsstaat: Paradoxes of the Management Agenda. Berlin: Duncker&Humblot, 2002.
  13. Pollitt C. Public Management Reform: A Comporative Analysis. Oxford: Univers. Press, 2004. 240 p.
  14. Пасічник М.В. Механізми впровадження нового публічного менеджменту: досвід США. Державне управління: Теорія та практика. 2009. №1. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej9/doc_pdf/Pasichnyk_MV.pdf. (дата звернення 20.05.2022).
  15. Трофимова И.Н. Трансформация отношений центральной и местной власти в процессе децентрализации управления (опыт европейских стран). ARS-ADMINISTRANDI. 2011. №2. С. 80-91. URL: http://ars-administrandi.com/article/Trofimova_2011_2.pdf. (дата звернення 20.05.2022).
  16. Behn R.D. The New Public Management Paradigm and the Search for Democratic Acceptability. International Public Management Journal. 1998. Vol 1. Iss. 2. p. 135-150.
  17. Мельник А.Ф. Державне управління: підручник / за ред. А.Ф. Мельник. Київ: Знання, 2009. 582с.
  18. Богуславська К. Мережевий підхід: причини виникнення, напрями дослідження мереж та їх типологизація. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 2006. Вип.32. С. 402-414. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2006_32_26. (дата звернення 20.05.2022).
  19. Козак В. Модернізація публічного управління на засадах мережевого підходу. Державне управління та місцеве самоврядування. 2018. Вип.1. С. 14-21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dums_2018_1_4. (Дата звернення 20.05.2022)
  20. Котуков О. Політико-управлінські мережі як чинник модернізації державного управління. Державне управління та місцеве самоврядування. 2014. Вип.2. С. 119-128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dums_2014_2_15. (дата звернення 20.0523022).
  21. Колодій А. Концепція публічного (нового) врядування в її застосуванні до демократичних і перехідних систем. Науковий вісник «Демократичне врядування». 2012. Вип. 10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_10_3. (дата звернення 20.05.2022).
  22. Макроекономічна політика у макроекономічній стабілізації національної економіки : монографія / за наук. ред. проф. І. Ф. Радіонової. Київ: Університет економіки та права «Крок», 2017. 240 с.

References

  1. Tsvietkov, V.V. (ed), (1998), Reformuvannia derzhavnoho upravlinnia v Ukraini: problemy i perspektyvy [Public administration reform in Ukraine: problems and prospects], Oriiany, Kyiv,Ukraine.
  2. Atamanchuk, H.V. (1997), Teoryia hosudarstvennoho upravlenyia [Theory of public administration], Yuryd. lyt-ra, Moskva, Russia.
  3. Kurashvyly, B.P. (1987), Ocherky teoryy hosudarstvennoho upravlenyia [Essays on the theory of public administration], Nauka, Moskva, Russia.
  4. Aver’ianov, V.B. (ed). (1998), Derzhavne upravlinnia: teoriia i praktyka, [Public administration: theory and practice], Yurinkom Inter, Kyiv,Ukraine.
  5. Mel’nyk, A. (2002), Upravlinnia derzhavne [Public administration], Economic encyclopedia, Vydavnychyj tsentr «Akademiia», Kyiv, Ukraine, pp. 737-738.
  6. Kolomoiets’, T.O. (2011), Administratyvne pravo Ukrainy [Administrative law of Ukraine], Yurinkom Inter, Kyiv, Ukraine.
  7. Rajt, H. (1994), Derzhavne upravlinnia [Public administration], Osnovy, Kyiv, Ukraine.
  8. Minenko, M.A. (2014), Publichne upravlinnya: teoriya ta metodolohiya [Public management: theory and methodology], The Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv, Ukraine.
  9. Bosak, O.Z. (2010), “Public administration as a new model of governance in the public sector”, Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, [Online], Vol.2, available at: http:// www.nbuv.gov.ua/e-journals/dutp/2010_2/txts/10bozuds.pdf. (Accessed 20 May. 2022).
  10. Dziundziuk, V.B. (2011), Publichne administruvannia v Ukraini [Public administration in Ukraine], RINADU, Kharkiv, Ukraine.
  11. Keeling, D. (1972), Management in Government. London: Allen&Unwin,
  12. Bouckaert, G. (2002), Modernizing the Rechtsstaat: Paradoxes of the Management Agenda. Berlin: Duncker&Humblot.
  13. Pollitt, C. (2004), Public Management Reform: A Comporative Analysis. Oxford: Univers. Press.
  14. Pasichnyk, M.V. (2009), “Mechanisms for implementing new public management: the US experience”, Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka, [Online], Vol. 1, available at: http://academy.gov.ua/ej/ej9/doc_pdf/Pasichnyk_MV.pdf. (Accessed 20May. 2022).
  15. Trofimova, I.N. (2011), Transformation of relations between central and local authorities in the process of decentralization of management (experience of European countries), “ARS-ADMINISTRANDI”, [Online], Vol. 2, available at: http://ars-administrandi.com/article/Trofimova_2011_2.pdf. (Accessed 20 May. 2022).
  16. Behn, R.D. (1998), The New Public Management Paradigm and the Search for Democratic Acceptability. “International Public Management Journal”, Vol 1. Iss. 2. pp. 135-150.
  17. Mel’nyk, A.F. (2009), Derzhavne upravlinnia: [Governance], Znannia, Kyiv, Ukraine.
  18. Bohuslavs’ka, K. (2006), “Network approach: causes, directions of research of networks and their typology”, Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsional’nykh doslidzhen’ im. I.F. Kurasa NAN Ukrainy,[Online], vol. 32, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2006_32_26 (Accessed 20 May. 2022).
  19. Kozak, V. (2018), “Modernization of public administration on the basis of network approach”, Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, vol. 1, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dums_2018_1_4 (Accessed 20 May. 2022).
  20. Kotukov, O. (2014), “Political and administrative networks as a factor in the modernization of public administration”, Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, vol. 2, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dums_2014_2_15 (Accessed 20 May. 2022).
  21. Kolodij, A. (2012), “The concept of public (new) governance in its application to democratic and transitional systems”, Naukovyj visnyk “Demokratychne vriaduvannia”, vol. 10, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeVr_2012_10_3 (Accessed 20 May. 2022).
  22. Radionova, I.F. (ed) (2017), Makroekonomichna polityka u makroekonomichnij stabilizatsii natsional’noi ekonomiky [Macroeconomic policy in macroeconomic stabilization of the national economy], Universytet ekonomiky ta prava «Krok», Kyiv, Ukraine.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate