Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПЕРФОРМАНС – ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ

PERFORMANCE IS A PHENOMENON OF CONTEMPORARY ART

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-13

Ольга ГАРАФОНОВА
ДЗВО «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
https://orcid.org/0000-0002-4740-7057
e-mail: ogarafonova@ukr.net
Інна ЯЩЕНКО
https://orcid.org/0000-0001-5046-5453
Київський університет культури
Діана ДЕРЕВ’ЯНКО
Київський національний університет культури і мистецтв
Роман ЯНКОВИЙ
Міжнародний науково-технічний університет імені Ю. Бугая

Olga GARAFONOVA
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
Inna YASHCHENKO
Kyiv University of Culture
Diana Derevianko
Kyiv National University of Culture and Arts
Roman YANKOVYI
Academician Yuriy Bugay International Scientific and Technical University

Анотація мовою оригіналу

Зростання популярності мистецтва перформансу (англ. – performance art) робить його яскравим явищем міжнародної соціокультурної реальності. Яскрава, протестна форма художнього вираження 1960-х – 1970-х рр. наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. набуває статусу одного з самих затребуваних жанрів сучасного мистецтва. На сьогоднішній день перформанси проходять у багатьох великих музеях світу, елементи жанру запозичуються сучасною масовою та протестною культурою, а сам транслітерований термін обростає новими значеннями і вживається в різних контекстах. Існуючи та розвиваючись усередині «поля мистецтва» (міжнародні інституції, професійне співтовариство, критика тощо), перформанс зачіпає усі без виключення аспекти життя людини, та виступає сучасним феноменом життя людини. Перформанс має колосальний комунікативний потенціал, оскільки розрахований на активний вплив на публіку чи інтерактив із аудиторією. Він ілюструє одну з тенденцій сучасного мистецтва: зміщення акценту з художника на глядача. Високий ступінь значущості реципієнта у процесі сприйняття мистецтва та збільшення ролі контексту неминуче змінюють межі мистецтва, надаючи істотний вплив на взаємини мистецтва та суспільства. Дана стаття присвячена розгляду філософських поглядів на перфоманс, основних принципів сучасного мистецтва, характерні риси перфомансу в повсякденності, так само аналізуються філософсько-поглядові ідеї, що лежать в основі мінімалізму як способу життя.

Ключові слова: перформанс, культура, акціонізм, сучасне мистецтво.

Розширена анотація англійською мовою

The growing popularity of performance art makes it a striking phenomenon of international socio-cultural reality. Bright, protest form of artistic expression of the 1960s – 1970s in the late twentieth – early twentieth century. acquires the status of one of the most popular genres of contemporary art. Today, performances take place in many major museums around the world, elements of the genre are borrowed from modern mass and protest culture, and the transliterated term itself acquires new meanings and is used in different contexts. Existing and developing within the “field of art” (international institutions, the professional community, criticism, etc.), performance affects all aspects of human life without exception, and is a modern phenomenon of human life. The performance has a huge communicative potential, as it is designed to actively influence the audience or interact with the audience. It illustrates one of the trends in contemporary art: shifting the emphasis from the artist to the viewer. The high degree of significance of the recipient in the process of perception of art and increasing the role of context inevitably change the boundaries of art, having a significant impact on the relationship between art and society. This article is devoted to the consideration of philosophical views on performance, the basic principles of modern art, the characteristics of performance in everyday life, as well as analyzes the philosophical and ideological ideas underlying minimalism as a way of life.

Key words: performance, culture, actionism, modern art.

Література

  1. Пилипенко А. Трансформація культури в умовах глобалізації: філософсько-антропологічний вимір. Дис. ступеня канд. філос. наук/СГ Пилипенко, 2012.с.16-20
  2. Меньшеніна А. Вплив постмодерних реалій на процес трансформації політичних цінностей у світі і в Україні.Studia politologica Ucraino-Polona. 2018. С. 199-204.
  3. Butler A. Eleanor Antin on Art, Ageing and Grief. Frieze. 2019. URL: https://www.frieze.com/article/eleanor-antin-art-ageing-and-grief. [дата доступу: 20.11.2021
  4. Карповець М. В. Перформативність як умова гетерогенності суспільства: культурно-антропологічний аспект. Людина і культура. Острог: Видавництво НаУОА. 2019. С. 134–156. URL: https://eprints.oa.edu. ua/8011/1/11.pdf (дата звернення: 19.04.2022)
  5. Ірдинєнко К. Постмодерністське мистецтво як предмет теоретичного осмислення. Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. 2013. Вип. 663-664. С. 192-198.
  6. Нищук Є. Креативні індустрії – важливий інструмент інтеграції сучасних цифрових тенденцій і технологій в культурний простір України. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245489526&ca_id=244895180 (дата звернення 21.04.2022)
  7. Butler A. Eleanor Antin on Art, Ageing and Grief. Frieze. 2019. URL: https://www.frieze.com/article/eleanor-antin-art-ageing-and-grief. (дата звернення 21.04.2022)
  8. Volynets V. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність. 2021. С.9-16.
  9. Залевська О.Ю. Зародження та розвиток постмодерністського стилю у культурі та мистецтві світу й України. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2013. № 2. С. 120-124

References

  1. Pylypenko A. Transformatsiia kultury v umovakh hlobalizatsii: filosofsko-antropolohichnyi vymir. Dys. stupenia kand. filos. nauk/SH Pylypenko, 2012.s.16-20
  2. Menshenina A. Vplyv postmodernykh realii na protses transformatsii politychnykh tsinnostei u sviti i v Ukraini. Studia politologica Ucraino-Polona. 2018. S. 199-204.
  3. Butler A. Eleanor Antin on Art, Ageing and Grief. Frieze. 2019. URL: https://www.frieze.com/article/eleanor-antin-art-ageing-and-grief. [data dostupu: 20.11.2021
  4. Karpovets M. V. Performatyvnist yak umova heterohennosti suspilstva: kulturno-antropolohichnyi aspekt. Liudyna i kultura. Ostroh: Vydavnytstvo NaUOA. 2019. S. 134–156. URL: https://eprints.oa.edu. ua/8011/1/11.pdf (data zvernennia: 19.04.2022)
  5. Irdynienko K. Postmodernistske mystetstvo yak predmet teoretychnoho osmyslennia. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Filosofiia. 2013. Vyp. 663-664. S. 192-198.
  6. Nyshchuk Ye. Kreatyvni industrii – vazhlyvyi instrument intehratsii suchasnykh tsyfrovykh tendentsii i tekhnolohii v kulturnyi prostir Ukrainy. URL: http://mincult.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=245489526&ca_id=244895180 (data zvernennia 21.04.2022)
  7. Butler A. Eleanor Antin on Art, Ageing and Grief. Frieze. 2019. URL: https://www.frieze.com/article/eleanor-antin-art-ageing-and-grief. (data zvernennia 21.04.2022)
  8. Volynets V. Intehratsiia virtualnoi ta dopovnenoi realnosti u mystetstvo. Kultura i suchasnist. 2021. S.9-16.
  9. Zalevska O.Iu. Zarodzhennia ta rozvytok postmodernistskoho styliu u kulturi ta mystetstvi svitu y Ukrainy. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. 2013. № 2. S. 120-124

Post Author: Кравчик Юрій

Translate