Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ОЦІНКА В СИСТЕМІ ОБЛІКОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НЕФІНАНСОВИХ АКТИВІВ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ

ASSESSMENT IN THE SYSTEM OF ACCOUNTING SUPPORT OF NON-FINANCIAL ASSETS BUDGET MANAGERS

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-47

Тетяна ЛАРІКОВА
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
https://orcid.org/0000-0001-6064-2441
larikovat2015@gmail.com

Tatiana LARIKOVA
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

Анотація мовою оригіналу

Об’єктом дослідження є особливості оцінки та переоцінки в системі облікового забезпечення нефінансових активів розпорядників бюджетних коштів. Уточнені проблемні питання процесу переоцінки груп нефінансових активів – основних засобів, визначені особливості відображення в системі бухгалтерського обліку дооцінки або уцінки нефінансових активів. Уточнено економічний зміст справедливої вартості як важливої складової обліку витрат у процесі подальшого визнання нефінансових активі.

Проведено аналіз нормативно-правового забезпечення проведення переоцінки нефінансових активів. Уточнено методику обліку результатів першої та подальшої переоцінки, уточнено особливості обліку дооцінки та уцінки відповідно до НП(С)БОДС 121 «Основні засоби», а саме: облік першої дооцінки; облік дооцінки раніше уцінених об’єктів; облік першої уцінки; облік уцінки раніше дооцінених об’єктів. Наведено приклади бухгалтерських проведень щодо обліку результатів переоцінки нефінансових активів – основних засобів, де обґрунтовано необхідність відкриття аналітичних рахунків. Розроблено структуру аналітичних рахунків до окремих субрахунків у розрізі переоцінки основних засобів. що дозволить відслідковувати результати наступної переоцінки, за умови отримання дооцінки, раніше уцінених об’єктів основних засобів, так і уцінки, раніше дооцінених об’єктів.

Запропоновано оновлені чинники, які можуть бути підставою для збільшення строків корисного використання об’єктів нефінансових активів розпорядників бюджетних коштів, а саме: 1. Очікувана ймовірність того, що розпорядник бюджетних коштів отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання; 2. Використання активів оцінюють виходячи з його потенціалу корисності для суспільства; 3. Поліпшення об’єкта активів, що зумовлює збільшення морального та фізичного зносу.

Досліджено особливості документального оформлення, за результатами переоцінки нефінансових активів – основних засобів запропоновано вести реєстр щодо формування списків основних засобів, які підлягають переоцінці; позначені основні моменти для формування наказу щодо переоцінки; розроблено форму відомості для обліку термінів експлуатації основних засобів.

Ключові слова: оцінка, облік, переоцінка, дооцінка, уцінка, нефінансові активи, основні засоби, справедлива вартість, розпорядник бюджетних коштів .

Розширена анотація англійською мовою

The object of the study is the features of evaluation and revaluation in the accounting support of non-financial assets of budget managers. The problematic issues of the process of revaluation of groups of non-financial assets – fixed assets are specified, the peculiarities of reflection in the accounting system of revaluation or depreciation of non-financial assets are determined. The economic meaning of fair value as an important component of cost accounting in the process of further recognition of non-financial assets is clarified.

An analysis of regulatory and legal support for the revaluation of non-financial assets. The method of accounting for the results of the first and subsequent revaluation is specified, the features of accounting for revaluation and revaluation in accordance with the NS(C)BGS 121 “Fixed assets”, namely: accounting for the first revaluation; accounting for revaluation of previously discounted items; accounting for the first markdown; accounting for the revaluation of previously revalued items. Examples of accounting transactions for accounting for the results of revaluation of non-financial assets – fixed assets, which justifies the need to open analytical accounts. The structure of analytical accounts to separate sub-accounts in the context of revaluation of fixed assets is developed. which will allow you to track the results of the next revaluation, subject to a revaluation of previously discounted items of property, plant and equipment and a revaluation of previously revalued items.

Updated factors that may be the basis for increasing the useful life of non-financial assets of budget managers, namely: 1. The expected probability that the budget manager will receive economic benefits from its use in the future; 2. The use of assets is assessed based on its potential utility for society; 3. Improving the object of assets, which leads to increased moral and physical depreciation.

The peculiarities of documentation are studied, based on the results of revaluation of non-financial assets – fixed assets, it is proposed to keep a register on the formation of lists of fixed assets to be revalued; the main points for the formation of the revaluation order are marked; the form of the statement for the account of service life of fixed assets is developed.

Key words: valuation, accounting, revaluation, revaluation, depreciation, non-financial assets, fixed assets, fair value, budget manager.

Література  

  1. Гуненко С.А. Переоцінка як спосіб встановлення справедливої вартості основних засобів Проблеми теорії таметодології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2015. Вип. 1 (31). С.93-107.
  1. Економічний енциклопедичний словник : У 2 т / С.В. Мочерний, Я.С. Ларіна, О.А. Устинко, С.І. Юрій ; за ред. С.В. Мочерного. Львів : Світ, 2006. Т. 2.  568 с
  2. Загородній А.Г. Облік і аудит : термінологічний словник / А.Г. Загородній, Г.Л. Вознюк, Г.О. Партин. Львів : «Центр Європи», 2002.  671 с.
  3. Кондратюк І. О. Переоцінка основних засобів бюджетних установ в умовах перехідного періоду порядок проведення та обліковий супровід. Ефективна економіка. 2015. file:///C:/Users/user/Downloads/efek_2015_11_79.pdf
  4. Ловінська Л.Г. Оцінка в бухгалтерському обліку : монографія. К. : КНЕУ. 2006.  253 с.
  5. Ловінська Л.Г., Сушко Н.І. Тенденції реформування системи бухгалтерського обліку та фінансової звітності державного сектору України. Фінанси України. 2012.  Вип 7.  С. 84-100.
  6. Про затвердження Національного положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби»: наказ Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10.
  7. Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору: наказ Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 11 URL: URL: http://195.78.68.18/minfin/control/publish/article/main?art_id=407392&cat_id=407391.
  8. Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні: закон України від 12.07.2001 № 2658-ІІІ. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2658-14.
  9. Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання. Наказ Мінфіна від 13.09.2016 р. №818 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1336-16#Text
  10. Про затвердження Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку. Наказ Мінфіна від 24.05.1995  № 88 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0168-95#Text
  11. Про затвердження Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі. Наказ Мінфіна від 28.02.2017  № 307 URL: ht https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0384-17#Text.
  12. Свірко С.В. Модернізація бюджетного обліку як інструмент успішної інтеграції національної економіки до світового господарства. Актуальні проблеми економіки. 2014.  №5  С.478-484.

References

  1. Ghunenko S.A. (2015) Pereocinka jak sposib vstanovlennja spravedlyvoji vartosti osnovnykh zasobiv [Revaluation as a way to establish the fair value of fixed assets] Problemy teoriji tametodologhiji bukhghaltersjkogho obliku, kontrolju i analizu. Vyp. 1 (31). S.93-107.
  2. Ekonomichnyj encyklopedychnyj slovnyk (2006): U 2 t [Economic encyclopedic dictionary ] / S.V. Mochernyj, Ja.S. Larina, O.A. Ustynko, S.I. Jurij ; za red. S.V. Mochernogho. Ljviv : Svit,  T. 2.  568 s
  3. Zaghorodnij A.Gh. (2002) Oblik i audyt : terminologhichnyj slovnyk [Accounting and audit: a terminological dictionary ]   / A.Gh. Zaghorodnij, Gh.L. Voznjuk, Gh.O. Partyn.  Ljviv : «Centr Jevropy»,  671 s.
  4. Kondratjuk I. O. (2015) Pereocinka osnovnykh zasobiv bjudzhetnykh ustanov v umovakh perekhidnogho periodu porjadok provedennja ta oblikovyj suprovid. [Revaluation of fixed assets of budgetary institutions in the transition period, the order of conduct and accounting ] Efektyvna ekonomika. 2015. file:///C:/Users/user/Downloads/efek_2015_11_79.pdf
  5. Lovinsjka L.Gh. (2006) Ocinka v bukhghaltersjkomu obliku [Valuation in accounting]  : monoghrafija.  K. : KNEU.  253 s.
  6. Lovinsjka L.Gh., Sushko N.I. (2012) Tendenciji reformuvannja systemy bukhghaltersjkogho obliku ta finansovoji zvitnosti derzhavnogho sektoru Ukrajiny [Trends in reforming the accounting and financial reporting system of the public sector of Ukraine]  . Finansy Ukrajiny.  Vyp 7.  S. 84-100.
  7. Pro zatverdzhennja Nacionaljnogho polozhennja (standart) bukhghaltersjkogho obliku v derzhavnomu sektori 121 «Osnovni zasoby» (2010) [On approval of the National Regulation (standard) of accounting in the public sector 121 “Fixed assets”] : nakaz Ministerstva finansiv Ukrajiny vid 12.10.2010 № 1202. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1017-10.
  8. Pro zatverdzhennja Metodychnykh rekomendacij z bukhghaltersjkogho obliku dlja sub’jektiv derzhavnogho sektoru (2015) [On approval of Methodical recommendations on accounting for public sector entities] : nakaz Ministerstva finansiv Ukrajiny vid 23.01.2015 № 11 URL: URL: http://195.78.68.18/minfin/control/publish/article/main?art_id=407392&cat_id=407391.
  9. Pro ocinku majna, majnovykh prav ta profesijnu ocinochnu dijaljnistj v Ukrajini (2001) [On the valuation of property, property rights and professional valuation activities in Ukraine]: zakon Ukrajiny vid 12.07.2001 № 2658-III. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2658-14.
  10. Pro zatverdzhennja typovykh form z obliku ta spysannja osnovnykh zasobiv sub’jektamy derzhavnogho sektoru ta porjadku jikh skladannja (2016) [On approval of standard forms for accounting and write-off of fixed assets by public sector entities and the procedure for their compilation ] . Nakaz Minfina vid 13.09.2016 r. №818 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1336-16#Text
  11. Pro zatverdzhennja Polozhennja pro dokumentaljne zabezpechennja zapysiv u bukhghaltersjkomu obliku (1995) [On approval of the Regulations on documentary support of records in accounting] . Nakaz Minfina vid 24.05.1995 № 88 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0168-95#Text
  12. Pro zatverdzhennja Porjadku zapovnennja form finansovoji zvitnosti v derzhavnomu sektori (2017). [On approval of the Procedure for filling in financial reporting forms in the public sector]. Nakaz Minfina vid 28.02.2017  № 307 URL: ht https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0384-17#Text.
  13. Svirko S.V. (2014) Modernizacija bjudzhetnogho obliku jak instrument uspishnoji integhraciji nacionaljnoji ekonomiky do svitovogho ghospodarstva [Modernization of budget accounting as a tool for successful integration of the national economy into the world economy] . Aktualjni problemy ekonomiky.  №5  S.478-484.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate