Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФУНКЦІОНАЛ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ У ФОРМУВАННІ ПІДПРИЄМНИЦЬКОГО СЕРЕДОВИЩА: ПЕРСПЕКТИВИ ТА ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ

THE FUNCTIONAL ROLE OF DIGITALIZATION IN THE FORMATION OF THE BUSINESS ENVIRONMENT: PERSPECTIVES AND PROBLEMS OF DEVELOPMENT IN UKRAINE


https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-308-4-11

Валентина СТАДНИК
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0002-2095-3517
e-mail: stadnyk_v_v@ukr.net
Віталій ЙОХНА
Хмельницький національний університет
e-mail: vyokhna@gmail.com
Сергій НАСКАЛЬНИЙ
Хмельницький національний університет
e-mail: Ns.armax@gmail.com

Valentyna STADNYK, Vitaliy YOKHNA, Serhij NASKALNYJ
Khmelnytskyi National University

Анотація мовою оригіналу

Опираючись на методологічні підходи теорії підприємницького суспільства та інституціональної економічної теорії сформульовано авторське визначення терміну «підприємницьке середовище» як системи відносин між економічно активними членами суспільства, що формується під впливом формалізованих (законодавчо-правові норми) і неформальних (звичаї, традиції, менталітет) регулятивних інститутів, що визначають принципи економічної взаємодії у тріаді стейкхолдерів «бізнес-держава-суспільство», урівноважуючи суспільні і приватні інтереси та окреслюють поле економічної діяльності в системі координат «знання-потреби-ресурси-безпека». Виділено проблеми функціонування малого і середнього бізнесу, що зумовлені інституційною недосконалістю вітчизняного підприємницького середовища та умови, за яких воно може стати  драйвером соціально-економічного прогресу. Вказано їх інформаційну основу, яка забезпечує, по-перше, формування чіткої структури законодавчо-регламентуючої складової підприємницької діяльності, яка має містити диференційовані за часом і видами економічної діяльності економічні преференції, що відповідають інтересам суспільства та концептуально визначеним пріоритетам його розвитку; по-друге, вільний і оперативний доступ економічно активного населення до інформації, яка окреслює критеріальні параметри додаткової інституційної підтримки інноваційних бізнес-проєктів у координатах «потреби-ресурси-безпека». Аргументовано, що в створенні цих умов вагому роль відіграє діджиталізація підприємницького середовища як сукупність процесів і засобів інформаційного забезпечення функціонування бізнесу. Окреслено контури та напрями розвитку мультикомпонентного функціоналу «діджиталізація» в процесах формування такого підприємницького середовища, за якого малий і середній бізнес може стати стрижнем економічної стійкості і тягловою силою України в її післявоєнному відродженні.

Ключові слова: підприємництво, економічні відносини, інформаційна домінанта успіху бізнесу, ІТ сектор, горизонтальні зв’язки, інститути колективної дії.

Розширена анотація англійською мовою

Based on the methodological approaches of the theory of entrepreneurial society and institutional economic theory, the author’s definition of the term “business environment” is formulated as a system of relations between economically active members of society, which is formed under the influence of formalized (legislative and legal norms) and informal (customs, traditions, mentality) regulatory institutions that determine the principles of economic interaction in the triad of stakeholders “business-state-society”, balancing public and private interests and delineating the field of economic activity in the system of coordinates “knowledge-needs-resources-security”. The problems of the functioning of small and medium-sized businesses caused by the institutional imperfection of the domestic business environment and the conditions under which it can become a driver of socio-economic progress are highlighted. Their information base is indicated, which ensures, firstly, the formation of a clear structure of the legislative and regulatory component of entrepreneurial activity, which should contain economic preferences differentiated by time and types of economic activity, corresponding to the interests of society and conceptually defined priorities of its development; secondly, free and prompt access of the economically active population to information that outlines the criterion parameters of additional institutional support for innovative business projects in the “needs-resources-security” coordinates. It is argued that the digitalization of the business environment plays an important role in creating these conditions – as a set of processes and means of information support for business functioning. The contours and directions of development of the multi-component functionality “digitalization” in the processes of forming such an entrepreneurial environment, under which small and medium-sized businesses can become the backbone of economic stability and the driving force of Ukraine in its post-war revival, are outlined.

Key words: entrepreneurship, economic relations, information dominant of business success, IT sector, horizontal connections, institutions of collective action.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate