Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СТРАТЕГІЧНІ ЗАХОДИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ АГРАРНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ

STRATEGIC MEASURES TO INCREASE THE COMPETITIVENESS OF THE AGRICULTURAL SECTOR OF UKRAINE IN THE INTERNATIONAL MARKET

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-308-4-10

Галина ПАВЛОВА
Дніпровський державний аграрно-економічний університет
https://orcid.org/0000-0002-1400-7348
e-mail: halynapavlova@ukr.net
Інна АБРАМОВИЧ
Дніпровський державний аграрно-економічний університет
https://orcid.org/0000-0002-5469-4744
e-mail: innabramovich15@gmail.com
Марина БАЛЬЗАН
Вінницький національний технічний університет
https://orcid.org/0000-0001-6596-7763
e-mail: balzan@vntu.edu.ua

Galina PAVLOVA, Inna ABRAMOVYCH
Dnipropetrovsk State Agrarian and Economic University
Maryna BALZAN
Vinnitsa National Technical University

Анотація мовою оригіналу

Публікація направлена на дослідження стану конкурентоспроможності вітчизняної продукції аграрного сектору виробництва на міжнародному ринку та на цій основі обґрунтування напрямів підвищення  її конкурентоспроможності на різних рівнях впливу з виділенням стратегічних рішень та необхідних умов їх прийняття. Важливість теми обраного дослідження підтверджується і думкою науковців, щодо наслідків незадовільного рівня конкурентоспроможність вітчизняної аграрної продукції на ситуацію внутрішнього ринку. В процесі розкриття теми приділена увага питанням суті конкурентоспроможності саме аграрних підприємств, головній базовій передумові – родючості ґрунтів, а також стан та тенденції експорту сільськогосподарської продукції на міжнародному ринку. Визначено, що така сільськогосподарська продукція, як овочі, фрукти, плоди і ягоди, баштанні культури залишається майже незадіяною у міжнародній торгівлі, хоча вирощування їх Україні відбувається і достатньо успішно. Перспективою такого напряму є тенденція переходу населення на здорове харчування і заяви лікарів про користь цілорічного споживання ягід  та овочів, що є стимулюючим фактором зростання попиту як в нашій країні, так і в Європі. Доведено доцільність активізації інноваційної активності аграрних підприємств України з метою підвищення їх конкурентних позицій на основі високої якості продукції та можливосте безболісно коригувати ціну реалізації як на внутрішньому так і на зовнішньому ринках. Запропоновано напрями підвищення конкурентоспроможності аграрного сектору  України на міжнародному ринку з виділенням стратегічних заходів на держаному рівні управління агропромисловим виробництвом та рівні аграрних товаровиробників. Стійке зростання в останні десятиліття світового ринку аграрної продукції та продуктів її переробки визначає перспективні напрями розвитку аграрних підприємств та створює умови для збільшення експорту продукції. Основними чинниками формування конкурентних переваг є сприятливі природно-кліматичні і географічні умови виробництва продукції, наявність умов для забезпечення високої її якості та екологічної безпеки, зручне  логістичне транспортне розташування тощо.

Ключові слова: стратегічне управління, конкурентоздатність, аграрні підприємства, управління, міжнародний ринок, конкурентна політика.

Розширена анотація англійською мовою

The publication is aimed at researching the state of competitiveness of domestic products of the agrarian sector of production on the international market and, on this basis, substantiating directions for increasing its competitiveness at various levels of influence with the selection of strategic decisions and the necessary conditions for their adoption. The importance of the selected research topic is also confirmed by the opinion of scientists regarding the consequences of an unsatisfactory level of competitiveness of domestic agricultural products on the situation of the domestic market. In the process of revealing the topic, attention was paid to the issues of the essence of the competitiveness of agricultural enterprises, the main basic premise – soil fertility, as well as the state and trends of the export of agricultural products on the international market. It was determined that such agricultural products as vegetables, fruits, berries and melons remain almost inactive in international trade, although their cultivation in Ukraine is quite successful. The prospect of such a direction is the trend of the population transitioning to a healthy diet and the statements of doctors about the benefits of year-round consumption of berries and vegetables, which is a stimulating factor in the growth of demand both in our country and in Europe. The expediency of intensifying the innovative activity of agricultural enterprises of Ukraine in order to increase their competitive positions on the basis of high product quality and the possibility of painlessly adjusting the sales price on both domestic and foreign markets has been proven. Directions for increasing the competitiveness of the agricultural sector of Ukraine on the international market are proposed, with the selection of strategic measures at the state level of management of agro-industrial production and the level of agricultural commodity producers. The steady growth of the world market of agricultural products and products of their processing in recent decades determines promising directions for the development of agricultural enterprises and creates conditions for increasing the export of products. The main factors in the formation of competitive advantages are favorable natural, climatic and geographical conditions for the production of products, the availability of conditions for ensuring high quality and environmental safety, convenient logistical transport location, etc.

Keywords: strategic management, competitiveness, agricultural enterprises, management, international market, competitive policy.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate